Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Azevedo, Vitor Hugo

Search Results

Now showing 1 - 9 of 9
  • Online transition of an international minor in physiotherapy in acute care
    Publication . Alves Lopes, António; Brader, A; Azevedo, Vitor Hugo; Leur, Hans van de
    Introduction: To meet the global health ongoing needs, physiotherapists should have competences to intervene in conditions and contexts throughout the life cycle of their clients/patients. Educating physiotherapy students in the knowledge and skills required to operate in an acute care setting both expands and improves their entry level capabilities as well as prepares them to intervene with patients regarding the COVID-19 pandemic. Alcoitão School of Health Sciences, Portugal and the Hanze University of Applied Sciences, the Netherlands took the initiative to develop an International Minor Physiotherapy Course in Acute Care, in order to address the ongoing demand in this specific environment, using the opportunities given by the ERASMUS+, namely student and teachers mobility programs. Methodology: The content was developed using the international descriptors of competences of the Physiotherapist in Acute Care. Pedagogical and assessment strategies were chosen to reflect the competencies to be achieved, with a strong focus on active learning. This Minor as taught entirely online using asynchronous and synchronous strategies. Results: At the end of the Minor edition, students answered anonymous online questionnaire on the organizational and pedagogical aspects. The data revealed a very favourable opinion regarding the contents discussed (more than 80% strongly agree), pedagogical approaches used, such as online activities (more than 90% agree/strongly agree), teacher support (88% agree/strongly agree). Students were satisfied with Minor's adaptation to the pandemic context, allowing them to obtain the necessary skills to work in this context. Conclusions: Based on the positive responses from the students, we consider the implementation to be successful. The next steps are to integrate hybrid learning methodologies and broaden the participation of students and professors from other international institutions. Promoting skills and knowledge needed to work in acute care meets the growing need for professionals capable of working in the context of the COVID-19 pandemic.
  • Projecto para a prevenção das consequências da inatividade e do isolamento social em jovens no contexto da Pandemia COVID-19
    Publication . Azevedo, Vitor Hugo; Canhoto, Tiago; Martins, Ricardo; Amaro, João; Gouveia, Joana; Gouveia, Catarina; Alves Lopes, António; Geurtsen, Meike; Wijchen, Joost van
    Introdução e Objetivos: A atividade física, é definida como qualquer movimento corporal produzido por músculo esquelético (Caspersen et al.,1985) que requer dispêndio de energia (Piggin, 2020). O contexto pandémico (COVID-19) promoveu uma diminuição da atividade física moderada a vigorosa, aumentando o sedentarismo e o isolamento social. Com o objetivo de prevenir as consequências da inatividade e do isolamento, foi criado por alunos de várias instituições internacionais o projecto QuaranTrain (quarantrain.org). Material e Métodos: Para ser incluído neste projecto, foi desenhado um programa, com o intuito de promover e guiar a prática de atividade física em casa, em 5 dimensões diferentes: flexibilidade, capacidade aeróbia, força, controlo ventilatório e técnicas de relaxamento. Foram também incluídas no programa 3 outras dimensões, entre elas: nutrição, saúde mental/autogestão emocional e recomendações da atividade física. Foi criada informação escrita e vídeos educativos que foram implementados no website internacional do projecto (quarantrain.org). No mesmo é possível ao utilizador, após a auto-avaliação determinar o seu nivel, construir o seu programa de exercício de diferentes intensidades categorizando-os por cores (verde, amarelo e vermelho). O programa foi divulgado entre os alunos da ESSAlcoitão durante o ano de 2021, tendo sido criado um questionário online para a avaliação de satisfação dos utilizadores com dimensões relacionadas com o objectivo, design/layout, conteúdos e usabilidade. Resultados: Obteve-se 32 respostas ao questionário distribuído pelos 4 anos dos cursos da ESSA (1º Ano - 18,8%, 2º Ano - 25%, 3º Ano - 43%, 4º Ano - 12,5%), onde foi reportado um grau satisfação elevado relativo ao objectivo do projecto (71%) e design/layout (71%) e moderado relativamente aos conteúdos (59%) e usabilidade (59%). Conclusões: Programas de educação são de extrema importância para a promoção de um estilo de vida saudável e na gestão da saúde de cada indivíduo. Assim a criação e implementação e utilização deste tipo de estratégias por alunos de licenciatura poderá ter interesse no contexto académico e profissional.
  • Online transition of an international minor in physiotherapy in acute care
    Publication . Alves Lopes, António; Brader, Anne Griet; Azevedo, Vitor Hugo; Leur, Hans van de
    Introduction: To meet the global health ongoing needs, physiotherapists should have competences to intervene in conditions and contexts throughout the life cycle of their clients/patients. Educating physiotherapy students in the knowledge and skills required to operate in an acute care setting both expands and improves their entry level capabilities as well as prepares them to intervene with patients regarding the COVID-19 pandemic. Alcoitão School of Health Sciences, Portugal and the Hanze University of Applied Sciences, the Netherlands took the initiative to develop an International Minor Physiotherapy Course in Acute Care, in order to address the ongoing demand in this specific environment, using the opportunities given by the ERASMUS+, namely student and teachers mobility programs. Methodology: The content was developed using the international descriptors of competences of the Physiotherapist in Acute Care. Pedagogical and assessment strategies were chosen to reflect the competencies to be achieved, with a strong focus on active learning. This Minor as taught entirely online using asynchronous and synchronous strategies. Results: At the end of the Minor edition, students answered anonymous online questionnaire on the organizational and pedagogical aspects. The data revealed a very favourable opinion regarding the contents discussed (more than 80% strongly agree), pedagogical approaches used, such as online activities (more than 90% agree/strongly agree), teacher support (88% agree/strongly agree). Students were satisfied with Minor's adaptation to the pandemic context, allowing them to obtain the necessary skills to work in this context. Conclusions: Based on the positive responses from the students, we consider the implementation to be successful. The next steps are to integrate hybrid learning methodologies and broaden the participation of students and professors from other international institutions. Promoting skills and knowledge needed to work in acute care meets the growing need for professionals capable of working in the context of the COVID-19 pandemic.
  • Desenvolvimento e implementação online de um Minor internacional em cuidados agudos
    Publication . Alves Lopes, António; Brader, Anne Griet; Azevedo, Vitor Hugo; Leur, Hans van de
    Introdução: Para ir ao encontro das necessidades da sociedade, os estudantes de Fisioterapia devem ter competências para intervir em condições e contextos agudos, ao longo do ciclo de vida dos seus utentes. A promoção de conhecimento e competências necessárias para intervir nestes contextos expande suas capacidades do nível de entrada na profissão, bem como os prepara para intervir em contextos emergentes (COVID-19). Objetivos: Desde 2015, a Escola Superior de Saúde do Alcoitão (Portugal) e a Hanze University of Applied Sciences (Países Baixos), desenvolvem em parceria um Minor em Cuidados Agudos, com o objetivo de atender à contínua necessidade da comunidade para que o Fisioterapeuta possa prestar assistência a esta categoria de utentes. O Minor utiliza ainda as oportunidades proporcionadas pelo programa ERASMUS+, nomeadamente na facilitação de mobilidade de alunos e professores para participação no mesmo. Metodologia: O conteúdo do Minor foi desenvolvido utilizando os descritores internacionais de competências do Fisioterapeuta em Cuidados Agudos. As estratégias pedagógicas e de avaliação foram escolhidas para refletir as competências a serem alcançadas; com um forte foco na aprendizagem ativa. No contexto pandémico do ano letivo de 2020-2021 a atividade decorreu integralmente online utilizando estratégias assíncronas e síncronas. Resultados: Ao final da edição do Minor, os alunos responderam a um questionário online sobre aspetos administrativos e pedagógicos. Os dados revelaram uma opinião muito favorável em relação aos temas discutidos (80% concordo totalmente), abordagens pedagógicas utilizadas, como atividades online (90% concordo / concordo totalmente), apoio ao professor (90% Concorda / Concordo totalmente). Os alunos ficaram satisfeitos com adaptação do Minor ao contexto pandémico, permitindo-lhes ainda obter as competências necessárias para trabalhar com esta tipologia de utentes. Conclusões: Baseado nas respostas positivas dos alunos, consideramos que a implementação foi bem-sucedida. Os próximos passos são integrar metodologias de aprendizagem híbridas e alargar a participação de mais alunos e professores de outras instituições internacionais. Consideramos ainda que promover as competências e conhecimentos necessários para trabalhar em cuidados agudos vai de encontro à crescente necessidade por profissionais capazes de trabalhar neste contexto, nomeadamente no contexto da pandemia COVID-19.
  • Use of the PRINCE2 methodology in the development of community projects for the support in post-acute COVID-19 and long COVID context
    Publication . Alves Lopes, António; Vieira, Ana Isabel; Azevedo, Vitor Hugo; Santos, Joana
    Background: One of the objectives of ESSAlcoitão’s undergraduate course is that future physiotherapists, in addition to being competent professionals, become autonomous, analytical, creative citizens, who know how to solve problems. To this end, one of the pedagogical strategies used is based on an adaptation of the project management methodology, PRINCE2 (PRojects IN Controlled Environments), applied to the development of community projects. During one semester of the 2020/2021 school year, 2 projects were proposed to the students, focusing on supporting individuals in the COVID-19 context. Project methodology was presented to the students, including the various roles and responsibilities (Project Manager, Team, Customer) and subgroups were created to develop sections of the projects, supported by a group of teachers (Subject Matter Experts). Aim: Assess students’ satisfaction in using PRINCE2 methodology in the development of community projects to support individuals after the acute phase of COVID-19 and Long COVID. Methodology: To assess the impact (satisfaction) within the students, an online questionnaire with several dimensions (12 questions) was used. Results: The online questionnaire delivered a response rate of 52.8%. The data revealed a favourable opinion regarding the methodology used, namely that it helped to clarify the role of the interveners (75% agree/totally agree), and that the selected theme was relevant and important (78.6% agree/totally agree). Finally 82.1% (agree/strongly agree) considered that this activity was important for the development of knowledge and professional skills. Conclusions/Implications for physiotherapy: Based on students' responses, we consider the success of the implementation of PRINCE2 methodology to be relevant, making it feasible and advisable to use this project management methodology for the development of future community projects. In this way, future physiotherapists can proactively play a role in local and global efforts to reduce the impact of modifiable risk factors, and of emerging conditions, such as the COVID-19 pandemic.
  • Projeto InspirO2
    Publication . Alves Lopes, António; Vieira, Ana Isabel; Azevedo, Vitor Hugo; Santos, Joana
    A Inspiro é uma associação que nasce em tempos da Covid-19. O nosso objetivo é assegurar que pessoas que tenham ficado com sequelas decorrentes da infeção por Covid-19 encontrem atempada e gratuitamente oportunidades de recuperação.
  • ReageCOVID
    Publication . Alves Lopes, António; Vieira, Ana Isabel; Azevedo, Vitor Hugo; Guimarães, Isabel; Neto, R
  • Implementing, and evaluating an online international Minor in physiotherapy in acute care
    Publication . Alves Lopes, António; Brader, Anne Griet; Azevedo, Vitor Hugo; Leur, Hans van de
    Background: To meet the ongoing needs, physiotherapists should have competences to intervene in all conditions and contexts throughout the life cycle of their clients/patients. Educating physiotherapy students in the knowledge and skills required to operate in an acute care setting both expands and improves their entry level capabilities as well as preparing them to work with patients considering the COVID-19 pandemic. Aim: Alcoitão School of Health Sciences, Portugal and the Hanze University of Applied Sciences, Groningen, the Netherlands took the initiative to develop an International Minor Physiotherapy in Acute Care, to address the ongoing demand, using the opportunities given by the ERASMUS+, namely student and teachers mobility programs. Methods: The content was developed using the international descriptors of competences of the Physiotherapist in Acute Care. Pedagogical and assessment strategies were chosen to reflect the competencies to be achieved, with a strong focus on active learning. This Minor took place entirely online using asynchronous and synchronous strategies. Results: At the end of the Minor edition, students answered anonymous online questionnaire on the administrative and pedagogical aspects. The data revealed a very favourable opinion regarding the topics discussed (80% totally agree), pedagogical approaches used, such as online activities (90% agree / totally agree), teacher support (90% agree / totally agree). Students were satisfied with Minor's adaptation to the pandemic context, allowing them to obtain the necessary skills to work in this context. Conclusions/Implications for physiotherapy: Based on the positive responses from the students, we consider the implementation to be successful. The next steps are to integrate hybrid learning methodologies and broaden the participation of students and professors from other international institutions. Promoting skills and knowledge needed to work in acute care meets the growing need for professionals capable of working in the context of the COVID-19 pandemic.
  • Utilização da metodologia PRINCE2 no desenvolvimento de projetos comunitários para suporte pós-fase aguda da COVID-19 e Long COVID
    Publication . Alves Lopes, António; Vieira, Ana Isabel; Azevedo, Vitor Hugo; Santos, Joana
    Introdução: Um dos objetivos do curso de licenciatura da ESSAlcoitão é que os futuros fisioterapeutas, para além de profissionais competentes, se tornem cidadãos autónomos, com capacidade de análise, criativos e que saibam solucionar problemas. Para tal, uma das metodologias pedagógicas utilizadas, baseia-se numa adaptação da metodologia PRINCE2 (PRojects IN Controlled Environments), aplicada ao desenvolvimento de projetos comunitários. Propõe uma visão inovadora de pensar e de conceber o mundo, oferecendo aos estudantes uma forma de aprender, a partir de problemas vindos da realidade e com significado para a sua vida profissional futura. Objetivos: Utilização e avaliação da metodologia PRINCE2 no desenvolvimento de projetos comunitários para suporte de indivíduos pós-fase aguda da COVID-19 e Long COVID. Metodologia: Ao longo de um semestre do ano letivo de 2020/2021 foi proposto aos alunos o desenvolvimento em grupo de 2 projetos centrados no suporte a indivíduos no contexto COVID-19. Inicialmente foi apresentado a metodologia de projeto incluído os papeis dos vários intervenientes (Project Manager, Equipa, Customer) tendo sido criados subgrupos para desenvolvimento das várias secções dos projetos, apoiados por um grupo de docentes (Customers). Resultados: Para avaliar o impacto (satisfação) junto aos alunos foi utilizado um questionário online com várias dimensões (12 questões), onde se obteve uma taxa de resposta de 52,8%. Os dados revelaram uma opinião favorável em relação à metodologia utilizada, nomeadamente que a mesma ajudou a clarificar o papel dos intervenientes (75% concordo / concordo totalmente), e que a temática selecionada foi pertinente e importante (78,6% concordo / concordo totalmente), por fim 82,1% (concordo/concordo totalmente) considerou que esta atividade foi importante para o desenvolvimento de conhecimento e competências profissionais. Conclusões: Baseado nas respostas positivas dos alunos, consideramos relevante o sucesso da sua implementação, sendo exequível a utilização desta metodologia pedagógica para desenvolvimento futuro de projetos comunitários. É importante que os educadores em Fisioterapia criem e implementem atividades facilitadoras para o desenvolvimento de competências pelos alunos. Desta forma, proactivamente, poderão desempenhar um papel nos esforços locais e globais de redução do impacto dos fatores de risco modificáveis, no contexto biopsicossocial, de condições emergentes, como a pandemia COVID-19.