ESEC - Comunicações em conferências e congressos
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ESEC - Comunicações em conferências e congressos by Title
Now showing 1 - 10 of 76
Results Per Page
Sort Options
- Aprender sexualidade desde cedo : menino ou menina - eis a questãoPublication . Veiga, Maria Luísa Ferreira Cabral dos Santos; Teixeira, Filomena; Couceiro, Fernanda; Martins, Isabel
- Atelier : assistive thechnologies for learning, integration and reabilitationPublication . Gomes, Anabela; Páris, César; Barbosa, Jorge; Santos, Álvaro; Martins, Nuno; Teixeira, AnaA special needs individual is a broad term used to describe a person with a behavioural or emotional disorder, physical disability or learning disability. Many individuals with special needs are limited in verbal communication, or in many cases non-verbal, making communication and learning a challenging task. Additionally, new forms of communication based on technology aren´t designed for them, making them increasingly isolated in social and educational terms. In spite of this, and fortunately, new forms of interaction do exist and they enable these particular users to access knowledge and provide them with the ability to interact with others, undertaking otherwise impossible. In this project the technology used will not be an end in itself but only a way to “drop” the mouse/keyboard paradigm making use of affordable devices available in the market that could be adopted by people with special needs that are unable to apply the traditional forms of interaction, thus assisting people in their education, integration and rehabilitation activities.
- Attention and concentration in normal and deaf gamersPublication . Teixeira, Ana; Tomé, Ana; Roseiro, Luís; Gomes, AnabelaIn this research the performance of individuals with normal hearing and impaired hearing while playing a computer game was evaluated. The aim was to study and understand if impaired hearing gamers are at disadvantage when playing games without being able to hear the music. Three levels (attention, concentration and blinking) were measured to compare and understand how sound can influence players’ attention and concentration performance. The data was recorded using Mindwave equipment during the game Outlast considering two scenarios: game with sound and game without sound. The results show that hearing impaired individuals have the same standard of attention and level of concentration as individuals with normal hearing when there is sound in the game. In the case of the blinking level, this is quite different between the scenarios and the analyzed groups. For this particular study the results suggest that sound is not an important level in the attention and concentration performance of impaired hearing players. Although much work still needs to be done, there is evidence of a relation between the attention and the concentration levels between normal hearing and impaired hearing individuals in the presence and absence of sound.
- Bem estar escolar : perceções sobre a participação e envolvimento institucional dos alunosPublication . Parreiral, SílviaA literatura revela-nos que ao sentimento de pertença dos alunos à escola, alia-se uma maior participação e envolvimento nas atividades escolares (Wentzel, Battle, Russel, & Looney, 2010), um melhor desempenho académico (Dotterer & Lowe, 2011; Wang & Holcombe, 2010) e um menor abandono escolar precoce (Henry, Knight, & Thornberry, 2012), o que desperta nos alunos um maior bem estar escolar (Covell, 2010; Osler, 2010) traduzido em experiências escolares mais significativas (Swaminathan, 2004). O presente estudo de caso, de natureza qualitativa procurou avaliar o que sentem os alunos sobre a sua ausência nos espaços e momentos decisórios da escola; como reagem a decisões tomadas sem que se tenham pronunciado sobre elas e, na perspectiva dos professores, como atuam os alunos para terem mais voz e participação (formal e informal) na escola. Analisaram-se entrevistas realizadas a grupos de alunos (grupos de discussão), com idades entre os 10 e os 19 anos, e entrevistas individuais realizadas aos directores de turma, de uma escola do 2.º e 3.ºciclos do ensino básico do distrito de Coimbra. Os resultados indicam que alunos e professores mostram-se pouco convictos quanto ao sentimento de pertença dos alunos à escola, revelando tratar-se de uma temática por eles pouco refletida, a qual ainda lhes é pouco questionada. A generalidade dos alunos mostrou-se insatisfeita por ser a quem nada se pergunta e por quem se decide, contudo resigna-se à ideia de que se tomam as decisões acertadas. O que se revela consonante com os professores, para quem a baixa idade e a imaturidade destes alunos os leva a que sejam pouco ouvidos. Concluindo, alertamos para que as perspetivas dos alunos passem a ser devidamente consideradas, levando-os a sentirem-se mais implicados, reforçando a ideia de que à escola cabe a preparação para a sua inserção na sociedade enquanto bons cidadãos, envolvidos e participativos.
- Benefícios da aprendizagem musical no desempenho académico de alunos portuguesesPublication . Mónico, Lisete dos Santos Mendes; Dos Santos-Luiz, CarlosA aprendizagem musical encontra-se associada ao rendimento académico, embora alguma literatura não suporte esta associação. A presente investigação tem como objetivo analisar a opinião de diretores de escolas nas quais se leciona o Ensino Artístico Especializado de Música e seus professores quanto à influência da aprendizagem musical no desempenho académico de alunos que frequentam este tipo de ensino. Realizámos uma análise de conteúdo às respostas de quatro diretores e de vinte professores de alunos que frequentam os Cursos Básicos de Música e de Canto Gregoriano do 3º ciclo do Ensino Básico português. Das 24 unidades de análise definimos Unidades de Registo, que resultaram numa classificação em três categorias: (1) Indeterminação causa-efeito entre aprendizagem musical e desempenho académico, (2) Benefícios não musicais não exclusivos da aprendizagem musical e (3) Benefícios não musicais decorrentes da aprendizagem musical, representando esta categoria 89.6% das Unidades de Registo dos diretores e 93.0% dos professores. Os benefícios no desempenho académico foram enunciados em segundo lugar pelos diretores e em último pelos professores, comparativamente aos ganhos em dois outros domínios emergentes na terceira categoria: desenvolvimento social e pessoal e capacidades cognitivas. Concluímos que os efeitos da aprendizagem musical indicados pelos diretores e professores se estendem muito para além dos benefícios no desempenho académico. Os resultados foram discutidos atendendo à influência que a função profissional dos respondentes poderá ter na apreciação sobre os efeitos da aprendizagem musical no desempenho académico, bem como no desenvolvimento social e pessoal e nas capacidades cognitivas. Os resultados do nosso estudo vão ao encontro da literatura que refere os benefícios não musicais decorrentes da aprendizagem musical.
- Blind source separation using time-delayed signalsPublication . Tomé, A.M.; Teixeira, Ana; Lang, E.W.; Stadlthanner, K.; Rocha, A.P.; Almeida, R.In this work a modified version of AMUSE, called MMUSE, is proposed. The main modification consists in increasing the dimension of the data vectors by joining delayed versions of the observed mixed signals. With the new data a matrix pencil is computed and its generalized eigendecomposition is performed as in AMUSE. We will show that in this case the output (or independent) signals are filtered versions of the source signals. Some numerical simulations using artificially mixed signals as well as biological data (RR and QT intervals of Electrocardiogram) are presented.
- Blueeyes : easing the navigation and orientation of blind peoplePublication . Silva, Marta; Gomes, Anabela; Teixeira, Ana; Orvalho, JoaoAs reported by the World Health Organization (WHO), of the 7 billion people alive today, an estimated 253 million live with visual impairment that cannot be corrected with glasses or contact lenses. From these, 30 million blind or partially sighted persons live in Europe. Over the past years, blindness that is caused by diseases has decreased due to the success of public health actions. However, the number of blind people that are over 60 years old is increasing by 2 million per decade. Unfortunately, all these numbers are estimated to be doubled by 2020. With these facts, is necessary to bring awareness and understanding of the challenges blind people face and help to motivate research into new technology to answer those questions. This document starts to identify the challenges people with visual disabilities face in their life. The problem of navigation and orientation as well the different possibilities to deal with the locomotion situation is also addressed in this paper. It describes the traditional navigational solutions as well other which involves more sophisticated technological devices and their multimodal interfaces. The paper ends with the description of the BlueEyes project (Orvalho, 2016), consisting in a solution to help blind people moving in a city. The first phases of the project are described, and the actual research situations is also slightly explained.
- Children’s voice and participation in all school contextsPublication . Parreiral, SílviaThis paper presents a case study research based on content analysis of student group interviews that explores democratic experiences and student involvement in school. Fifteen 5th, 7th and 9th label classes were interviewed about their perceptions as students and partners in the decision-making process on matters that concern them, as children/teenagers with rights and justice ambitions. Class-directors were also interviewed to understand their views on how students feel about being (not being) heard in moments and places of decision, which would make them not just passive future adults. Results indicate that students are disappointed with the fact that decisions are made and implemented by the executive council without their participation. Teachers’ perceptions show that it is important for children to be heard more and participate in different school contexts but, in fact, school doesn´t yet recognize the relevance and importance of a more active and real participation of students in several contexts, mainly at these ages. It is then argued that citizenship education should promote further research and critical reflection in order to identify a new model of practical sense where students are seen as fundamental elements of a well succeeded educational dynamics in school.
- Clustering evoked potential signals using subspace methodsPublication . Tomé, A. M.; Teixeira, Ana; Figueiredo, N.; Georgieva, P.; Santos, I.M.; Lang, E.This work proposes a clustering technique to analyze evoked potential signals. The proposed method uses an orthogonal subspace model to enhance the single-trial signals of a session and simultaneously a subspace measure to group the trials into clusters. The ensemble averages of the signals of the different clusters are compared with ensemble averages of visually selected trials which are free of any artifact. Preliminary results consider recordings from an occipital channel where evoked response P100 wave is most pronounced.
- Democracia, auto-capacitação e redes sociais na formação de jornalistasPublication . Patrão, Carla; Figueiredo, António Dias deDescrevemos um projecto que visa responder à questão: “Como educar a nova geração de jornalistas através de experiências de aprendizagem inovadoras baseadas em contextos sociais mediados pelas tecnologias?” Dado o carácter exploratório da investigação, optámos por uma abordagem de investigaçãoacção em três ciclos, cada um incidindo sobre ambientes de aprendizagem distintos: um sistema de gestão de aprendizagem convencional, o Moodle; uma plataforma de criação e animação de redes sociais, o Dolphin; e um ambiente centrado na manutenção colectiva de um blog e na indexação das respectivas publicações no Facebook. O artigo dedica particular atenção ao segundo ciclo deste processo, contextualizando-o em reflexões recentes sobre a formação de jornalistas, enquadradas por dois referenciais teóricos: as propostas filosóficas de Dewey sobre democracia e comunidade e os ideais de Freire sobre o papel da literacia na criação de cidadãos capazes de construírem, individual e colectivamente, os seus próprios destinos. Partindo da análise qualitativa dos resultados, apoiada pelo software NVivo, apresentam-se e comentam-se as opiniões dos alunos quanto ao efeito do projecto sobre factores como a sua experiência, competências e sensibilidade para a profissão, sentido crítico, responsabilidade, reflexividade e capacidade para trabalhar em equipa.