Loading...
5 results
Search Results
Now showing 1 - 5 of 5
- Impact of a food education session on vegetables plate waste in a portuguese school canteenPublication . Marques, Cátia; PM Lima, João; Fialho, Sónia; Pinto, Ezequiel; Santos, AnaSeveral authors have shown that vegetables are the most commonly wasted component in school lunches and enhance the importance of food education on topics such as food waste and vegetable consumption. The present research evaluated the efficacy of a single session of food education on vegetables waste and consumption. The data collection was focused on primary school students from a school located in Guarda district (Portugal). A vegetable selective aggregate weighing from the lunch plate was required in two distinct phases: before and after a single 30 min nutritionist’s intervention. The variables collected were the quantities of vegetables produced, leftovers and plate waste. Through these weighings, it was possible to measure the variables: distributed vegetables, consumed vegetables, vegetables waste, leftovers index, plate waste index. The use of materials such as a scale, suitable containers, gown, disposable gloves, cap and office supplies were necessary. In total during the two phases, 870 meals were evaluated. Measures of central tendency and statistical analysis tests were used. At the end of the present research, it was possible to verify significant results in the reduction of the vegetables leftovers index and in the increase in vegetable consumption per capita, through the nutritionist’s intervention. There were significant differences in the reduction of the index of vegetable leftovers and in the increase in the consumption of vegetables per capita and no significant differences in total vegetable waste. Potential causes and strategies for future research were also discussed. This study demonstrates how a nutritionist’s intervention, in a school context, could translate into behavioral change in nutrition and sustainability terms.
- Perception of portuguese consumers regarding food labelingPublication . Silva, Bruna; PM Lima, João; Santos, Ana; Pinto, Ezequiel; Fialho, SóniaFood labels are the first information tool used by consumers in the purchase and consumption of food products. Food labeling is a tool that can influence the consumers perception of quality and, in turn, their food choice. This study characterizes and demonstrates the importance of labeling and the degree of consumers’ perception and literacy about food labels through the application of an online questionnaire. The results obtained, in a sample of n = 467, showed that Portuguese consumers have the habit of reading the label and recognizing its importance but do not understand all the information contained in the label. They have an easier time understanding the front-of-pack labeling systems, especially those presented through symbols/colors. Thus, it demonstrates the need for greater education and literacy in the areas of food and nutrition so that through the reading and interpretation of labels, consumers can make informed food choices.
- Estudo qualitativo sobre a "proposta de ferramenta de avaliação qualitativa de ementas destinadas a idosos" : qual a perceção e contributos dos nutricionistas para uma proposta de atualização?Publication . Ferreira, Liliana; Fialho, Sónia; Afonso, Cláudia; PM Lima, João; Pinto, Ezequiel; Santos, AnaAs contínuas alterações demográficas colocam-nos perante uma população cada vez mais envelhecida e com necessidades crescentes de cuidados alimentares, tanto numa ótica de cuidados de saúde, como de fornecimento de refeições, necessidade frequentemente suprida por serviços de alimentação coletiva. A qualidade nutricional e alimentar da oferta assume-se como um determinante major na saúde e satisfação dos idosos, sendo o plano de ementas uma das mais importantes ferramentas de gestão na área. Para que seja promovida uma oferta alimentar adequada, é essencial a existência de orientações que a balizem e que sejam alvo de atualização e melhoria contínua. A envolvência de nutricionistas no processo possibilita a revisão por pares e uma maior adaptação à realidade, permitindo obter ferramentas que auxiliem na tomada de decisão e na sustentação do trabalho desenvolvido. O presente estudo tem como objetivo explorar a perceção e os contributos de nutricionistas sobre o documento “Proposta de Ferramenta de Avaliação Qualitativa de Ementas destinadas a Idosos”, visando uma proposta de atualização. Foi adotada uma metodologia qualitativa através da realização de grupos focais a partir de uma amostra por conveniência, constituída por 38 nutricionistas. Os resultados sugerem que, apesar de ser considerada útil, a ferramenta carece de atualização para uma maior adaptação à faixa etária e à realidade prática. Da análise de critérios específicos, os participantes identificam vários de difícil cumprimento (ex. oferta equitativa de métodos de confeção, não repetição de fruta, oferta de oleaginosas, refeições de ovo e de massa ou arroz integral), partilhando os motivos para tal. Sugerem ainda a necessidade de inclusão de critérios para alimentação de textura modificada e refletem acerca de possíveis melhorias na própria dinâmica de aplicação da ferramenta. Em suma, a discussão promovida deixa importantes contributos para uma possível atualização da ferramenta, numa ótica de maior ajuste à faixa etária e de inclusão de critérios sobre tópicos emergentes.
- Are intermediate school meals a real contribution to improve a healthy and sustainable diet ?Publication . Melo, Rita; PM Lima, João; Santos, Ana; Pinto, Ezequiel; Fialho, SóniaPurpose The purpose is to analyse the nutritional adequacy and carbon footprint of intermediated meals provided to preschool children and primary-level students in a Portuguese municipality. Design/methodology/approach An observational cross-sectional study was conducted with a convenience sampling consisting of school snacks from a Portuguese municipality. The nutritional assessment used food labels and a Portuguese food composition table. The literature review for carbon footprint assessment was conducted by searching for the products under analysis or similar ones. Findings The results showed that 80% of snacks have a higher energy value than recommended. The majority of options are below recommendations for protein and fat and above recommendations for carbohydrates. The intermediated meals with more dairy products in composition have the highest carbon footprint. The carbon footprint included the packaging of the products, and it wasn't possible to determine the influence of non-food products. Research limitations/implications This study has limitations in the fact that we do not know the carbon footprint of Portuguese products and we had to compare them with others, from different countries, with possibly different types of production. Practical implications Intermediate meals are inadequate, and the carbon footprint is higher when the intermediated meals include products of animal origin – the reason why the composition of intermediated meals should be redesigned considering the achievement of these targets. Social implications The promotion of intermediated meals that promote the Mediterranean eating pattern contributes to health and well-being and is a vehicle for nutrition education and healthy food consumption in schools. Originality/value Many studies have been conducted to analyse the carbon footprint and environmental impact of school meals, but commonly lunch is the meal evaluated and the assessment of intermediated meals' impact is an open field. Originality/value Many studies have been conducted to analyse the carbon footprint and environmental impact of school meals, but commonly lunch is the meal evaluated and the assessment of intermediated meals' impact is an open field.
- Proposta de grelha/lista de verificação de avaliação qualitativa de ementas destinadas à população adultaPublication . Simas, Patrícia; Santos, Ana; PM Lima, João; Fialho, Sónia; Pinto, EzequielINTRODUÇÃO: Sendo a alimentação um fator de risco modificável significativo para a incapacidade e morte prematura, urge a promoção de ambientes alimentares saudáveis incluindo sistemas que promovam uma dieta diversificada, equilibrada e saudável nos setores público e privado. A correta intervenção alimentar pode representar um importante reflexo na saúde dos clientes de uma Unidade de Alimentação e Nutrição, visto que, para muitos, a alimentação recebida na empresa/organização onde trabalha representa a grande refeição do dia e pode representar a base de uma alimentação saudável, com reflexos positivos para a saúde, podendo servir de exemplo para a criação de hábitos alimentares adequados nos comensais. OBJETIVOS: Elaborar ferramenta de avaliação qualitativa de ementas destinada à população adulta e saudável, com base nas necessidades energéticas totais e distribuição de porções por dia e por refeição segundo as recomendações nacionais e hábitos alimentares da população nacional. METODOLOGIA: Foram identificadas as necessidades energéticas totais de acordo com as recomendações da Roda dos Alimentos Portuguesa e distribuídas as porções de alimentos para a refeição do almoço. Foram compilados e analisados os critérios referentes a cinco documentos de avaliação qualitativa de ementas e adaptados para a população alvo. RESULTADOS: Obteve-se uma lista de verificação/grelha para avaliação qualitativa de ementas, constituída por 55 pressupostos divididos por 8 grupos. As ementas serão avaliadas segundo uma classificação de “muito boa”, “boa”, “aceitável” e “não aceitável” consoante os valores percentuais obtidos. CONCLUSÕES: A lista de verificação/grelha obtida com os principais critérios de alimentação saudável para aplicação aquando da elaboração de ementas pretende representar uma ferramenta que auxilie os responsáveis pela elaboração de ementas e os nutricionistas num processo de melhoria da qualidade nutricional das ementas.