IPS - ESTS – DMAT
Permanent URI for this community
Browse
Browsing IPS - ESTS – DMAT by Title
Now showing 1 - 10 of 41
Results Per Page
Sort Options
- Ação de formação para docentes: alinhamento construtivo e técnicas de aprendizagem ativaPublication . Justino, Júlia; Piteira,M.; Miranda, Paula; Rafael, Silviano
- An Improved Linear Model for Rotors Subject to Dissipative Annular FlowsPublication . Moreira, Miguel; Antunes, J.; Pina, H.In a previous paper, Antunes, Axisa and co-workers developed a linearized model for the dynamic of rotors under moderate fluid confinement, based on classical perturbation analysis covering two different cases: (i) dissipative motions of a centered rotor; (ii) motions of an eccentric rotor for a frictionless flow. Following the same procedures and assumptions, we derive here an improved model to cover the more general case of a dissipative linearized motion of an eccentric rotor. Besides the natural position variables, a new flow variable, which can be physically interpreted as the fluctuating term of average tangential velocity, was introduced, yielding an additional eigenvalue in the linear analysis. The new variable introduced, coupled with the rotor motions, is unavoidable when frictional effects are not neglected and yield a richer modal behavior which can be related with delay effects of the flow responses to the abovementioned rotor motions. Because system dynamics are strongly dependent on actual rotor eccentricity, the validity of this model (or other linear model) is dependent on an adequate estimation of this parameter.
- Analysis of the Nonlinear Orbital Motions of Immersed Rotors Using a Spectral/Galerkin ApproachPublication . Moreira, Miguel; Antunes, J.; Pina, H.Recently, we developed a symbolic-numerical formulation for the nonlinear planar motion of rotors under fluid confinement, based on a spectral/Galerkin approach, for gap geometries of about [equação] where H is the average annular gap and R is the rotor radius. Results showed a quite good agreement between the class of approximate models generated, the corresponding analytical exact planar model and experiments. Note that this methodology can be almost entirely automated on a symbolic computing environment. In the present paper this symbolic-numerical spectral/Galerkin procedure is extended in order to deal with nonlinear orbital motions - X (t) and Y (t) taking place in orthogonal directions. Numerical simulations performed over a centered rotor configuration maintained by non-isotropic supports [equação], which exhibit rich rotordynatnics, show a quite good agreement between this type of approximate models and the corresponding analytical exact (but quite involved) model developed in the past by the authors.
- Uma Aplicação do Teorema dos ResíduosPublication . Moreira, Miguel; Antunes, J.; Pina, H.O movimento rotativo de um rotor numa região confinada determina o escoamento do fluído envolvente e o desenvolvimento de forças de interacção fluído-estrutura, cujo conhecimento é essencial na previsão do comportamento dinâmico deste sistema. A determinação explícita das forças referidas a partir das equações de Navier-Stokes conduz à necessidade de resolução de integrais definidos do tipo [equação]. A aplicação de uma forma particular do teorema dos resíduos da análise complexa constitui a solução natural do problema anterior, concretizada recorrendo ao auxílio de um manipulador simbólico para fazer face à extensão das manipulações algébricas necessárias.
- Cálculo integral em RPublication . Fernandes, Sérgio
- Caso de estudo: aplicação de técnicas de aprendizagem ativa no ensino da Matemática de um CTESP em PBLPublication . Justino, Júlia; Rafael, SilvianoO presente artigo decorre de um estudo realizado à aplicação da metodologia cen-trada no aluno de uma nova unidade curricular de matemática desagregada do ambiente de aprendizagem por projetos de um novo curso técnico superior profis-sional no ensino superior. Salientam-se os principais objetivos gerais pretendidos e indicam-se as técnicas pedagógicas que se consideraram adequadas para serem aplicadas neste contexto. O estudo segue uma abordagem quantitativa, baseada em inquéritos e complementada por ações típicas de abordagem qualitativa. São refe-ridos alguns aspetos relativos à atitude dos alunos, individualmente e em grupo, antes da aplicação da metodologia e depois da aplicação das técnicas pedagógicas referidas. Apresenta-se o método de avaliação e a forma como foi utilizado. São apresentados e discutidos os resultados do desempenho escolar onde se destaca uma taxa de sucesso de 81%.