Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Carvalho Ribeiro, Isilda Maria Oliveira

Search Results

Now showing 1 - 10 of 14
  • Acompanhamento dos Estudantes / Supervisão
    Publication . Carvalho Ribeiro, Isilda Maria Oliveira; Carvalho, António Luís
    Problemática: A formação inicial em Enfermagem envolve duas componentes essenciais: teórica e prática, que se articulam e se vão complementando ao longo dos quatro anos de formação académica. Enquanto a primeira aprendizagem decorre nas escolas superiores de Enfermagem, a segunda normalmente é nas instituições de saúde. Esta componente prática inclui os estágios do 4.º ano do curso de licenciatura em Enfermagem, que envolve estudantes e docentes das escolas superiores de Enfermagem e enfermeiros da prática clínica onde decorrem os estágios, designados por tutores. A motivação e justificação, para estudar esta temática, encontram-se na necessidade de reflexão acerca do acompanhamento dos estudantes/ supervisão e do papel do tutor. Metodologia: Optámos pelo modo de investigação um estudo de caso único, centralizando a nossa atenção no acompanhamento dos estudantes duma Escola Superior de Enfermagem da região Norte, em ensino clínico. Recorremos à observação participante, diários de aprendizagem e focus group. Dos dados recolhidos através da observação participante e do focus group emergiu o domínio “acompanhamento dos estudantes”, a partir do qual foi possível construir a taxonomia: como categorias e subcategorias, respetivamente: apoio: tutor, docente e equipa de enfermagem e papel do tutor: orientar, servir de espelho, prestar atenção e encorajar. Relevância e pertinência do trabalho para a área de pesquisa: Contribuir para um modelo de formação clínica onde o tutor é um profissional experiente, mais velho, que fica responsável pela formação do estudante. Um fator preocupante para os investigadores e mencionado por vários autores é a qualidade do acompanhamento dos estudantes, considerada por muitos como fator determinante para o sucesso do processo ensino/aprendizagem em contexto da prática clínica. Esta partilha de uma relação de parceria entre a escola e a instituição de saúde onde decorre o estágio, entre a teoria e a prática, entre docente/tutor e estudante, são essenciais na formação e no desenvolvimento de competências pelo estudante. Para além das questões relacionadas com o acompanhamento dos estudantes em contexto da prática clínica pelos tutores, existe ainda a questão da supervisão feita pelos docentes das escolas de Enfermagem. Apesar de desempenharem papéis diferentes, não são opostos, os seus papéis complementam-se numa relação de parceria, com vista a atingir o mesmo objetivo: o desenvolvimento profissional e humano do estudante, ou seja, o desenvolvimento de competências nas diferentes áreas do saber. Relação com a produção da área: O apoio do tutor na perspetiva do docente e comungada pela opinião dos estudantes é considerado um momento privilegiado, de reflexão, comunicação, visando o desenvolvimento de competências no estudante, e deve promover neste uma atitude de confiança, empatia e responsabilidade pela qualidade do ensino. O apoio do docente aborda a perspetiva da dimensão relacional e a importância da presença do docente no local de estágio como continuidade da escola. Embora, os estudantes considerem os enfermeiros da prática de cuidados como exemplo, também é de referir a alusão feita pelos tutores no sentido de que a presença do docente no local de estágio é um referencial, exercendo forte influência sobre a construção da identidade do estudante enquanto futuro profissional.
  • Review of Mental Health First Aid Programs
    Publication . Costa, Tiago Filipe Oliveira; Sampaio, Francisco Miguel Correia; Sequeira, Carlos; Carvalho Ribeiro, Isilda Maria Oliveira; Parola, Vitor Sérgio de Oliveira
    Mental health first aid programs are interventions to empower the community to help people with mental health problems/ crises. A review of these programs was conducted in accordance with the guidelines of the Joanna Briggs Institute. Published and unpublished works from 2009 to 2019 were considered. The review included 252 studies. Several Mental Health First Aid programs were identified, with varying characteristics, participants, and contexts of implementation. These group interventions were carried out among lay people to health professionals, and in adolescents to the elderly. Additionally, they were conducted in-person and/or virtually, using psychoeducational methods and informational materials. The programs ranged from 30 minutes to 24 hours. These interventions can address nursing foci, and the characteristics of the facilitators are similar to those of mental health nurses. Therefore, this review highlighted the opportunity for nurses to explore Mental Health First Aid programs.
  • Terapias complementares nas emoções: uma perspectiva sociopoética
    Publication . Carvalho Ribeiro, Isilda Maria Oliveira; Tavares, Cláudia; Carvalho, José Carlos
    The relevance of the theme using the “complementary therapies” (TC) in the management of emotions and your impact on mental health of nursing students, focuses on the realization of our professional practice, as teachers, in different types of school, in There, students of the last year of the course, feel uncomfortable, as the expression of their emotions and feelings, which leads to high levels of anxiety, anguish and panic. Aims: to identify the complementary therapies facilitators in managing emotions and evaluate your effectiveness on mental health of students. Methodology: qualitative research Paradigm, using the sociopóetica perspective. The sample consists of 42 students of the fourth year of the Degree course in nursing, perform the clinical education of Mental Health and Psychiatry. Were held “workshops” of production data. Complied with all ethical assumptions of the investigation, in accordance with the Helsinki Declaration. Results and discussion: The content analysis performed, resulting in the appointment of four “complementary therapies”: guided imagination technique, body expression, therapeutic touch and music therapy. Conclusions: importance of this research to the education in nursing is the conception of that theory and clinical experience must be accompanied by educational strategies promoting TC in the management of emotions. To stress, students highlighted the use of music therapy as an asset in the expression of emotions and commented that the TC allow you to deal with emotions and promote your mental health over your career, personal and social.
  • A música terapêutica ao cuidado das emoções no ensino de enfermagem: Uma perspetiva sociopoética
    Publication . Carvalho Ribeiro, Isilda Maria Oliveira; Tavares, Cláudia Mara de Melo; Carvalho, José Carlos
  • Vulnerability and cognitive protection factors in older persons
    Publication . Sequeira, Carlos; Carvalho, José Carlos; Carvalho Ribeiro, Isilda Maria Oliveira; Moreira, Sandra; Costa, Rita
    Estimates from the Portuguese Statistics reveal that 19.0% of the resident population in Portugal is in the age group with 65 years or older. By 2020, it is expected that the proportion of the elderly (≥ 65 years old) will increase to 20.6%. Cognitive plasticity and reserve capacity are central in studies addressing the ageing process, thus it is extremely important to identify the vulnerability and protection factors. OBJECTIVE. To identify vulnerability and cognitive protection factors in older persons. METHODOLOGY. Epidemiological and transversal study, conducted with a population of 151 persons, with an average age of 70.8 (± 5.4), in the metropolitan area of Porto. RESULTS. The results indicate that lifestyles involving physical exercise; eating habits; sleep and rest patterns; leisure activities; satisfactory emotional life and the use of health services can act as vulnerability factors or protective factors. The Mini-Mental State Examination (MMSE) has an average of 26.6 (± 4.4) and the questionnaire of cognitive reserve of 6.3 (± 4.6). The dimensions of the MMSE show an association between items, with emphasis on MMSE guidance and MMSE attention and calculation, with a correlation of r = .75; p = 0.001 and r = .89; p = 0.001 respectively. CONCLUSION. The healthy lifestyles, involving physical exercise; proper nutrition; the regular sleep pattern; engagement in leisure activities; a satisfactory emotional life and the use of health services can function as protective factors (present) or vulnerability (absent).
  • Criação e validação de um programa promotor de saúde mental positiva em adolescentes
    Publication . Alves, Sónia; Carvalho Ribeiro, Isilda Maria Oliveira; Sequeira, Carlos
    Introduction: The WHO estimates that at least 20% of children and adolescents have at least one mental disorder before reaching the age of 18 years. (PNSE, 2015) Based on the studies of the Multifactorial Model of Teresa Lluch (1999), it was proposed for the present study the conception and validation of a positive mental health promotion program in the field of mental health nursing directed to adolescents who attend the 3rd cycle of studies. Objectives: Elaborate a positive mental health nursing program based on the Multifactorial Model of Teresa Lluch; Implement a positive mental health program within the framework of the primary health care services portfolio, in response to the guidelines of the national school health program (PNSE, 2015);To analyse the effectiveness of the positive mental health program in promoting adolescents’ mental health in a school environment; To evaluate the positive mental health levels of adolescents in school settings. Methodology: Mixed, quasi-experimental (through a pilot study) and also observational- descriptive cross-sectional study focused on a Focus Group was chosen. Results: In the pilot group the mean positive mental health questionnaire pre-program, was 94.35, post-program had a decrease, and was at 92.61. Conclusions: Program implementation improved participants’ positive mental health. Knowing that mental health is worked on the basis of continuity, it is believed that the time factor was limiting in this study. It would have been an added value to carry out a follow-up at the end of the academic year to analyse positive mental health questionnaire.
  • Positive Mental Health in University Students and Its Relations with Psychological Vulnerability, Mental Health Literacy, and Sociodemographic Characteristics: A Descriptive Correlational Study
    Publication . Teixeira, Sónia; Ferré-Grau, Carme; Canut, Teresa Lluch; Pires, Regina; Carvalho, José Carlos; Carvalho Ribeiro, Isilda Maria Oliveira; Sequeira, Carolina; Ferreira, Teresa de Jesus Rodrigues; Sampaio, Francisco; Costa, Tiago; Sequeira, Carlos
    Abstract: This study aimed to evaluate positive mental health (PMH) and its relation with sociodemographic characteristics, mental health literacy, and the psychological vulnerability scale (PVS) in Portuguese university students aged 17 to 62. A descriptive correlational study was carried out. An online survey was conducted to evaluate demographic variables, and several questionnaires were applied to evaluate positive mental health, psychological vulnerability, and mental health literacy. The data was collected from 1 November 2019 to 1 September 2020. Overall, 3405 students participated in the study. The results show that 67.8% of students revealed a high level of PMH, 31.6% presented a medium level of PMH, and 0.6% had a low level of PMH. Male students reported higher personal satisfaction (t (3170) = 􀀀2.39, p = 0.017) and autonomy (t (3170) = 􀀀3.33, p = 0.001) in PMH compared to female students. Students without a scholarship scored higher (t (3127) = 􀀀2.04, p = 0.42) in PMH than students who held a scholarship. Students who were not displaced from their home reported higher (t (3170) = 􀀀1.99, p = 0.047) self-control in PMH than those displaced from their home. University students with higher PMH results had lower PVS results and higher literacy results. The findings of this study will contribute to identifying students’ PMH intervention needs.
  • A efetividade do exercício físico no tratamento da depressão
    Publication . Gomes, Aramid; Ramos, Sílvia; Ferreira, Ana Rita; Montalvão, Joana; Carvalho Ribeiro, Isilda Maria Oliveira; Lima, Filipa
    CONTEXTO: Tendo em conta a prevalência das doenças mentais e as comorbilidades a elas associadas, torna-se emergente a atuação na promoção da saúde mental e tratamento. De acordo com a literatura, existem diversos aspetos nos quais o exercício físico exerce relevante influência. No âmbito da saúde mental, importa também perceber se este poderá ter benefícios no tratamento de perturbações depressivas. OBJETIVO: Conhecer a efetividade do exercício físico no tratamento da perturbação depressiva. MÉTODOS: Systematic reviews of effectiveness que utiliza a estratégia PICO e as recomendações PRISMA apresentadas pelo Joanna Briggs Institute e partindo da questão, Qual a efetividade do exercício físico no tratamento da depressão? A pesquisa foi realizada com recurso às seguintes plataformas de acesso: Isi web of knowledge; Scopus; Trip database e EBSCO Host. Esta revisão decorreu ao longo do mês de outubro do ano de 2018. RESULTADOS: Identificaram-se 310 resultados. Foram analisados cinco documentos, quatro resultaram da pesquisa efetuada nas plataformas de acesso e um resulta da consulta de referências bibliográficas. A seleção foi feita após leitura do título; eliminação de duplicados; leitura de resumos e textos integrais. CONCLUSÕES: Utentes com perturbação depressiva major a serem tratados com terapêutica farmacológica e exercício físico, apresentam uma maior redução da sintomatologia depressiva, quando comparados aqueles que são sujeitos apenas ao tratamento com terapêutica farmacológica. O exercício físico revelou-se, também, como uma alternativa ao incremento farmacológico. Como intervenção não farmacológica, é aquela com maiores benefícios na melhoria da depressão e sintomatologia depressiva.
  • Saúde mental positiva no trabalho
    Publication . Alves, Sónia; Carvalho Ribeiro, Isilda Maria Oliveira; Sequeira, Carlos
  • Fatores de vulnerabilidade e proteção cognitiva em pessoas mais velhas
    Publication . Sequeira, Carlos; Carvalho, José Carlos; Carvalho Ribeiro, Isilda Maria Oliveira; Moreira, Sandra; Costa, Rita