IUM - CRC - CPOG - Trabalhos de Investigação de Grupo
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing IUM - CRC - CPOG - Trabalhos de Investigação de Grupo by Title
Now showing 1 - 10 of 19
Results Per Page
Sort Options
- Arquitetura Securitária para o Atlântico SulPublication . Moreira, Carlos; Bragança, Nuno; Sardinha, Pedro; Aversa, RobertoA importância política, económica e estratégica do Atlântico Sul tem crescido nos últimos anos, principalmente devido à expansão na produção de recursos energéticos decorrentes da descoberta de novas jazidas na América do Sul e em África. A exploração das vulnerabilidades atualmente existentes, principalmente junto à costa Africana, pode ser um fator potenciador de conflito de interesses da parte de diferentes atores globais de relevo. O presente trabalho tem por finalidade avaliar a necessidade, ou não, do estabelecimento de uma arquitetura securitária no Atlântico Sul, tendo presente as ameaças crescentes nesta região e considerando as diferenças políticas, económicas e sociais presentes nos diversos países situados neste espaço. Partindo da análise dos principais interesses e ameaças existentes no Atlântico Sul motivadores de cooperação abrangente no domínio securitário, o estudo procurou caracterizar o papel das organizações regionais envolvidas na área, na perspetiva de segurança e defesa, tanto na América do Sul como em África. Por fim, a investigação conclui que, no atual contexto, não se justifica a criação de uma nova estrutura securitária no Atlântico Sul, por já existirem, neste ambiente estratégico, arquiteturas e acordos firmados com esta finalidade, tornando-se necessária a sua consolidação para eliminar, ou minimizar, as possíveis ameaças. Abstract: The political, economic and strategic importance of the South Atlantic has increased in recent years, mainly due to the expansion in the production of energy resources, as a result of the discovery of new oil and gas fields on both sides of the Atlantic. The exploitation of the existing vulnerabilities currently, especially along the African coast, can be a factor in the conflict of interests of different global players of relevance. The purpose of this paper is to evaluate the need to establish a security architecture in the South Atlantic, taking into account the growing threats in this region and considering the political, economic and social differences present in the various countries in this region. Based on the analysis of the main interests and threats in the South Atlantic, motivating comprehensive cooperation in the security field, the study sought to characterize the role of regional organizations involved in the area from a defense and security perspective, both in South America and in Africa. Finally, the investigation concludes that, nowadays, there is no justification for the creation of a new security structure in the South Atlantic because, in this strategic environment, there are already architectures and agreements signed for this purpose, making it necessary to consolidate them to eliminate or minimize the threats.
- O ciberespaço como 5.º domínio operacionalPublication . Honorato, Manuel; Santos, Luís; Mateus, ReginaA realidade atual da comunicação em rede assente num espaço global, onde circulam fluxos de informação e estão baseados a maioria dos processos de interação da atividade humana e tecnológica, propicia também a inerente conflitualidade entre os diversos atores, consubstanciando o ciberespaço como um espaço com relevantes impactos estratégicos nas políticas de defesa dos países, de que Portugal não é exceção. Recorrendo a um processo hipotético-dedutivo, utilizando uma estratégia qualitativa e um modelo de “estudo de caso”, identificaram-se as diferenças e semelhanças do ciberespaço comparativamente aos demais domínios operacionais, uma caracterização do posicionamento da OTAN e da UE, no reconhecimento do ciberespaço como domínio operacional, e por fim, procedeu-se a uma análise do impacto dessa decisão para as Forças Armadas Portuguesas. A investigação efetuada permitiu concluir que o ciberespaço é, em quase todos os aspetos, diferente dos restantes domínios operacionais, exigindo uma abordagem estratégica própria e diferenciada, e que se torna necessário uma revisão à política de Defesa Nacional por forma a acomodar um novo enquadramento organizacional para a capacidade de ciberdefesa, reorientando o foco da segurança da informação, para o cumprimento da missão, como capacidade militar. Abstract: The actual reality of network communication based on a global space, where the information flows run’s and where the majority of the process and activity of human-technology interaction are based, also promote the inherent conflict between the various actors, consubstantiating the cyberspace as a space with relevant strategic impact on the nation’s defence politic, of which Portugal is not an exception. Using a hypothetical-deductive process, using a qualitative strategy and a "case study" model, we started by the identification of the differences and similarities of cyberspace in comparison to the other operational domains, a characterization of the positioning of NATO and the EU in the recognition of the cyberspace as an operational domain, and finally, an analysis was made of the impact of this decision on the Portuguese Armed Forces. Through this investigation was possible to conclude that cyberspace is, in almost all aspects, different from the other operational domains, requiring a proper and differentiated strategic approach, and that a revision to the National Defence politic is necessary in order to accommodate a new organizational framework for cyberdefence capability, reorienting the focus from information security, to the mission accomplishment, as a military capability.
- A Comunicação de Crises e as Políticas de Relações PúblicasPublication . Temporão, António; Bragança, Nuno; Soares, PedroNos dias de hoje, dada a velocidade de difusão da informação e a facilidade da sua produção por atores, mesmo que insignificantes, assume particular importância a proatividade – assumir a liderança dos processos informativos, especialmente nas situações de crise, pelo interesse que despertam no público em geral. Este trabalho teve como objeto de estudo a comunicação externa nas Forças Armadas (FA), analisada na ótica da interação entre a comunicação de crises e as políticas de relações públicas adotadas. Assim, o objetivo geral é a identificação de contributos para a melhoria da eficiência da comunicação externa nas FA, visando a operacionalização da ligação entre a comunicação de crises e as políticas de relações públicas. Na prossecução deste desiderato foram estabelecidos os seguintes objetivos específicos: Caracterizar as políticas de comunicação externa nas FA. Determinar as práticas gerais e específicas que devem ser seguidas numa comunicação de crise. Este estudo assenta num raciocínio hipotético-dedutivo, seguindo uma estratégia de investigação qualitativa e recorrendo ao desenho de pesquisa do Estudo de Caso, sustentado na análise da documentação disponível. Como conclusões mais significativas releva-se a necessidade de revisão das mensagens-chave, a necessidade de adoção de boas práticas e a implementação de programas de treino e formação específicos. Abstract: Nowadays information flows with such a speed and it’s so easy to be produced even for the most insignificant actors, that proactivity assumes special relevance – organizations must lead all information processes that concerns to them, particularly in a crisis situation because of the impact it can arise in the general public. The main focus of this working paper was to understand how the Armed Forces should develop their external communication process, particularly in a crises situation, and the relation that should be establish with the public affairs policy. Being so, the main objective of this Working Group is to identify positive criteria and concur to the improvement of the Armed Forces external process of communication, mainly focused on establishing an efficient two way of communication in a crises situation and the public affairs policy. In order to achieve this end state, two specific objectives were established: Describe the external communication policy in use by the Armed Forces. Determine general and specific guidance that should be followed in a crises communication process. This study is based on a hypothetical-deductive thinking, supported by a qualitative research strategy and resorting on the design of a Case Study, based on the analysis of the available documentation. In the final process of this study we have concluded that there is a need to review and implement new key messages and the adoption of good practices is highly recommended. Adding to these requirements, training programs and specific education should be adopted.
- Contributos para a edificação de um modelo de articulação operacional securitário em PortugalPublication . Lobão, Guilherme; Mirones, José; Castro, JoãoEsta pesquisa tem como objetivo apresentar uma abordagem integrada para a gestão de incidentes, propondo a construção de um modelo para lidar com as consequências da materialização de riscos e ameaças para a Segurança Nacional Utilizando as áreas de missão concebidas dentro do modelo, pretendemos ter uma Nação Pronta: prevenindo, evitando ou parando um ato de terrorismo; protegendo os cidadãos contra ameaças e perigos; mitigando a perda de vidas e de bens; respondendo aos incidentes de forma rápida, para salvar vidas e propriedades; recuperando os bens afetados. Esperamos que esta investigação permita reflexões mais aprofundadas sobre planeamento de emergência e gestão de incidentes e oriente futuras pesquisas nesta área, nomeadamente nos domínios da gestão de riscos, dos estudos de vulnerabilidade e da interoperabilidade intragovernamental Abstract: The purpose of this research is to present an integrated, layered, and all-of-Nation approach to incident management by building a model to cope with the consequences of the materialization of the actual risks and threats, to National Security Using the mission areas designed within the model we intend to achieve a “National Preparedness Goal" by avoiding acts of terrorism; protecting our people against the greatest threats and hazards; mitigating the loss of live and property; responding quickly to save lives and property; and recovering, focusing on the timely restoration of the goods affected by an incident. We hope this research will allow for more reflexion on emergency planning and incident management and should direct future research on this area, namely in the fields of risk management, vulnerability studies and interagency interoperability.
- O desenvolvimento de capacidades logísticas no sistema de forças nacional.Publication . Sardinha, Pedro; Pires, Paulo; Barros, ArmandoO Sistema de Forças 2014 (SF 2014) estabelece uma relação entre as missões, a estrutura de forças, as áreas de capacidades e as capacidades ao nível do EMGFA e de cada Ramo individualmente, mas não contempla a existência de capacidades especificamente designadas por logísticas, conceito que também não está plasmado no quadro normativo das Forças Armadas relativo ao apoio logístico. Assim, com base numa definição operatória de capacidade logística, foi analisado o SF 2014, no que concerne a áreas de capacidade, capacidades, tipos de força e os âmbitos de atuação, tendo-se concluído que o apoio logístico necessário em cada caso está definido em diretivas e planos específicos, não sendo necessário edificar novas capacidades logísticas para o efeito. No entanto, apurou-se que, face às limitações existentes, algumas das capacidades relacionadas com o apoio logístico carecem de desenvolvimento. Nesta investigação foi também analisada a experiência recente, operacional e de exercícios, tendo emergido novas possibilidades quanto a capacidades logísticas a desenvolver, para emprego nacional e no quadro das organizações internacionais que Portugal faz parte. Assim, foi possível identificar as capacidades relacionadas com o apoio logístico no SF 2014 que carecem de desenvolvimento, bem como oportunidades de especialização em novas capacidades a desenvolver neste domínio. Abstract: The Portuguese Forces Catalog 2014 (SF 2014) relates the missions, the force structure, the military capability areas and the military capabilities, at the Joint Staff and service levels. However, it doesn’t include military capabilities specifically classified as logistic. Moreover, the concept of logistic capability is not defined in the Portuguese Armed Forces normative framework for the logistic support. Therefore, based on an operating definition of logistic capability, the SF2014 was analyzed regarding the military capability areas and the military capabilities, as well as the types of force and the employment scenarios. It was concluded that the logistic support required in each case is already defined in the applicable directives and plans, which makes not needed the development of new logistic capabilities. Nevertheless, this analysis also showed that, due to the current shortfalls, some of the military capabilities were still to be developed. This research was also focused on the recent operational and exercises experience, yielding as a result there are new possibilities regarding the development of logistic capabilities. Consequently, it was possible to identify what developments are required concerning the logistic support capabilities in the SF 2014, as well as opportunities for Portugal to specialize in new logistic capabilities.
- A Estratégia Global para a política externa e de segurança da União Europeia e as alterações climáticasPublication . Silva, Paulo; Ferreira, Rui; Barros, ArmandoO nexo entre alterações climáticas e segurança, esta última entendida num sentido lato, é hoje, cada vez mais, reconhecido pelas principais organizações internacionais e por um elevado número de Estados. Esta ligação decorre da natureza multiplicadora de ameaças e riscos que caracteriza as alterações climáticas, traduzida em impactos tão diversos como a competição por recursos, as migrações, os eventos climáticos extremos, a segurança alimentar e o acesso à água doce, bem como a subida dos oceanos e a degradação de infraestruturas costeiras. A União Europeia tem vindo a revelar, desde 2008, uma notória ambição política, de prevenir a ocorrência destes impactos e responder às situações de alarme social, crise ou conflito, que os mesmos possam fazer surgir, desígnios reiterados em 2016, na sua Estratégia Global para a política externa e de segurança, que importa agora implementar. Tendo em vista este desiderato, tipificaram-se e caracterizaram-se os impactos causados pelas alterações climáticas, e examinaram-se as medidas tomadas pela União até à data. Consolidada esta base, analisaram-se as propostas académicas recolhidas sobre o tema e conjugaram-se as mesmas com os resultados das entrevistas realizadas, tendo sido possível, desta forma, apresentar alguns contributos para a operacionalização dos objetivos da Estratégia Global. Abstract: The relationship between climate change and security, the latter in its broad sense, is widely recognized by main the international organizations and a large number of States. Such linkage derives from the threat multiplier nature that characterizes climate changes, because of the diversity of impacts it generates, such as competition for natural resources, migrations, extreme climatic events, food security, water security, sea level rise and coastal degradation. The European Union has been showing, since 2008, a remarkable political ambition to prevent the occurrence of these impacts, as well as to respond to the situations of social alarm, crisis or conflict which they may generate. Such aspirations were emphasized in 2016, in the European Union Global Strategy for the Foreign and Security Policy, which implementation is now required. Having this goal in mind, the climate change impacts were categorised and described, and then the measures taken by the European Union up to this day were examined. Upon this base, the researched academic contributions on this issue were analysed and merged with information obtained from interviews, thus making it possible to produce some contributions to the operationalization of the Global Strategy objectives.
- A gestão do desempenho da organização militar.Publication . Roque, João; Abreu, Paulo; Salvada, Pedro; Martins, MaurícioOs sistemas de Gestão de Desempenho são essenciais nas organizações por assegurarem e promoverem a sua melhoria constante, garantindo também o alinhamento organizacional, de forma a que todos os seus indivíduos contribuam de forma efetiva na prossecução dos objetivos estratégicos. As Forças Armadas portuguesas têm vindo a implementar e a aperfeiçoar sistemas de Gestão Estratégica que operacionalizam e controlam os objetivos estratégicos do Ramo, assegurando também a sua comunicação. Em todos os Ramos, a escolha recaiu no Balanced Scorecard que, apesar dos méritos na formalização da estratégia, apresenta limitações na capacidade de desdobramento dos seus objetivos para a concretização dos objetivos subordinados, não assegurando um total alinhamento e integração. Os sistemas de avaliação individual de militares e civis têm maior relevo ao nível comportamental. O modelo integrado de Balanced Scorecard e Hoshin Kanri apresentado assenta num conjunto de princípios que agrega os pontos fortes de cada metodologia, permitindo uma integração e alinhamento participativo em toda a organização. A integração do modelo Hoshin Kanri com o Balanced Scorecard constitui-se como um contributo relevante por ter as características necessárias para colmatar as atuais limitações e poder ser aplicado nas Forças Armadas, recomendando-se a sua experimentação para o alinhamento vertical e horizontal. Abstract: Performance Management systems are essential organization tools to guarantee and promote their continuous improvement, while ensuring organizational alignment so all their workers effectively contribute to the strategic objectives. Portuguese Armed Forces have been implementing and improving Strategic Management systems that operationalize and control the Branch strategic objectives, sharing it within the organization. All Armed Forces Branches choose the Balanced Scorecard that, although its capacities in formalizing the strategy, has limitations in unfolding the strategic objectives through the subordinate objectives, lacking a complete alignment and integration. On the other hand, military and civil servant’s individual evaluation systems are mostly behavioral based. The integration of Balanced Scorecard and Hoshin Kanri models, as presented, is based on a set of principles that aggregates the strengths of each methodology, allowing a full strategy integration and alignment at operational levels. The Hoshin Kanri and Balanced Scorecard model’s integration, because of its complementary characteristics, constitutes a relevant contribution to overcome the current strategic management limitations and suitable to be applied in the Portuguese Armed Forces, recommending its experimentation for vertical and horizontal alignment.
- O impacto da Resolução do Conselho de Ministros nº 26/2013 de 19 de abril, Reforma “Defesa 2020”, na gestão dos recursos de Defesa. Consequências e perspetivas para o pós 2020.Publication . Honorato, Manuel; Tendeiro, Rui; Castro, João; Cabral, JúlioNa sequência da revisão da política de Defesa Nacional (DN) e após a aprovação do novo Conceito Estratégico de Defesa Nacional (CEDN), a materialização da reforma estrutural na defesa e nas Forças Armadas (FFAA), designada “Defesa 2020”, definida na Resolução do Concelho de Ministros (RCM) nº26/2013, de 19 de abril, visava obter ganhos de eficiência, economias de escala e vetores de inovação com efeitos no curto, médio e longo prazo. O centro de gravidade passava necessariamente pela definição e implementação de um modelo sustentável para a DN e para as FFAA. “A medida central, definida como chave do sucesso, passaria por “racionalizar a despesa militar, nomeadamente através da melhor articulação entre os ramos das Forças Armadas e uma maior eficiência na utilização de recursos.” (RCM 26/2013, 2013b) É sobre a designada reforma “Defesa 2020” e o impacto das suas medidas na gestão dos recursos de defesa nas FFAA que o nosso trabalho vai incidir. A investigação desenvolvida comporta a análise das orientações políticas consignadas na reforma, bem como a abordagem aos fatores conjunturais estruturantes da sua conceção e desenvolvimento. O trabalho contempla ainda a avaliação do ponto de situação dos objetivos definidos para implementação da reforma, com especial ênfase para as que lidam diretamente com recursos. Das tarefas reformistas executadas, avaliaremos o impacto que tiveram ou ainda estão a ter, na gestão dos recursos, isto dentro das exigências nacionais e internacionais em que nos inserimos. O quadro da análise completa-se com a interpretação das opiniões de personalidades relevantes na gestão dos recursos da DN e FFAA, sobre a continuação destas tarefas para além da data prevista na RCM n.º 26/2013. Da exploração do tema e análise da informação recolhida, tiraremos conclusões sobre a adequabilidade da reforma e perspetivação futura. Abstract: Following the National Defense Policy review and after the approval of the new Strategic Concept for the National Defense, the materialization of the Defense and Armed Forces (FFAA) structural reform, named “Defesa 2020”, defined in Ministerial Council Resolution (RCM) nº26/2013, of April 19th, was aimed to get efficiency gaining, economies of scale and innovation vectors with short, middle and long term effects. The gravity center shifted through the definition and implementation of a sustainable model for the National Defense (DN) and the Armed Forces (FFAA). The main measure, defined as the key to success, would go through “military expenses rationalization, with an improved articulation of the Armed Forces’ branches and a better resources’ management efficiency (Resolution 26/2013, 2013)”. Our study will focus on both the “Defesa 2020” reform and its effect on the Armed Forces defense resources’ management. The tide through which Portugal is sailing, marked by economic and financial difficulties, intensified the State’s reform policy. With our study we intend to contextualize the “Defesa 2020” reform and analyze all the post approved structural data, aiming for the resource management documents. We will state the reform implementation tasks, with special regard for those that directly deal with resources. From the implemented reform tasks, we will evaluate their past and actual impact on resource management, taking into account two criteria: opportunity and adequacy. Our analysis will be concluded with the collection of some expert opinions about the maintenance of these tasks beyond their scheduled date in RCM nº26/2013. From the gathered data analysis, we will take assumptions about the adequacy of this reform and it´s future perspective.
- Impacto no Planeamento Estratégico Português do Conselho Europeu sobre a execução da Estratégia Global da UE no domínio da Segurança e DefesaPublication . Sampaio, Armindo; Pires, Paulo; Pires, JoãoO presente trabalho enquadra-se na área de ensino da estratégia e trata o “Impacto no Planeamento Estratégico português do Conselho Europeu sobre a Execução da Estratégia Global da União Europeia (UE) no domínio da Segurança e Defesa”. Em termos metodológicos seguimos uma abordagem de investigação dedutiva, segundo uma estratégia qualitativa e um desenho de pesquisa de um estudo de caso, recorrendo-se a dados primários e secundários. Começou-se por fazer o enquadramento conceptual, passando-se de seguida à identificação e caracterização das conclusões do Conselho Europeu sobre a execução da Estratégia Global da EU (EGUE), no domínio da segurança e defesa, com a finalidade de reconhecer o nível de ambição e as ações concretas, que ajudarão a UE e os seus Estados-Membros a continuar a dar resposta às atuais e futuras necessidades de segurança e defesa da Europa. De seguida procedeu-se à avaliação do impacto no processo de planeamento estratégico nacional, motivado pelas conclusões do Conselho Europeu sobre a execução da Estratégia Global da UE, no domínio da segurança e defesa. Por último efetuamos a análise das eventuais implicações da nova EGUE, na estratégia militar nacional, em aspetos genéticos, estruturais e operacionais, tendo sido feita uma apreciação às missões e às capacidades militares. Abstract: This paper is part of the strategy teaching area and addresses the "Impact on Portuguese Strategic Planning of the European Council on the Implementation of the European Union (EU) Global Strategy on Security and Defence". In methodological terms we followed a deductive research approach, according to a qualitative strategy and a research design of a case study, using primary and secondary data. We began by making the conceptual framework, followed by the identification and characterization of the conclusions of the European Council on the implementation of the EU's Global Strategy in the field of security and defence, with the purpose of recognizing the level of ambition and concrete actions, that will help the EU and its Member States to continue to respond to Europe's current and future security and defence needs. Next, we evaluated the impact of the national strategic planning process on the basis of the conclusions of the European Council on the implementation of the EU's Global Strategy on security and defence. Finally, we analyzed the possible implications of the new EU's Global Strategy in the national military strategy, in genetic, structural and operational aspects, with an overview of military missions and capabilities.
- A Indústria de Defesa em Portugal e BTID, uma visão prospetivaPublication . Mirones, José; Ferreira, Rui; Santiago, JoséO atual contexto marcado pela escassez de recursos para afetação a políticas públicas, tem consequências negativas no desenvolvimento da indústria nacional e, particularmente, nas de defesa, importando conhecer a temática da Indústria de Defesa e da base tecnológica onde se apoia. O presente trabalho tem como finalidade apresentar contributos prospetivos para o desenvolvimento da Indústria de Defesa e da Base Tecnológica e Industrial de Defesa, que deem origem a um melhor posicionamento na oferta de bens, tecnologias e serviços para o reequipamento das Forças Armadas Portuguesas e/ou a competição no mercado internacional. Esta investigação parte da caraterização da Indústria de Defesa e respetiva Base Tecnológica de suporte, para chegar à análise do ambiente contextual que condiciona o mercado de defesa no qual opera. A investigação conduzida permite apontar soluções que propiciem, prospectivamente, o desenvolvimento da Indústria de Defesa numa lógica mais abrangente e de maior amplitude, recorrendo à capacidade industrial e de I&D nacionais. Pretende-se com a proposta de criação de um Centro de Capacitação das Indústrias de Defesa apresentar uma solução inovadora, resultante da investigação desenvolvida e fundamentada na análise dos dados da atividade existente e tendências provenientes da pertença a um espaço global e concorrencial. Abstract: The scarcity of resources required to accomplish public policies, affects the current context and impacts negatively on the national industry, and particularly on its Defence component. As consequence, it’s paramount to understand Defence industry and the technological base where it relies. The purpose of this paper is to present a prospective contribution for the development of the Defence Industry and the Defence Technological and Industrial Base, leading to its better positioning in the supply of goods, technologies and services for the re-equipment of the Portuguese Armed Forces and/or its competitiveness in the international market. This academic research characterizes the Defence Industry and its supporting Technological Base, including the global context in which its activity takes part, in order to reach the contextual environment analysis that affects the defence market in which it operates. The studied contextualization and the carried-out research allows us to point out solutions that prospectively makes possible the development of the Defence Industry in a broader logic and integrating the national industrial and R&D capability to a greater extent. The proposal to create a Centre for the Capacitation of the Defence Industries is to present an innovative solution, resulting from the research and based on the analysis of existing activity data and trends perceived in the global and competitive space where we belong.