Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

da Piedade Melro Blazer Gaspar Costa, Ana Luísa

Search Results

Now showing 1 - 10 of 34
  • A contribution to the implicit / explicit debate on grammar learning: the case of contrast connectors
    Publication . Costa, Ana Luísa
    In this paper, studies on language acquisition and development are seen as most relevant to grammar teaching and learning. Grammar teaching may be conceived as a process of building awareness of the language used from the earliest stages, as well as a process of scaffolding knowledge depending on later language development. In this perspective, grammar instruction (including curricular orientations) must take into account what belongs to spontaneous linguistic knowledge, and which linguistic knowledge crucially depends on the richness of discourse experiences at school. Data on the acquisition of contrast connectives in European Portuguese will support the idea that, even assuming that some innate principles rule early language acquisition, linguistic proficiency depends on language learning experiences accumulated through years of schooling. Furthermore, language development is not entirely accomplished by linguistic mastery: the ability to explain language through language may be considered a later stage of linguistic accuracy, associated with formal instruction.
  • Efeitos de modelização no input: o caso da aquisição de conectores
    Publication . Costa, Ana Luísa; Alexandre, Nélia; Santos, Ana Lúcia; Soares, Nuno
  • Livros com matemática
    Publication . Costa, Ana Luísa; Mendes, Fátima
  • Variação linguística e ensino de português, língua não materna: o caso dos pronomes átonos
    Publication . Costa, Ana Luísa
    Para o desenvolvimento de níveis superiores de proficiência comunicativa em PLNM, é crucial promover a consciência linguística da variação geográfica, social e situacional. As aprendizagens linguísticas a desenvolver devem, para isso, ter em consideração a complexidade de «regras variáveis» (Vieira, 2008). Uma oficina gramatical e tarefas de leitura exemplificam atividades metalinguísticas que podem apoiar um percurso de consciencialização do funcionamento de pronomes átonos.
  • Para que serve a didática? Um estudo no âmbito da didática do português
    Publication . Costa, Ana Luísa; Rodrigues, Sónia Valente; Sebastião, Isabel
    Nesta comunicação, propõe-se uma reflexão sobre a configuração epistemológica da didática do Português enquanto conjunto de estratégias facilitadoras das aprendizagens, disciplina de formação de professores e campo de investigação educacional. Pretende-se contribuir para uma problematização da didática como campo autónomo de saberes, uma vez que a didática da língua e da literatura portuguesas têm aparecido ora como subsidiárias dos estudos linguísticos e literários, ora como campo difuso da aplicação de conhecimento teórico de diversas áreas (Alarcão, 2010). A produção técnica e científica nos últimos anos justifica uma discussão sobre o estado da arte da didática. Esta reflexão permitirá clarificar o papel da didática nas práticas de ensino, na produção de materiais, na formação profissional e na investigação. Na dimensão das práticas docentes, parte-se de conceções de professores sobre o papel da didática, resultantes de um inquérito aplicado a professores de Português, para a promoção de um desenvolvimento profissional reflexivo, produtor de saber didático. A formação inicial e contínua, enquanto processo de interação de conhecimento teórico e de práticas, entre professores do ensino básico e secundário e formadores/investigadores, terá vantagens em ser concebida como comunidade de aprendizagem, um espaço gerador de reflexão e investigação didática (Nóvoa, 2007).
  • Grammar teaching in Portugal
    Publication . Costa, Ana Luísa; Rodrigues, Sónia
    Although some studies evidenced a divide between the practices and the curricular guidelines for first language teaching, in the Portuguese curriculum, there was always some place for grammar teaching. The debate focuses on the questions "why teach grammar?", "what to teach?" and "how to teach?" In the Portuguese case, answering to the first question, we may identify the development of linguistic awareness and the construction of explicit knowledge about the language, in order to form linguistically and discursively competent citizens, using language proficiently in oral formal and public contexts, in reading and in writing. Through an overview of the curricular guidelines, as well as other official documents, the answer to the second question points at what is taught about grammar in the Portuguese curriculum. Finally, since it is one of the grammar teaching approaches with more empirical research, the Grammar Lab is presented as being a good practice.
  • Um "pois" estruturador
    Publication . Costa, Ana Luísa
    As it is well known from the literature, the conective pois works as a conjunction, sharing proprieties of both coordinator and subordinator, as an affirmation adverb and as a consequence adverb. Regarding its functioning at a pragmatic and discourse level, the analysis of this particle contributes to the discussion about the need for a natural class of discourse markers. The description of the functioning of pois as a discourse marker supports its integration in different categories. Some ideas on its diachronic path are evaluated considering data from two corpora of written letters (from the XVIth century to the XXth century).