Loading...
11 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 11
- Funções e Competências para a Gestão da Sustentabilidade nas OrganizaçõesPublication . Soares, Aldina; Ramos, Cláudia; Pinto, Filipe Cagica; Santos, Beatriz A. B.Desde a implementação dos sistemas de gestão da qualidade pelas normas da série ISO 9000, com grande dinamização iniciada na década de 1990, que novas funções relacionadas com sistemas de gestão têm aparecido nas organizações: “Gestor da Qualidade”, “Auditor da Qualidade”, e outras. A evolução da legislação e também da normalização de outras temáticas, nomeadamente da Gestão Ambiental, Gestão da Segurança e Saúde no Trabalho e da Gestão da Responsabilidade Social e muitas outras, acabaram por introduzir também novas funções para responder aos requisitos técnicos de cada temática. Posteriormente, a integração de todos estes sistemas de gestão, criou a função de “Gestor de Sistemas Integrados”. Mais recentemente, as organizações procuram no mercado de trabalho por “Gestores de Sustentabilidade”, ou designação equivalente. Este é um novo desafio colocado às instituições do ensino superior formadoras de competências para estas funções. Pretende-se saber, com este estudo prospetivo em Portugal, quais as competências em sustentabilidade necessárias para a função de Gestor de Sustentabilidade, e de que forma as competências em Sistemas de Gestão e são úteis para estas novas funções. Para a pesquisa, foram realizadas duas entrevistas a gestores de sustentabilidade no ativo: Foram também inventariadas competências que são reportadas nos anúncios de vagas de emprego e as funções que são referidas nos CV de pessoas que desempenham funções relacionadas com o gestor de sustentabilidade, disponibilizados no Linkedin. Os dados recolhidos apontam para funções centradas na recolha de indicadores e o seu report nomeadamente do Relatório de Sustentabilidade. As competências de domínio das normas e plataformas de reporte em sustentabilidade são importantes, assim como as competências em Sistemas de Gestão
- Connecting people and strengthening inter-institutional cooperation: the case of the Portuguese Sustainable Campus Network (RCS)Publication . Disterheft, Antje; Barros, Manuel; Caeiro, Sandra; Madeira, Ana Carla; Manteigas, Vítor; Soares, Aldina
- Análise da secção E. (Produção e Consumo Alimentar)Publication . Soares, Aldina; Neto, Belmira; Farinha, Carla; Avelar, David; Alves, Elsa; Santos, Joana
- Looking at the food chain stakeholders: challenges and opportunities for sustainable food strategies in High Education Institutions (HEIs)Publication . Rocha, Ada; Soares, Aldina; Rodrigues, Alexandra; Neto, Belmira; Farinha, Carla; Avelar, David; Alves, Elsa; Lima, João; Melo, Nuno
- Smart solar vegetable dehidratation, a way to support a sustainable activityPublication . Garcia, João; Soares, Aldina; Ruivo, Celestino
- Design thinking aplicado ao problema das pontas de cigarro no campusPublication . Soares, Aldina; Ventura, Bruno; Pereira, Daniel; Romão, Marisa
- “Curtas” para divulgação de boas práticas na alimentação sustentável nas IESPublication . Rocha, Ada; Soares, Aldina; Avelar, David; Marques, Eduardo; Duarte, João; Barros, Manuel; Oliveira, Heitor
- Sustainable dehydration of fruit and vegetables in campuses of ISEL, IPS, IPBeja and UAlgPublication . Garcia, J. M.; Dias, J.; Ruivo, C.; Soares, Aldina
- Desenvolvimento de competências para ensino na produção e consumo alimentar sustentávelPublication . Soares, Aldina; Rodrigues, Alexandra; Farinha, Carla Sofia; Braz, Nídia; Melo, Nuno; Sarreira, Pedro
- Engagement with the Community and Partnerships for Sustainable Food Production and Consumption in Portuguese Higher Education InstitutionsPublication . Soares, Aldina; Neto, Belmira; Farinha, Carla; Avelar, David; Alves, ElsaThe Sustainable Food Production and Consumption Working Group of the Sustainable Campus Network (RCS) participated, in 2020/21, in a survey of Higher Education Institutions (HEIs) in Portugal. One of the sections of this survey aimed to better understand what is happening in HEIs in terms of the food service sustainability. Food Production and Consumption is a critical theme for sustainability and has a very high importance within the scope of actions and interventions of HEIs in the society. Training, research, internal practices, and partnerships are easily identified as ways for HEIs to impact society. The work presented here focuses on the results obtained from the survey in terms of existing partnerships and connections within the community. The survey was answered by 30 HEIs, comprehending Public and Private Universities, Polytechnic Institutes and Non-Integrated Schools. In the set of responses, 24 HEIs (80%) responded positively to the question: “Does the HEI have initiatives for the promotion of sustainable food consumption?”. One of the survey goals´ was to analyse the HEIs “connection to the Community”. The results show usthat there are few references to the relationship regarding the supply chain, namely, on producers and HEI’s. However, references to the traditional HEIs´partnerships are frequent namely functional research and teaching partners amongst other scientific areas, active networks, internships, and conferences. A good practice is the brand-new network regarding partnerships focused on the reduction of food waste and evolving academic community. The results suggest that mainly all the HEIs lack a systemic strategy of building bridges with the community, as a two-way avenue to achieve sustainability