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  • A PERFORMANCE DE EXPORTAÇÃO NA INDÚSTRIA FARMACÊUTICA PORTUGUESA
    Publication . Frade, Rui; Vieira, Jorge
    O contexto específico da indústria farmacêutica representa um elevado desafio para a internacionalização das empresas portuguesas, dada a sua reduzida dimensão, carências es truturais do setor e reduzida representatividade no cenário mundial. A balança comercial de medicamentos é fortemente negativa e bastante desequilibrada, denotando a elevada de pendência do nosso país em alguns recursos, em particular matérias-primas e inovação, num setor estratégico em que a expansão internacional se tornou num imperativo de sobrevivên cia. Com base neste enquadramento e atendendo à importância de adquirir conhecimentos sobre este setor empresarial, foram definidos como objetivos do estudo, caraterizar o setor farmacêutico exportador português, efetuar uma adequada revisão bibliográfica sobre a in ternacionalização, identificando as principais variáveis e determinantes da sua performance, criando por fim um quadro de hipóteses passíveis de serem testadas empiricamente num estudo futuro. Considera-se que foram cumpridos os objetivos pretendidos, utilizando uma metodologia que se baseou numa extensa e pormenorizada revisão da literatura de carater científico, estabelecendo desta forma as bases de um futuro modelo conceptual, que per mita a obtenção de elementos para utilização futura nos meios académico e empresarial. Suportada na diversa informação recolhida, foi igualmente possível verificar a importância da internacionalização com particular foco no setor farmacêutico exportador português, num contexto de globalização cada vez mais abrangente, sendo igualmente possível confir mar o interesse crescente dos investigadores sobre o estudo da internacionalização e as suas diferentes estratégias de gestão empresarial.
  • Generation Z and Key-Factors on E-Commerce: A Study on the Portuguese Tourism Sector
    Publication . Vieira, Jorge; Frade, Rui; Ascenso, Raquel; Prates, Inês; Martinho, Filipa
    In recent years, tourism has experienced remarkable growth worldwide. This sector is rapidly becoming the main export activity and the most important source of GDP growth in several countries. In Portugal, it represented around 19.7% of exports in 2019. The internet and online platforms contributed decisively to this growth. Generation Z already represents a considerable portion of society and, in the coming years, will become the central consumer segment. With this research, we intend to identify the key factors in the decision to purchase online, in Generation Z individuals, in the Portuguese tourism sector. We carried out a characterization of the sector, a bibliographic review and the identification of key variables. We applied a structured questionnaire to a sample of 233 individuals aged between 10 and 25 years. Subsequently, the data were processed using descriptive methodologies and association tests between variables. The key factors in the decision to purchase tourism products/services in Generation Z are Trust, Price, the use of aggregating websites, WOM/EWOM, the Offer of products/services online and the Online experience. In the opposite direction, it was given less importance to Convenience, Reviews on tourism websites, Tourism Advertising, Social networking and the possibility of Canceling the reservation. This study allows us to establish the bases for future research, to help researchers to understand Generation Z consumption habits.
  • E-Commerce
    Publication . Santos, Vasco; Vieira, Jorge
    E-commerce is a business model that allows organizations to explore global markets. The objective of this study is to identify all the key points involved in e-commerce business, along with several sub-themes related to e-commerce, namely the concept of e-business and e-marketing. Next, it was noted that e commerce could express the connections between many purchase actors but is mainly used through the B2C model. The adoption of e-commerce is linked to different internet techniques and tools, which has several advantages and risks. This study also highlights the connections of e-commerce with globaliza tion, e-marketplaces, and platforms. Finally, the authors present the KPIs in terms of sales, marketing, and customer service that the e-sellers should take into account when they are defining the e-commerce strategy and the age segmentation criteria that must be used to create homogeneous groups of e-buyers.
  • A INTERNACIONALIZAÇÃO DA INDÚSTRIA FARMACÊUTICA PORTUGUESA
    Publication . Vieira, Jorge; Frade, Rui
    O contexto específico da indústria farmacêutica representa um elevado desafio para a internacionalização das empresas portuguesas, devido à reduzida dimensão e carências estruturais do setor, a reduzida representatividade e a elevada intensidade de capital e inovação que caracterizam os atores a nível global. As exportações portuguesas de medicamentos têm sofrido um assinalável incremento nos últimos anos. No entanto a balança comercial de medicamentos é fortemente negativa e bastante desequilibrada, denotando a elevada dependência do nosso país nalguns recursos, em particular, matérias primas e inovação. Este estudo conseguiu atingir os seus objetivos, tendo efetuado a caraterização do setor farmacêutico exportador português, uma sólida revisão bibliográfica sobre a internacionalização, obtendo e definindo, um modelo de investigação de identificação dos fatores que mais influenciam a atitude e estratégias de internacionalização das empresas farmacêuticas portuguesas fabricantes e exportadoras de medicamentos. Este modelo será testado empiricamente em investigação a desenvolver e a ser apresentada futuramente.
  • Does Uncertainty Boost Exports? A Study on the Effect of Innovation and Marketing Capabilities in a Small and Innovation-Intensive Sector
    Publication . Vieira, Jorge; Frade, Rui; Martinho, Filipa; Martinho, Domingos
    The main goal of this research is to study the impact of uncertainty on export performance, from a resource-based perspective. Despite the ample research on how economies behave during periods of high uncertainty, there is still a poor understanding of how this affects smaller sectors, particularly the most exposed to global competition. In this paper, we perform an evaluation of export performance for the Portuguese pharmaceuticals sector (PPI), before and after a period of considerable uncertainty. This study’s results show strong incremental performance gains, during this period. It also confirmed the importance of marketing capabilities, innovation and networking resources in developing international businesses.
  • Livro de Atas do X Encontro Científico da UI&D (ecUI&D´24)
    Publication . Cadete Pires, Cristina Maria Paulo; Pinto dos Reis, Isabel; Vieira, Jorge; Reis, Patrícia; Martinho, Domingos
  • Livro de Atas do IX Encontro Científico da UI&D (ecUI&D´23)
    Publication . Cadete Pires, Cristina Maria Paulo; Pina, Fátima; Reis, Patrícia; Vieira, Jorge; Pinto dos Reis, Isabel; MONTEIRO, DINIS