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IPS - ESE - DCCL - Artigos científicos

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  • Nas margens da escrita académica
    Publication . Costa, Ana Luísa
    Two case studies on academic writing aim at characterizing the writing profiles of students entering higher education through means other than the National Access Competition. The first case is the written task of an exam for students of professional and artistic courses applying for polytechnic institutes. The second one consists of the written diagnostic of a Workshop on Portuguese for Academic Purposes. Considering the Development Response as the aggregating textual genre, texts of the order of argument and explanation/exposition were analyzed. The study revealed globally higher results in case 1 (entrance test), difficulties across the whole set of texts, and specific problems in the group of students speaking varieties of Portuguese different from EP. Cross-cutting weaknesses were identified at the macrostructure level, such as the inclusion of counter-arguments and the elaboration of an adequate conclusion, as well as at the microstructure level, such as punctuation due to syntactic knowledge and limited use of contrastive and causal connectors. This characterization of students writing profiles at the entrance to higher education allows the development of intentional interventions in the writing practices of different scientific areas.
  • Da seleção de informação à comunicação oral: uma experiência realizada com uma turma do 2.º ano de escolaridade
    Publication . Pinto, Mariana Oliveira; Gil, Maria Beatriz
    Em contexto escolar, aceita-se habitualmente que o oral é algo que está reservado à família e ao meio em que a criança está inserida e que à escola competirá, sobretudo, ensinar a ler e a escrever (CASSANY et al., 2007). No entanto, nem todas as formas de comunicação oral são espontâneas e informais, requerendo, muitas delas, preparação e elaboração, sendo, por isso, essencial o seu ensino explícito. Partindo deste pressuposto, este artigo tem como objetivo apresentar uma experiência realizada numa escola portuguesa do 1.º ciclo do concelho de Setúbal, que envolveu 16 alunos de uma turma do 2.º ano da escolaridade, com idades entre os 7 e os 8 anos. Definido o tema a pesquisar, foi proposta a planificação e apresentação de uma exposição oral, tendo como suporte o póster. As evidências recolhidas permitem concluir que o processo foi importante para o desempenho final dos alunos e que estes demonstraram ter adquirido algumas das competências básicas essenciais para um bom desempenho oral.
  • Ecossistema de coerção dos media: Contributo do salazarismo e acção jornalística
    Publication . César, Orlando
    O contributo do salazarismo representou a construção de uma realidade mistificada, com a cumplicidade ou a conivência acomodada de parte dos media. Propaganda e censura eram partes integrantes de um ecossistema que moldava a percepção que se formava da sociedade e do país. No artigo, aborda-se a ordem informativa do salazarismo, assim como os mecanismos de coerção da ditadura destinados à internalização da censura por parte dos meios e dos jornalistas. O Notícias da Amadora – um semanário que evoluiu do território local e ganhou expansão nacional – rompeu as malhas coercitivas e desenvolveu com as fontes e com os leitores uma acção de oposição à ditadura. Adoptou estratégias várias de desobediência e transgressão do aparato normativo do regime e enfrentou riscos, que incluíam a não sujeição de textos e imagens à censura, para inscrever os factos no espaço público.
  • Children’s cancer narratives on YouTube: agency and entrepreneurship in Brazilian CarecaTV
    Publication . Marôpo, Lidia; Carvalho, Raiana de; Jorge, Ana
    This article looks at the social and cultural contexts of children’s experiences of illness, through a particular focus on the context of the Global South and the role of the social media platform YouTube in children’s culture. It takes a socio-constructivist approach to discuss the case of CarecaTV (BaldTV), a Brazilian YouTube channel with more than one million followers created by Lorena Reginato at the age of 12 when she was recovering from brain cancer. In CarecaTV, cancer subjectivity co-exists with and is expressed through digital commercialization. On the one hand, through this process, Lorena Reginato gains agency as she offers an inspirational and credible first-person testimony about cancer during childhood and becomes an emerging cancer activist. On the other, she uses entrepreneurship strategies associated with the digital influencer model of YouTube to promote herself as a (cancer) micro-celebrity, taking the lead in a youthful and playful culture.
  • Mummy influencers and professional sharenting
    Publication . Jorge, Ana; Marôpo, Lidia; Coelho, Ana Margarida; Novello, Lia
    Sharenting (sharing parenting on social media) has become a widespread activity, and some of those parents become family influencers. Female influencers have been on the rise, partly as an alternative to the precariousness of the job market. This article presents a qualitative study on 11 Portuguese mummy and family influencers, analysing social media content observed throughout 2.5 years, as well as media discourses on them. It focuses on how these female content creators portray parenting and family, work–life balance as an influencer and their boundaries for privacy and intimacy. It demonstrates how prominent mummy influencers reproduce a neoliberal ethos which favours an individual management of reconciling motherhood and a career in the context of post-austerity and precarity, through an emotional discourse that promotes relatability with the audience, converted into an essentially consumerist agenda.
  • ‘When you realise your dad is Cristiano Ronaldo’: celebrity sharenting and children’s digital identities
    Publication . Jorge, Ana; Marôpo, Lidia; Neto, Filipa
    Sharenting, or the practice of sharing one’s parenting or information about one’s children on social media, occurs in an increasingly platformized digital culture, where visual formats are central across participatory and commercial repositories. This paper investigates the articulation between sharenting as performed by celebrities and the wider construction of children’s digital identities. Through qualitative content analysis, this research looks at how Cristiano Ronaldo, the most-followed individual on Instagram since 2018, his partner, and his mother shared information about his children on that social media platform between 2018 and 2020. Through manual exploration, we searched for Ronaldo’s children across a variety of digital spaces. Our analysis reveals that sharenting on Instagram engages audiences through the portrayal of children as the parents’ extended self. Content from Instagram and news media is appropriated in vernacular and commercial digital spaces for conflicting affects: the cute father-son dyad, and the son as extension of the uber-famous, vain father. This extreme case shows how the digital identities of children of celebrities are widely public, formed by the everyday, intimate content of the family’s life, which is persistent and collectively recreated by news media, vernacular culture, and commercial platforms.
  • “Tenho pena que não sinalize quando fazes publicidade”: audiência e contexto comercial no canal Sofia Barbosa no Youtube
    Publication . Carvalho, Bárbara Janiques; Marôpo, Lidia
    Este artigo trata do contexto da microcelebrização digital vivenciado por crianças e adolescentes, nomeadamente, em sites de redes sociais como o YouTube. O objetivo do trabalho está em perceber como as jovens audiências do popular canal português Sofia Barbosa, no YouTube, constroem sentidos sobre os conteúdos comerciais e a autenticidade que a youtuber apresenta. A metodologia utilizada tem cariz qualitativo e contou com a netnografia para a análise de 1.961 comentários feitos pelos subscritores em 10 vídeos publicados entre janeiro e outubro de 2018. Como forma de melhor compreender o contexto em que estavam inseridos os comentários, analisamos também os aspetos visuais, verbais e comerciais dos vídeos. Os comentários demonstram uma perceção de proximidade e intimidade por parte dos seguidores em relação à Sofia e uma forte aceitação do conteúdo comercial promovido pela jovem. No entanto, percebe-se em vários momentos uma reflexividade crítica em relação às práticas mercadológicas da youtuber, nomeadamente no que diz respeito à falta de transparência nas relações comerciais, o que se apresenta como uma oportunidade para equilibrar uma visão romantizada que muitos subscritores têm das microcelebridades com uma compreensão mais racional sobre a indústria que os sustenta.
  • O hibridismo como estratégia de influência entre uma youtuber portuguesa e o seu público jovem
    Publication . Carvalho, Bárbara Janiques; Pereira, Sara; Marôpo, Lidia
    Este estudo tem como objetivo identificar de que forma a jovem e popular youtuber portuguesa Sofia Barbosa concilia conteúdos de natureza pessoal e comercial, per cebendo se o hibridismo entre estas duas categorias emerge como estratégia central do marketing de influência no canal. Tendo por base metodológica a netnografia e a análise de conteúdo, a pesquisa centra-se na análise de 13 vídeos publicados entre janeiro e outubro/2018. Os dados revelam que a youtuber promove uma relação de intimidade e proximidade encenadas com o público adolescente que a segue, utilizando estratégias de hibridização que contribuem para ‘apagar’ os limites entre narrativa autoral e discurso publicitário.