Browsing by resource type "research article"
Now showing 1 - 10 of 21
Results Per Page
Sort Options
- 2024: A soma de todos os riscos geopolíticosPublication . Fernandes, Roberto Narciso AndradeEste ensaio apresenta uma análise multidimensional sobre os denominadores principais que caracterizam o ano de 2024 como um período de especial perigosidade histórica. Focaliza-se em quatro áreas interrelacionadas de preocupação global: ameaças existenciais, ressurgência do risco nuclear, eventos ambientais extremos e ciber(in)segurança. Através de uma abordagem correlativa e interdisciplinar, a investigação almeja proporcionar uma compreensão integrada das várias faces do poliedro contemporâneo, tida como fundamental para a organização de respostas coordenadas e inovadoras para lidar com as instigações de um contexto geopolítico multipolarizado e em emulação. Neste contexto, a Polícia de Segurança Pública (PSP), enquanto ator central no sistema de Segurança Interna e membro da entente securitária europeia, mantém uma sentinela permanente e preparação estratégica, tática e operacional para enfrentar as ameaças emergentes, tanto internas como internacionais. O artigo sublinha a necessidade de uma análise e compreensão presciente do ambiente internacional, de molde a antecipar cenários e acelerar o aprestamento do policiamento relativamente às complexidades do panorama internacional e dos seus reflexos na Segurança Interna nacional e europeia. This essay presents a multidimensional analysis of the main denominators that characterise the year 2024 as a period of special historical danger. It focuses on four interrelated areas of global concern: existential threats, the resurgence of nuclear risk, extreme environmental events and cyber(in)security. Through a correlative and interdisciplinary approach, the research aims to provide an integrated understanding of the various faces of the contemporary polyhedron, seen as fundamental for organising coordinated and innovative responses to deal with the instigations of a multipolarised and emulating geopolitical context. In this context, the Public Security Police (PSP), as a central actor in the Internal Security system and a member of the European security entente, maintains a permanent sentinel and strategic, tactical, and operational preparation to face emerging threats, both internal and international. The article emphasises the need for a careful analysis and understanding of the international environment, to anticipate scenarios and speed up policing's preparation for the complexities of the international panorama and its repercussions on national and European internal security. Este ensayo presenta un análisis multidimensional de los principales denominadores que caracterizan el año 2024 como un periodo de especial peligro histórico. Se centra en cuatro ámbitos interrelacionados de preocupación mundial: las amenazas existenciales, el resurgimiento del riesgo nuclear, los fenómenos medioambientales extremos y la ciberseguridad. A través de un enfoque correlativo e interdisciplinar, la investigación pretende aportar una comprensión integrada de las distintas caras del poliedro contemporáneo, considerada fundamental para organizar respuestas coordinadas e innovadoras que permitan hacer frente a las instigaciones de un contexto geopolítico multipolar y emulador. En este contexto, la Policía de Seguridad Pública (PSP), como actor central del sistema de Seguridad Interior y miembro de la entente europea de seguridad, mantiene un centinela permanente y una preparación estratégica, táctica y operativa para hacer frente a las amenazas emergentes, tanto internas como internacionales. El artículo enfatiza la necesidad de un cuidadoso análisis y comprensión del entorno internacional, con el fin de anticipar escenarios y agilizar la preparación policial ante las complejidades del panorama internacional y sus repercusiones en la seguridad interior nacional y europea.
- Caderno Informativo: Edições do ISCPSI/ICPOLPublication . Almeida, Luís Miguel Faria deO Centro de Documentação e Informação (ISCPSI/ICPOL), e Biblioteca da PSP, é o órgão responsável pela divulgação e comercialização dos recursos bibliográficos editados pelo ISCPSI/ICPOL. Os Cadernos Informativos têm como finalidade dar a conhecer o património bibliográfico produzido desde os tempos da então Escola Superior de Polícia, até aos dias de hoje, e que se encontra cuidadosamente preservado, mas ao mesmo tempo acessível, no Centro de Documentação e Informação (ISCPSI/ICPOL), e Biblioteca da PSP.
- Caderno Informativo: LiderançaPublication . Almeida, Luís Miguel Faria de AlmeidaOs Cadernos Informativos têm como finalidade dar a conhecer, tematicamente, o património bibliográfico produzido desde os tempos da então Escola Superior de Polícia, até aos dias de hoje, e que se encontra cuidadosamente preservado, mas ao mesmo tempo acessível, no Centro de Documentação e Informação (ISCPSI/ICPOL), e Biblioteca da PSP.
- Ciência Policial - novíssimo saberPublication . Clemente, PedroA ciência guia a polícia em prol da civilidade. Se a polícia tem dignidade constitucional, também a tem academicamente. Usualmente vista como objeto, a polícia é também sujeito de ciência – a nascente Ciência Policial. Por ser novíssima no universo científico, a Ciência Policial é uma ciência em construção. E para tudo há um tempo…. Nowadays science guides the police toward civility. If the police have constitutional dignity, they also have it academically. Usually seen as an object, the police is also a subject of science – the nascent Police Science. Because it is brand new in the scientific universe, Police Science is a science under construction. And for everything there is a time…. La ciencia guía a la policía en prol de la civilidad. Si la policía tiene dignidad constitucional, también la tiene académicamente. Normalmente vista como un objeto, la policía es también sujeto de ciencia: la naciente Ciencia Policial. Al ser muy nueva en el universo científico, la Ciencia Policial es una ciencia en construcción. Y todo tiene su momento...
- Conhecimentos de Primeiros Socorros e Suporte Básico de Vida do Polícia da PSPPublication . Borrega, Eduardo; Massuça, LuísEste estudo tem como objetivo avaliar se a formação prévia, sexo, idade, categoria profissional, tempo de serviço na PSP ou Comando afetam significativamente a autoavaliação e a avaliação efetiva dos conhecimentos de primeiros socorros (SOS) e suporte básico de vida (SBV) dos polícias. Trata-se de um estudo transversal, em que participaram 1561 polícias (margem de erro de ±3.14%, para um IC99%). Foi aplicado um questionário online que contemplava: (i) caracterização dos participantes (sexo; idade; categoria profissional; tempo de serviço; Comando); (ii) questões de autoavaliação; e (iii) questões de avaliação dos conhecimentos de SOS e SBV. Observou-se que (i) 38.8% referem não ter formação em SOS e SBV; (ii) o efeito da formação na autoavaliação é elevado (η2p = 0.246); (iii) o Comando onde os participantes exercem funções apresentou um efeito médio (η2p = 0.057) sobre a autoavaliação; (iv) o tempo de serviço apresentou um efeito médio sobre a avaliação de conhecimentos (η2p = 0.060); e (v) o modelo construído (R2a = 0.105) permitiu identificar a autoavaliação, sexo, idade, tempo de serviço e formação, como preditores significativos da avaliação de conhecimentos. Pode concluir-se que (i) os polícias com formação prévia têm maior confiança nas suas próprias capacidade de socorrismo, embora os polícias com formação não sejam necessariamente mais capazes; e (ii) o reduzido poder preditivo do modelo construído, enfatiza a necessidade de aprofundar o estudo dos atributos (ou construtos) que melhor expliquem os conhecimentos dos polícias no âmbito do SOS e SBV. This study aims to assess the effect of previous training, gender, age, professional category, years of service in PSP, or Command (territorial area) on the self-assessment and effective assessment of police officers' knowledge of first aid (SOS) and basic life support (BLS). This is a cross-sectional study, in which 1561 police officers participated (margin of error ±3.14%, for a CI99%). An online questionnaire was applied which included: (i) characterization of the participants (gender; age; professional category; length of service; command); (ii) self-assessment questions; and (iii) questions to evaluate the knowledge of SOS and BLS. It was observed that (i) 38.8% report having no training in SOS and BLS; (ii) the effect of training on self-assessment is high (η2p = 0.246); (iii) the Command where the participants perform duties showed a medium effect (η2p = 0. 057) on self-assessment; (iv) length of service had a medium effect on knowledge assessment (η2p = 0.060); and (v) the model built (R2a = 0.105) allowed the identification of self-assessment, gender, age, length of service, and training as significant predictors of knowledge assessment. It can be concluded that (i) trained police officers have greater confidence in their own first aid skills, although trained police officers are not necessarily more capable; and (ii) the low predictive power of the constructed model emphasizes the need to further study the attributes (or constructs) that best explain police officers' knowledge in SOS and BLS. Este estudio tiene como objetivo evaluar si la formación previa, el sexo, la edad, la categoría profesional y el tiempo de servicio en la PSP o en el Comando afectan significativamente a la autoevaluación y a la evaluación efectiva de los conocimientos de primeros auxilios (SOS) y soporte vital básico (SBV) de los policías. Se trata de un estudio transversal en el que participaron 1561 policías (margen de error de ±3,14 %, para un IC99 %). Se aplicó un cuestionario en línea que incluía: (i) caracterización de los participantes (sexo, edad, categoría profesional, antigüedad en el servicio, comando); (ii)preguntas de autoevaluación; y (iii) preguntas de evaluación de los conocimientos deSOS y SBV. Se observó que (i) el 38,8 % afirma no tener formación en SOS y SBV; (ii) el efecto de laformación en la autoevaluación es elevado (η2p = 0,246); (iii) el comando en el que losparticipantes ejercen sus funciones presentó un efecto medio (η2p = 0,057) sobre laautoevaluación; (iv) el tiempo de servicio presentó un efecto medio sobre la evaluación delos conocimientos (η2p = 0,060); y (v) el modelo construido (R2a = 0,105) permitióidentificar la autoevaluación, el sexo, la edad, el tiempo de servicio y la formación comopredictores significativos de la evaluación de los conocimientos. Se puede concluir que (i) los policías con formación previa tienen más confianza en suspropias capacidades de socorrismo, aunque los policías con formación no sonnecesariamente más capaces; y (ii) el reducido poder predictivo del modelo construidoenfatiza la necesidad de profundizar en el estudio de los atributos (o constructos) que mejor explican los conocimientos de los policías en el ámbito del SOS y el SBV.
- Cultural Adaptation and Validation of the Parental Health Literacy Activities Test-8 with Portuguese ParentsPublication . Rosa, Nisa Rubina Pereira Souto; Henriques, Maria Adriana Pereira; Curado, Maria Alice dos SantosBackground. Parents’ health literacy has a great impact on child’s care and health. Knowing parent’s health literacy levels is crucial to avoid the consequences of limited literacy and for the creation of better health policies and educational interventions. To assess those levels, we must have tools tailored to this population. However, there is a lack of specific instruments to evaluate this capacity in Portuguese parents of children aged less than 12 months. Aim. To perform the cultural adaptation and psychometric validation of the Parental Health Literacy Assessment Test-8 for use in Portugal. Methods. Methodological study is divided into two phases: cultural adaptation and psychometric validation. The first phase followed the Beaton guidelines. The second, carried out with 176 parents, took place at a public hospital in Portugal, between October 2020 and June 2021. Data were analyzed for internal reliability using the Kuder–Richardson reliability coefficient (KR-20). Confirmatory factor analysis was used to estimate factor validity, applying polychoric correlation measures using the “lavaan package” for the R statistical package. Results. In the cultural adaptation, the expert committee adjusted the translated version, validating the content for Portuguese parents. At validation, the calculated value of KR-20 was approximately 0.50. The empirical indices of the goodness-of-fit of the factor model showed a good overall fit, although two of the items had low weights (0.24 and 0.32). The results of the factors show an acceptable value for the factor (FC = 0.756) and a lower value for the average variance extracted. Conclusion. The version of the instrument adapted for Portugal presented adequate semantic and content equivalence. The psychometrics suggested that the PHLAT-8-PT is a reliable and valid instrument that can be used systematically by the health team to measure the health literacy levels and improve health education.
- As diligências do 8.º Intendente Geral da Polícia da Corte e do Reino, Filipe Ferreira de Araújo e Castro, nos primeiros tempos do vintismo [1820-1821]Publication . Dias, Eurico Gomesfindo o Antigo Regime em Portugal após a Revolução Liberal do Porto, a 24 de Agosto de 1820, a Intendência Geral da Polícia da Corte e do Reino manteve-se em funções, apesar das Cortes Constituintes e da nova ordem política exigir a sua extinção imediata. Apesar de todas as vicissitudes sociais e políticas, conseguiu sobreviver por mais uma década, sendo que a acção de Filipe Ferreira de Araújo e Castro, seu 8.º Intendente Geral, foi extremamente decisiva para que sobrevivesse ao primeiro convénio liberal [1820-1823]. at the end of the Antigo Regime in Portugal after the Liberal Revolution of Porto, on 24 August 1820, the Intendência Geral da Polícia da Corte e do Reino remained in office, despite the Constituent Courts and the new political order demanding its immediate extinction. Despite all the social and political vicissitudes, it managed to survive for another decade, and the action of Filipe Ferreira de Araújo e Castro, its 8th General Intendant, was extremely decisive for it to survive the first liberal agreement [1820-1823]. Con el fin del Antigo Regime en Portugal tras la Revolución Liberal de Oporto, el 24 de agosto de 1820, la Intendência Geral da Polícia da Corte e do Reino permaneció en funciones, a pesar de que las Cortes Constituyentes y el nuevo orden político exigían su extinción inmediata. A pesar de todas las vicisitudes sociales y políticas, logró sobrevivir una década más, y la acción de Filipe Ferreira de Araújo e Castro, su 8.º Intendente General, fue sumamente decisiva para que sobreviviera al primer acuerdo liberal [1820-1823].
- E-Governance Initiatives and Financial Management in the Nigerian Public Sector: An Integrated Conceptual Framework for Enhancing Transparency and EfficiencyPublication . Paul, Chima; Malachy, JosephPublic Financial Management (PFM) reforms in Nigeria have increasingly embraced digital innovations to enhance transparency, efficiency, and accountability in fiscal governance. This study develops a conceptual framework for restructuring Nigeria’s PFM system, focusing on four interdependent pillars: Digital Financial Systems, Transparency and Accountability, Capacity Building, and Infrastructure and Security. The adoption of digital financial systems such as the Treasury Single Account (TSA), Integrated Personnel and Payroll Information System (IPPIS), and Government Integrated Financial Management Information System (GIFMIS) has shown potential to improve fiscal discipline and reduce financial irregularities. However, the effectiveness of these systems depends on strong governance structures, well-trained personnel, and secure digital infrastructure. Transparency and accountability mechanisms, exemplified by Nigeria’s Open Treasury Portal, are crucial in curbing corruption and fostering public trust but require enhanced enforcement and citizen engagement. Capacity building is essential for equipping public sector personnel with the necessary skills to manage digital financial tools effectively to address ongoing human capital deficiencies. Infrastructure and security are also fundamental to ensuring the sustainability of digital PFM reforms, particularly in mitigating cybersecurity threats and bridging ICT infrastructure gaps in underserved regions. This study adopts a qualitative research approach, relying on the critical analysis of existing documents and policy reports. It follows a grounded theory methodology, which is effective for analyzing complex governance structures and financial management reforms. Through a critical analysis of these interdependent elements, the study argues that a holistic and integrated approach as opposed to a siloed approach is vital for achieving sustainable PFM reforms in Nigeria. The study concludes by recommending targeted policy interventions to enhance institutional efficiency, strengthen governance mechanisms, and promote a resilient public financial management system.
- Em torno do Art. 6.º da Lei das ações encobertasPublication . Gíria, JoãoO autor faz uma análise sobre a isenção de responsabilidade penal do agente infiltrado nas ações encobertas. Para tal, aprecia o regime legal deste meio de obtenção de prova, evidenciando a sua excecionalidade face à necessidade de recolha de meios de prova. Na análise à Lei 101/2001, de 25 de agosto, é feita uma distinção entre as figuras do agente infiltrado, encoberto e provocador para que seja possível entender quais destas pode atuar nas ações encobertas. Por fim, questiona-se a esfera de aplicação da isenção jurídico-penal do agente infiltrado. Verifica-se quais os pressupostos de isenção de responsabilidade e os limites inerentes a tal condição. The author analyses the exemption of the undercover agent from criminal liability in undercover actions. To this end, the legal regime of this means of obtaining evidence is analysed, highlighting its exceptionality in view of the need to collect evidence. In the analysis of Law 101/2001, of 25 August, a distinction is made between the figures of the undercover agent, the undercover agent and the agent provocateur so that it is possible to understand which of these may act in undercover actions. Finally, it is questioned the sphere of application of the legal-penal exemption of the undercover agent. It is verified what are the assumptions of exemption from liability and the limits inherent to such condition. El autor analiza la exención de responsabilidad penal del agente encubierto en las actuaciones encubiertas. Para ello, se analiza el régimen jurídico de este medio de obtención de pruebas, destacando su excepcionalidad ante la necesidad de recabar pruebas. En el análisis de la Ley 101/2001, de 25 de agosto, se distingue entre las figuras del agente encubierto, el agente infiltrado y el agente provocador, de forma que se pueda entender cuál de ellas puede actuar en acciones encubiertas. Finalmente, se cuestiona el ámbito de aplicación de la exención jurídico-penal del agente encubierto. Se verifica cuáles son los supuestos de exención de responsabilidad y los límites inherentes a tal condición.
- Engaging Communities through Gamification: Case Studies in Cultural Heritage Preservation – Aldeia Pintada And Lagoa Geotour in PortugalPublication . Serrano, Inês; Mateus, Lígia; Simões, J. P. T.; Pestana, Hélder; Cardoso Marques, Célio Gonçalo
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »