IUM - CRC - CEMC - Trabalhos de Investigação Individual
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing IUM - CRC - CEMC - Trabalhos de Investigação Individual by Issue Date
Now showing 1 - 10 of 450
Results Per Page
Sort Options
- A prevenção e resolução de conflitos em ÁfricaPublication . Berlandino, LuísApós a queda do muro de Berlim e com o final da guerra fria, a conflitualidade alterou-se radicalmente. Passando-se dos conflitos interestatais entre as antigas potências do mundo bipolar, característicos da “velha ordem”, a conflitos de predominância intraestatal, em que os novos actores neste mundo globalizado, intervindo e sobrepondo-se ao Estado, passaram a dominar a atenção da comunidade internacional, caracterizando uma “nova ordem”. A temática dos conflitos e da conflitologia adquiriu por isso, uma outra relevância, passando a associar intimamente, aspectos de segurança com o de desenvolvimento, pois “sem segurança não pode haver desenvolvimento e sem desenvolvimento não há segurança”. No continente africano, especialmente na África subsariana, esta dinâmica geoestratégica mundial, conduziu a um crescimento exponencial dos conflitos intraestatais, tendo contribuído para um maior protagonismo e intervenção de múltiplos actores internacionais no âmbito da prevenção e resolução de conflitos regionais. Esta intervenção, bi ou multilateralmente, tem contribuído para consolidar e reforçar as capacidades próprias dos africanos, com vista a operacionalizar a arquitectura de segurança continental, garantindo-lhes a capacidade de intervirem na gestão dos seus próprios conflitos regionais. Um desses actores é a Comunidade dos Países de Língua Portuguesa, que pretende adquirir projecção internacional pelo reforço da sua intervenção em África, visando projectar segurança e reforçar as capacidades dos seus Estados membros africanos, nomeadamente cooperando com as Organizações Regionais Africanas na consecução de estratégias de apoio ao desenvolvimento sustentado e à segurança participada. Permitindo afirmar-se como parceiro credível e privilegiado na ligação entre países, organizações e continentes, com poder para influenciar, cooperar e se necessário, intervir na prevenção e resolução de conflitos regionais em África. Abstract: After the fall of the Berlin wall and the end of the Cold War, the nature of conflicts changed radically. It transfered itself from the interstate conflicts, common between the old powers of the bipolar world, characteristic of the “old order”, to the predominantly intra-states where the new actors in this globalize world, intervening and overlapping the State, began to dominate the attention of the international community, characterizing the “new order”. The thematic of conflicts acquired, therefore, other relevance, starting to closely associate aspects of security with the ones of sustained development. Because “without security there can be no development and without development no security”. In the African continent, especially in sub-Saharan Africa, this new world-wide geostrategic dynamics, led to an exponential growth of the intra-states conflicts, having contributed to a bigger protagonism and intervention of multiple international actors in regional prevention and conflict resolution. This intervention, bi or multilateral, has contributed to consolidate and to strengthen the proper capacities of the Africans, with the propose of building the new architecture of continental security, that guarantee themselves the management of regional conflicts in their continent. One of those actors is the Community of the Countries of Portuguese Language, which intends to acquire international projection through the reinforcement of its intervention in Africa. Which aims to project security, strengthening the capacities of its African State members and cooperating with African Regional Organizations in the achievement of strategies of support to the supported development and the participated security. It will affirm itself as a privileged partner in the linking between organizations, countries and continents, with the ability to influence, cooperate and if necessary, intervene in the prevention and regional conflict resolution in Africa.
- O Combate às Ameaças TransnacionaisPublication . Vieira, RuiO actual ambiente estratégico, marcado pelo afloramento das ameaças transnacionais, lança um conjunto de oportunidades e desafios que importa interpretar na procura das consequências sobre a articulação das estratégias aos níveis: intra-estatal e inter-estatal, nomeadamente, no seio dos grandes espaços de cooperação. Neste ambiente estratégico importa enfrentar as ameaças transnacionais emergentes, e também, erradicar as causas nas quais elas germinam e se desenvolvem. Este facto conduz a que os diversos actores sejam impelidos para a cooperação e gestão comum dos conflitos, das ameaças e dos riscos, minorando a visão estritamente nacional da estratégia. É inegável que as seguranças nacionais são cada vez mais indissociáveis da segurança internacional. A problemática centra-se, por conseguinte, ao nível da estratégia total dos Estados e das Organizações Internacionais, nomeadamente, nos aspectos que digam respeito à divisão, reforço e/ou complementarização do trabalho estratégico. Na abordagem à problemática apresenta-se um enquadramento conceptual, seguido de uma análise aos conceitos estratégicos de segurança e outros documentos político-estratégicos enformadores da estratégia total de cada actor, na procura de concluir sobre a sua articulação nas suas diferentes dimensões: convergência, cooperação e sincronização. Para o efeito, construiu-se um modelo de análise, adaptado à realidade estratégica, de características dedutivas e indutivas, suportado nas questões central e derivadas, respectivas hipóteses, no ciclo de Boyd e nos conceitos das Effects-based operations. A finalizar apresenta-se um conjunto de conclusões que resultam das oportunidades que permitem ao Estado Português maximizar as suas potencialidades na promoção da cooperação Norte-Sul e Sul-Sul; e também, dos desafios que obrigam o Estado Português a reformular o seu Conceito Estratégico de Defesa Nacional, a fim de proteger ou colmatar as suas vulnerabilidades, que derivam do reforço do conceito alargado de segurança, da indivisibilidade da segurança interna e externa e da interdependência das seguranças nacional e internacional. Na sequência destas conclusões recomendamos que a reformulação do Conceito Estratégico de Defesa Nacional se faça, dando lugar a um Conceito Estratégico de Segurança Nacional, construído de acordo com os conceitos, dimensões e indicadores do modelo de análise definido, e que seja articulado interna, e externamente com os dos seus aliados e parceiros, segundo a nossa Effects-based approach e o modelo adaptado do U.S. Army War College - ENDS – EFFECTS – WAYS – MEANS. Abstract: The current strategic environment, marked by the blooming of the transnational threats, has developed a group of opportunities and challenges to the articulation of strategies at the national and international levels. States and International Organizations have the need to face the emerging transnational threats, and also, to eradicate the causes in which they germinate and grow. Such an environment drives States to cooperate on conflict, threats and risk managements, diminishing a strictly national vision of their strategy. It is undeniable that national security is increasingly linked to international peace and security. Thus, the problem is centered at the highest level of the States and International Organizations strategies, namely in the aspects that concern the division and/or reinforcement of strategic actions undertaken by them. We began our approach by a conceptual framing, followed by the analysis of the security strategic concepts and other political-strategic documents in search of indicators that could lead to a conclusion on the articulation of strategies, namely on their convergence, cooperation and synchronization dimensions. For that effect, an analysis model was built, adapted to the strategic reality, with deductive and inductive characteristics, supported on our main and secondary questions and their respective hypotheses, the Boyd cycle and concepts of the Effects-based operations. As a result of this investigation we reached several conclusions that are a consequence of the opportunities that may allow Portugal to maximize their potentialities in the promotion of the North-South and South-South cooperation and also of the challenges that force Portugal to reformulate its National Defense Strategic Concept. Such action is adamant to protect or overcome internal vulnerabilities flowing from the reinforcement of the enlarged security concept and interdependence of the national and international security. Finally, as a recommendation, we support the idea that Portugal should build a National Security Strategy in accordance with the concepts, dimensions and indicators of our analysis model, and articulate it internally and with allies and partners following our Effects-based approach and the adapted model of the U.S. Army War College - ENDS - EFFECTS - WAYS - MEANS.
- Gestão de Recursos Humanos no âmbito de uma Força Nacional DestacadaPublication . Ferreira, JorgeHá cerca de dez anos que Portugal vem contribuindo com Forças Nacionais Destacadas em Operações de Apoio à Paz lideradas por diversas Organizações Internacionais das quais é membro, em distintos Teatros de Operações. O actual ambiente estratégico torna previsível que o emprego de Forças Nacionais Destacadas continue a decorrer, no âmbito dos compromissos internacionais assumidos (ou a assumir) por Portugal. Este estudo tem como objectivo analisar a Gestão de Recursos Humanos nas Forças Nacionais Destacadas partindo da abordagem de um modelo teórico das organizações, para através da experiência recolhida obtida através da frequência e grau de concordância com algumas das políticas de Gestão de Recursos Humanos aplicadas nas Forças Nacionais Destacadas, verificar se essas políticas são consideradas, pelos militares, como adequadas. Para atingir este objectivo procedemos a uma revisão da literatura assente nas teorias da Gestão dos Recursos Humanos nas organizações e nos estudos já realizados sobre este tema, conjugando com o respectivo enquadramento legal enformador ao nível das Forças Armadas, mais concretamente na parte aplicável ao caso do Exército Português, fazendo também uma breve comparação com a realidade existente noutros Exércitos obtida através de entrevistas. Com base num modelo teórico de Gestão de Recursos Humanos nas organizações elaborámos um modelo de análise que nos permitisse ter uma abordagem geral, escolhendo como dimensões as funções desse modelo teórico e como indicadores o grau de concordância e/ou a frequência com que as políticas de Gestão de Recursos Humanos foram aplicadas nas FND. Analisamos a perspectiva dos militares que já participaram em Forças Nacionais Destacadas, particularizando alguns aspectos num estudo de caso centrado no Oficial de Pessoal e na perspectiva do Comandante da Força, recolhendo os dados através da aplicação de três questionários distintos mas complementares. Desta forma consideramos ter analisado as mais importantes políticas de Gestão de Recursos Humanos aplicadas nas Forças Nacionais Destacadas. No final do estudo sugerimos algumas recomendações que consideramos como pertinentes e, que se aplicadas, poderiam no futuro contribuir para uma melhor Gestão dos Recursos Humanos. Abstract: Portugal has been contributing from the last ten years with National Detached Forces for Peace Keeping Operations led by several International Organizations from witch is member, on distinct Theaters of Operations. The actual strategic environment makes predictable that the employment of the National Detached Forces will go on in accordance with the international commitments assumed (or to assume) by Portugal. The aim of this study is to look into the Human Resources Management of the National Detached Forces, starting with an approach to a theoretical model for the organizations, in order to verify, throughout the national experience, if the frequency or the degree of concordance for some Human Resources Management Policies are considered suitable by the military. To achieve this aim we started with some literature revision, focused on the human resources management in organizations, and we take a look on the previous studies about this subject, in conjunction with the legal framework applied to the Armed Forces, especially to the Portuguese Army, and comparing with other’s Army’s vision that we obtained throughout the interviews. Selecting one theoretical model from the Human Resources Management in organizations we developed one analysis model that allowed a general approach, choosing for dimensions the functions of that theoretical model and for indicators the degree of agreement and/or the frequency with that the policies of Human Resources Management were applied in FND. We analyzed the perspective of the military ones that had already participated in National Detached Forces, particularizing some aspects in a case study focused on the Personnel Officer and in the perspective of the Force Commander, collecting the data through the application of three different questionnaires. By this way we consider that we have analyzed the most important policies of Human Resources Management applied in the National Detached Forces. Lastly we suggested some recommendations that we consider as pertinent and if applied, they will in the future contribute for a better Human Resources Management.
- O Desenvolvimento de uma Indústria Europeia de DefesaPublication . Pereira, PauloEste estudo tem como objectivo analisar o processo de integração da Indústria de Defesa Europeia, o seu impacto como um actor global dentro e fora da União Europeia e quais as consequências do mesmo para a Indústria de Defesa Nacional e para as Forças Armadas Portuguesas. Numa fase em que a Indústria de Defesa Americana assume um incontestável protagonismo na cena mundial em termos tecnológicos, de produção e vendas, assumem particular relevo as acções que a Europa se mostra disponível a tomar para remodelar a sua própria indústria, integrando-a de forma a potenciar sinergias e eliminar redundâncias, com vista a reduzir o hiato transatlântico neste campo e, concomitantemente, dar suporte à sua Política Externa de Segurança Comum através de uma estratégia genética que forneça as suas Forças Armadas, enformando uma política externa credível que lhe permita perder o estatuto de “gigante económico e anão político”. Face às evoluções que se verificam no Velho Continente em termos de reestruturação da sua indústria de defesa, torna-se essencial observar a Indústria de Defesa Nacional, especificamente no que concerne às suas potencialidades e vulnerabilidades, analisando como a mesma se deverá integrar no projecto europeu, tendo em atenção a dimensão nacional e a possibilidade de exploração do conceito de geometria variável em projectos cooperativos. O papel que as Forças Armadas podem desempenhar nesta odisseia assume para nós capital importância, designadamente a análise sobre o impacto que esta reestruturação terá sobre o seu reequipamento e interoperabilidade com forças aliadas e as mais valias que podem retirar da colaboração com as indústrias de defesa, quer nacional quer europeia, nomeadamente em termos de transferência de tecnologia e desenvolvimento de produtos adequados à sua doutrina e missões. Da análise feita, concluímos que o desenvolvimento de uma Indústria de Defesa Europeia integrada é vital e irreversível se a União Europeia se quiser assumir como um actor geopolítico global, que a Indústria de Defesa Nacional não se poderá alhear deste processo sob pena de colocar em causa a sua sobrevivência e que as Forças Armadas têm de manter a sua colaboração com a indústria e com os seus pares em projectos cooperativos de forma a reter know how e tomar parte activa no desenvolvimento de produtos que se adaptem às suas necessidades. Abstract: The purpose of this essay is to analyse the integration process of the European Defence Industry, its impact as a global player within and outside the European Union and the consequences it presents for the National Defence Industry and for the Portuguese Armed Forces. Nowadays, when the American Defence Industry assumes itself as the unquestionable protagonist in the world scene concerning technological, production and sales capacities, an issue of the utmost importance are the steps that Europe is willing to take to remodel its own industry, integrating it to emphasize synergies and eliminate redundancies in order to reduce the Transatlantic gap in this field and, concomitantly, support its Common Foreign Security Policy through a genetic strategy that may supply its Armed Forces, thus sustaining a credible foreign policy allowing it to cast away its “economic giant and political dwarf” status. Due to the evolutions taking place in the Old Continent concerning the restructuring of its defence industry, it is paramount that we observe the National Defence Industry, namely in what concerns its potentialities and vulnerabilities, analysing how it should integrate itself within the European project, bearing in mind the size of our country and the possibility to exploit the variable geometry concept in cooperative projects. The role that the Armed Forces can play in this odyssey holds for us key importance, namely the analysis of the impact that this restructuring shall have on its reequipping, its interoperability with allied forces and the advantages they can reap from their collaboration with the defence industries, whether national or European, particularly in terms of technology transfer and the development of products suited for their doctrine and scope of missions. From our analysis we conclude that the development of an integrated European Defence Industry is vital and irreversible if the European Union wishes to assume itself as a global geopolitical actor, that the National Defence Industry cannot afford to stand apart from this process for its very survival is at stake and that the Armed Forces must keep up their collaboration the industry and with their peers in cooperative projects, in order to retain know how and play an active role in the development of products that fulfil their needs.
- Sistema Retributivo nas Forças ArmadasPublication . Gomes, CoutoA partir de 2004 as Forças Armadas, e mais em concreto o Exército, entraram definitivamente para o mercado de trabalho como uma opção profissional. O salário constitui um dos factores de motivação que cativa os recursos humanos a ingressarem nas Forças Armadas e, simultaneamente, afecta a motivação daqueles que já integram a Instituição. Assim, impõe-se determinar a consistência do sistema retributivo das Forças Armadas e a influência desta nos militares e nas Forças Armadas. Foi com esta orientação que desenvolvemos a investigação que serviu de base a este estudo. Neste sentido, foi desenvolvido um trabalho de campo com vista à recolha de dados através: de um conjunto de inquéritos, de estudos científicos sobre o assunto, de dados sobre o recrutamento dos três Ramos e de dados técnicos sobre o sistema retributivo dos três Ramos. Com este estudo foi possível: confirmar que o salário apesar de ser importante não é decisivo como factor de motivação; identificar a existência de equidade no sistema retributivo entre as categorias do Exército; identificar a falta de equidade do sistema retributivo entre os Ramos; identificar a competitividade do sistema retributivo no mercado de trabalho e as consequências da (in)consistência do sistema retributivo para os militares e para as Forças Armadas. Abstract: After 2004 the Portuguese Armed Forces, and more concretely the Portuguese Army, has entered the labour market as a profession option. Wage is one the factors that captivates human resources for the Army, and at the same time, affects the motivation of the ones already integrating it. So it becomes important to determine the reasonability of the retribution system within the Armed Forces, as well as, the influence that it has on it and on its personnel. These were the general guidelines in which, the investigation that based this work, was developed. In this way, the observation was conducted in the following manner: A set of enquiries were made, as well as some scientific studies were consulted along with the gathering of information concerning the recruitment and technical data about the retributive system in the three branches of the Portuguese Armed Forces. This study allowed the following conclusions: Although it is important, wages are not decisive as a motivation factor to join the Armed Forces; There is equity on the retribution system within the categories within the Army; There is a lack of equity on the retribution system within the branches of the Armed Forces; The degree of competitiveness of this system in the labour market and the consequences of its (in) consistence for the military and the Armed Forces.
- O Exército e a contratação externa de serviços (“Outsourcing”)Publication . Henriques, JoãoEste estudo pretende analisar como se poderá contribuir para o processo de transformação do Exército ao efectuar a contratação de serviços externos para actividades não relacionadas com as funções principais (Core Business) da Instituição, ou seja, estratégicas em termos empresariais, de forma a que haja um claro benefício no desempenho dessas actividades, quer em termos económicos, quer em termos de eficácia e eficiência. Com o propósito de atingir este desiderato, foi analisada a problemática inerente à substituição de militares em funções de apoio, claramente integrados na óptica da Instituição, por entidades exteriores, talvez mais familiarizadas empresarialmente com os princípios da economia e especialização mas, também, afastadas da relação hierárquica e objectiva, características da organização. Assim, o estudo inicia-se com a apresentação dos conceitos mais actuais referentes à lógica empresarial, vocacionada para o lucro e apresentação de resultados, no que concerne à questão da contratação de serviços (outsourcing) para o Exército Português. Como ponto de partida foi definida uma abordagem quantificativa de todas as possibilidades disponíveis presentemente, ao nível político e nos parceiros de referência mundial, fazendo a comparação das nossas possibilidades com o Exército Norte-Americano e com o Exército de um país Europeu de dimensão, territorial e populacional mais equiparado ao nosso, a Dinamarca. Desta forma, pretende-se encontrar potencialidades e vulnerabilidades nas opções que tão distintamente se apresentam, tirando, assim, as devidas ilações para a adopção de um conceito de Contratação de Serviços adaptada às nossas possibilidades e realidade. Apresenta-se a perspectiva Institucional actual, recolhida a partir de entrevistas a Oficiais que, pelas funções que desempenham no campo doutrinário e executório, no âmbito da aplicação das actividades logísticas, se entende serem significativamente pertinentes para a melhoria e evolução dos processos e formas de actuação do nosso Exército. Decorrente da investigação que foi efectuada, sugerem-se algumas recomendações que poderão contribuir para a resolução de alguns dos problemas identificados. Abstract: The present work intends to analyse how outsourcing activity will contribute to the Army transformation process by the contracting of private companies to perform non Core functions, all except the strategic ones, in order to obtain a clear economic and efficient benefit. With this objective in mind, an analysis was performed on the emergent problem inherent of the replacement of Human resources by external contractors, not familiarized with the Institutional procedures. Albeit these external contractors may be more knowledgeable regarding the economy point of view and expertise, they lack an Institutional culture concerning hierarchy and objective characteristics in our context. Therefore, this essay begins with the presentation of the most recent concepts on the use of outsourcing resources appealing to the business logics and profits to be applied to the Portuguese Army. As a start point, a quantifying approach has been set for the available possibilities at a political level and also with world organizations reference partners, in particular with the United States Army and the Army of the European country that has the territorial and population similitude to Portugal, Denmark. In this way, the intention of finding both potentialities and weaknesses, in the options that so differently have been presented to us, and thus taking the due conclusions on the adoption of the outsourcing concept better fitted to our possibilities and reality. The actual Institutional perspective is presented, taken from the statements of Officers that, by the referenced performed duties both in doctrinal and executor fields of the Logistic application of these activities, are to be significant and meaningful to the improvement and performance of the Army. Concluding the investigation, some suggestions are made regarding problems that were identified, in a search to contribute to their solution.
- A Ásia como actor preponderante na economia internacionalPublication . Cruz, PedroA Ásia corresponde a 30% da superfície continental da Terra e representa cerca de 60% da população mundial. Possui importantes recursos minerais e energéticos, sendo considerada, por vários analistas, como de interesse vital para a Economia Internacional deste século. É neste contexto que se insere este trabalho, que procura fazer a interpretação geoestratégica das dinâmicas regionais que permitam identificar actores e as suas intenções, prospectivando a Ásia como actor mundial. A metodologia assenta numa análise documental e em entrevistas a personalidades de mérito reconhecido nestas matérias. O modelo de análise utilizado é o do estudo dos factores geopolíticos/geoestratégicos, apoiado no método do estudo do Potencial Estratégico. Desta análise verificou-se que as relações existentes entre os actores desta região são de grande rivalidade, pelo que o contexto geopolítico e geoestratégico da Região Asiática se caracteriza por ser uma zona de conflitualidade latente. Esta mesma conflitualidade é moderada pela presença dos Estados Unidos, que é o principal actor externo na região. Ainda assim, assistimos actualmente a um certo desanuviamento, muito devido à grande interdependência económica entre os actores asiáticos, os Estados Unidos e a União Europeia. A China lidera o processo de expansão económica asiático, que a projecta para um patamar de paridade, ou mesmo superioridade, relativamente à maior economia de todas, a dos Estados Unidos da América. No final deste trabalho apresentam-se as principais linhas de rotura e continuidade, em que o método dos cenários é utilizado como instrumento de prospectiva. Esta cenarização tem por base o actor China, procurando evidenciar as repercussões do seu desenvolvimento ou colapso, a uma escala regional e mundial. Abstract: Asia correponds to 30% of the continental surface of the Earth and includes about 60% of the world population. It possesses important mineral and energy resources, being considered, forthe several analysts, as of vital interest to the International Economy of this century. The aim of this study is to conduct a geostrategic interpretation of the regional dynamics, in order to identify actors and their intentions, predicting Asia as a global actor. The metodology used was based on a documental analysis and in interviews to expercts in these matters. The analysis model used was the study of the geopolitical/geostrategic factores, combined with the method of the Strategic Strength. Generally speaking we could assert that the existent relations between the actors of this area are of great rivalry, for that the geopolitical and geoestrategic framework of the Asia Region is characterized by being an area of quiescent clash of interests. This conflict propensity is moderated by the presence of the United States, who is the most important external actor in the region, Nevertheless, at the present time we can state that, to a certain degree, relationships among the Asian actors ar much more eased, a lot due to the great economic interdependence, including with the United States and the European Union. China leads the process of the unprecedented economic progress that has been in Asian Region and if the Chinese would be capable to maintain this growth tendency, China could equal or even surpass the largest economy of all, the one of the United States os America. In the end of this study the main rupture and continuity lines are revealed, based on the method of the sceneries. This prospective essay focuses mainly on the actor China, trying to demonstrate the repercussions of its development or collapse, to a regional and world scale.
- A transformação em curso no Exército do Estados Unidos da América, a Brigada como unidade táctica fundamentalPublication . Ferreira, PauloO actual ambiente estratégico, consequência do desaparecimento do sistema bipolar característico do período da Guerra-fria, bem como o aparecimento de novas ameaças características de um processo de globalização, obrigou os Estados a adaptar algumas das suas estruturas para fazer face aos actuais desafios em matérias de segurança e defesa. Os Estados Unidos da América (EUA), potência hegemónica, cedo se apercebeu que o desaparecimento do Bloco de Leste e do Pacto de Varsóvia, e o alargamento de fenómenos como a globalização, lhe iriam determinar a transformação do seu aparelho militar. Paralelamente, a União Europeia (UE) tem vindo a aumentar as suas aspirações em matérias de segurança e defesa, de forma a assumir a sua quota parte de responsabilidade nestas matérias, adequadas ao estatuto de actor global que possuí. O conceito de Battle Group é considerado um passo determinante para conferir à União Europeia a ferramenta adequada, que lhe permita dar uma resposta credível aos actuais problemas de segurança. Portugal, membro fundador da NATO e Estado Membro da UE, tem vindo a estruturar as suas forças militares de forma a melhorar o seu produto operacional. Numa conjuntura, marcada pela falta de recursos e pelo processo de restruturação do Exército, impõe uma criteriosa adequação dos meios para fazer face às obrigações que ambas as organizações determinam. O percurso deste trabalho, leva-nos a identificar e comparar os objectivos estratégicos dos EUA, UE, NATO e Portugal. Tais objectivos impõem obrigações que, aliadas aos actuais oferecimentos de forças do Sistema de Forças do Exército – Componente Operacional (SFECOp), bem como às evoluções e limitações previsíveis da Lei de Programação Militar, que condicionam as opções em termos de participação no esforço de Segurança e Defesa da UE, em particular no que diz respeito ao Battle Groups. Como principais conclusões do estudo apresentam-se as razões que levaram à transformação do Exército dos EUA, a melhor adequação das BCT aos desafios que se lhe colocam, a caracterização do conceito de BG da UE e a melhor forma de participação do SFECOp no conceito de BG. É assim imperioso que, face às obrigações que Estado Português possui em matérias de segurança colectiva, e face aos constrangimentos impostos pela limitação de recursos, sejam tomadas as decisões mais adequadas, para as quais o presente trabalho pretende apresentar alguns contributos. Abstract: The strategic environment nowadays, a consequence of the disappearance of the bipolar system present during the Cold War period, as well as the emerging of new threats which makes part of the globalization process, forced all the states to adapt some of their structures, in order to face the present challenges regarding security and defence. The United States of America (EUA), as the dominant power, soon realised that the disappearance of the Eastern Block and the Warsaw Pact, along with the spread of phenomena like globalization, would determine the need to transform their military structure. On the other hand, the European Union (UE) has been increasing its ambition, in matters relating to defence and security, in order to assume its fair share of responsibility in these matters, adequate to its importance as a global player. The Battle Group concept is regarded as a major step to provide the European Union with the adequate tool that will allow a credible answer to the current security problems. Portugal, a founding member of NATO and a Member State of the EU, has been restructuring its military forces in order to improve its operational outcome. In an environment marked by the lack of resources and by the process of restructuring the Army, it is imperative that the means available to fulfil the obligations determined by both organisations are the most adequate. This work identifies and compares the USA, UE, NATO and Portugal’s strategic objectives. Such objectives impose obligations which, along with the present commitments of the Army Forces System – Operational Component (SFE-COp), as well as the predictable evolution and limitations of the Military Programming Law, reduces the options in terms of the Portuguese Army contributes to the EU Security and Defence effort, in particular what concerns the Battle Group concept. The main conclusions that this study reached were, the reasons that lead the USA Army to transform, the better adequacy of the BCT to the its challenges, the characterization of the EU BG concept and the most adequate way for the SFE-COp to participate in the BG concept. This enhances the extreme importance that the appropriate decisions are taken, having in mind the obligations that Portugal has in matters of common security as well as the restrains imposed by the limited resources available. This work intends to provide some contribution to help in making those decisions.
- Portugal, a sua geografia e os seus interesses inseridos no âmbito de uma Política de Defesa NacionalPublication . Gomes, RaulNeste estudo, foi empregue o método científico, com recurso ao modelo dedutivo para se encontrar resposta ao problema em análise consubstanciado na questão central “Em que medida, nos últimos três anos, o acervo conceptual e as acções desenvolvidas por Portugal nas fronteiras de segurança e defesa, económica e cultural traduziram a salvaguarda dos interesses nacionais decorrentes ou referidos no CEDN?”. O estudo está organizado em quatro partes dotadas de um encadeamento lógico: na primeira, revisitam-se a História nacional e o traçado das fronteiras dela decorrentes; na segunda, caracteriza-se o Sistema Político Internacional, assim como o papel e as possibilidades no mesmo do Estado, particularmente, o pequeno Estado, e dentro deste, de Portugal; na terceira, o Conceito Estratégico de Defesa Nacional (CEDN) constitui-se como objecto das preocupações quer do ponto de vista do método, quer na perspectiva do processo; por último, identificam-se os interesses de Portugal nas fronteiras sistematizadas e procura-se analisar as principais acções conduzidas pela componente actividade da política, materializada pela Política de Defesa Nacional (PDN), conducentes à realização dos primeiros. Conclui-se que as acções desenvolvidas por Portugal nos últimos três anos nas fronteiras sistematizadas traduziram, parcialmente, a salvaguarda dos interesses nacionais decorrentes do CEDN. Em complemento, apresentam-se alguns contributos para a condução da PDN do país. Abstract: In this study a scientific methodology was used, resorting to a deductive model to find an answer to the problem in analysis summed up in the main question “To what extent, in the last three years, have the conceptual collection and the actions developed by Portugal in the security and defence, economical and cultural borders translated the safeguard of the national interests emerging from or referred to in the CEDN?”. The study is organized in four parts according to a logical sequence: in the first one, the national History and the borders location resulting from it are reviewed; in the second part, the International Political System is characterized, as well as the role and the potential, within it, of the State, particularly small States, such as Portugal; in the third part, the Strategic Concept of National Defence is the object of concern from the point of view of the method, as well as of the perspective of the process. Lastly, the interests of Portugal are identified within the systematized borders and an analysis of the main actions driven by the politic component activity is made, materialized by the National Defence Policy, conducive to the accomplishment of these interests. It is concluded that the actions developed by Portugal in the last three years within the systematized borders partially accomplished the safeguard of the current national interests emerging from the CEDN. In addition some contributes to the guidance of the National Defence Policy are presented.
- As Operações Militares e os MediaPublication . Moreira, NunoCaracterística fundamental da globalização, o desenvolvimento tecnológico associado à actividade mediática trouxe para o domínio da opinião pública mundial acontecimentos outrora longínquos, alertando para a sua existência, alterando a percepção sobre os mesmos e a forma como a eles se reage, podendo, em última análise, mudar o seu curso. Do lado dos militares, foi óbvia a tomada de consciência da crucial importância do impacto da cobertura mediática sobre as campanhas militares na sua forma mais recente e acutilante, o directo, bem como da inutilidade dos esforços para manter os media afastados destes acontecimentos, pelo que se assistiu ao estudo e procura de soluções, não só para a contenção dos efeitos nefastos da cobertura mediática de tom negativo, como para o melhor aproveitamento de outros efeitos sobre a opinião pública doméstica e internacional, e, ultimamente, também sobre adversários e outras audiências. Este estudo pretende investigar as implicações da difusão noticiosa em tempo-real nas operações militares. Procura sobretudo investigar quais as alterações na doutrina das operações militares na perspectiva dos efeitos desta actividade mediática, e de que modo estes efeitos são hoje aproveitados para atingir objectivos militares. Nesse sentido, estabelecer-se-á inicialmente o estado da arte relativamente aos efeitos dos media, em particular dos efeitos da difusão noticiosa em tempo-real, e relativamente às operações militares. Procurar-se-á consecutivamente identificar, através da análise de casos específicos, a forma como esses efeitos podem afectar as operações militares, induzindo os que genericamente podem ser desejáveis ou indesejáveis para o seu planeamento e condução. De seguida, pela análise da mais recente doutrina das operações militares, demonstrar-se-á que os efeitos da difusão noticiosa em tempo-real são hoje encarados como meios a utilizar para atingir objectivos das operações militares. Concluir-se-á, como é objectivo do trabalho, sobre a forma como os efeitos da difusão noticiosa em tempo-real motivaram alterações na doutrina das operações militares. Adicionalmente, sugerir-se-ão propostas para futuras investigações decorrentes das conclusões deste estudo, e que se julgam pertinentes para as FA Portuguesas e para a Defesa Nacional. Abstract: A paramount aspect of globalization, technological development associated with media activity brought to the domain of world public opinion previously remote events, alerting to their existence, changing the perception and the way people react to them, and in last case, alter its course. On the part of the military it was obvious the self-consciousness of the crucial impact of media coverage of military campaigns in its most recent and sharp form, live coverage, as well as the futility of the efforts to keep the media away from such events, and one has therefore witnessed the study and search for solutions, not only for the containment of the effects of negative media coverage, but also on how to take advantage of other effects on the domestic and international public opinion, and lately also on adversaries and other audiences. This study aims at investigating the implications of real-time news coverage on military operations. It focuses mainly on investigating which changes have occurred in military operations doctrine from the point of view of the effects of media activity, and in what way these effects are used today to pursue military objectives. The study will start by establishing the state of the art concerning the effects of media, notably the effects of real-time media coverage, and concerning military operations. Next, through the analysis of specific cases, it will identify the way those effects can affect military operations, inducing the ones that can generally be considered desirable or undesirable to their planning and execution. Consecutively, through the analysis of the most recent doctrine for military operations it will be shown that the effects of real-time news coverage are considered today as a means to achieve military operations objectives. As it is the purpose of the study, conclusion will show in what way effects of real-time media coverage motivated changes in military operations doctrine. Additionally, proposals will be made for further investigations subsequent to the findings of this study, deemed of pertinence to the Portuguese Armed Forces and National Defense.