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  • Measuring quality regarding destination marketing: Perceptions from local public stakeholders in Portugal
    Publication . Moura, Andreia; Mónico, Lisete Santos Mendes; Mira, Maria Do Rosário
    Based on academic research and international recommendations on tourism quality, this study sought to develop a wide-ranging tourism quality scale adapted for Portuguese contexts. The research included creating and validating a marketing subscale to measure local public stakeholders’ perceptions of marketing strategies focused on improving tourism destinations’ quality. A self-administered survey was conducted with a sample of Portuguese municipalities including, more specifically, 134 local public stakeholders commonly considered local destination marketing organisations, as well as public policy- and decision-makers. Exploratory and confirmatory factor analyses were performed to measure destination marketing quality, resulting in the identification of two factors: (1) image and promotion and (2) product differentiation. The proposed instrument was shown to have validity and reliability and to be a useful measurement tool. The findings highlight local public stakeholders’ responsibility to ensure the quality and competitiveness of tourism destinations’ marketing and provide multiple useful practical and theoretical implications and insights to guide future research.
  • Qualidade do desenvolvimento turístico na perspetiva dos decisores públicos locais portugueses : uma proposta de medida
    Publication . Mira, Maria do Rosário; Mónico, Lisete; Moura, Andreia; Breda, Zélia
    A qualidade em turismo passa por compreender as caraterísticas intangíveis inerentes aodesenvolvimento turístico, afirmando-se como uma temática abrangente, transversal e primordial para ocrescimento sustentável dos destinos turísticos. A análise destas caraterísticas tem suscitado o interessepela compreensão das perceções dos responsáveis públicos locais, com funções no turismo, e da comu-nidade residente sobre o que valorizam no desenvolvimento do turismo, quais os aspetos a que atribuemimportância e como percecionam o seu envolvimento neste processo (Boley, McGehee & Hammett,2017). Com este trabalho de investigação, pretende-se validar e analisar as propriedades psicométricasde um instrumento de medida, adaptado à realidade portuguesa, que avalie a perceção dos decisorespúblicos locais sobre qualidade em turismo. Esta escala, aplicada aos municípios portugueses (N=125),encontra-se organizada em subescalas ou dimensões da qualidade: desenvolvimento, económica, quali-ficação / formação, marketing e recursos. O objetivo deste artigo é apresentar os resultados relativosà subescala “desenvolvimento”, tendo-se verificado que a perceção sobre qualidade do desenvolvimentoturístico em Portugal, ao nível local, se traduz emEstratégia de Planeamento, Governança e Políticade Inovação. Conclui-se que estimular o diálogo contínuo com as entidades públicas locais, envolvê-losno planeamento e na formulação das políticas turísticas contribui para o desenvolvimento do turismo,porque, aliados à inovação, constituem as condições necessárias à materialização das estratégias dedesenvolvimento de turismo em ações desafiantes, a implementar pelos empreendedores locais.
  • HC Tourism. Profile and Trends of Human Capital in the Tourism Sector
    Publication . Costa, Vânia; Moura, Andreia; Cerdeiras, António; Cruz, Inês Pinto da; Pereira, José Filipe; Martins, Isabel Silva; Conceição, Oscarina; Vilaça, Abílio; Almeida, Cláudia; Carrança, Paulo; Mira, Maria do Rosário
    Tourism is a strategic sector in Portugal since itgenerates employment and it is a factor of economic andsocial development. The tourism sector not only has anintensive need of labour force but also provides employ-ment opportunity to a range of qualifications. Being anindustry of people, it directly depends on the performanceof activities, skills, professionalism, quality and compet-itiveness. The main objective of this article is to presentthe HC Tourism project, which aims to seek and under-stand the needs of skills in tourism industry by study-ing the active companies that belong to the tourism eco-nomic subsectors, by region and subsector of economicactivity. The methodology used in this project is basedon a qualitative and quantitative approach, throughoutthe collection of primary and secondary data. The qual-itative approach was based on a literature review whichallowed to compile a list of 150 skills, divided under fourdomains: i) soft skills; ii) hard skills; iii) managementskills; iv) transversal skills. The quantitative approachreturned primary data, which were collected through anonline survey implemented and sent to national touristentrepreneurs, expecting to develop the ideal profile ofthe tourism human resources, based on a sample of 555answers.
  • Uma proposta de medida da qualidade dos recursos humanos em turismo
    Publication . Mira, Maria do Rosário; Santos Mónico, Lisete; Moura, Andreia
    Estudo empírico sobre a validação da subescala “Recursos Humanos em Turismo”, adaptado à realidade portuguesa, que visa avaliar a perceção dos decisores públicos locais sobre esta dimensão da qualidade. O estudo integra 134 participantes, provenientes de 125 municípios portugueses, tendo-se extraído 5 fatores responsáveis por 64.21% da variância total, designadamente: Competências profissionais, Política de emprego, Estratégia de negócio, Acesso à formação e Mercado de trabalho. Competências pessoais, conhecimento especializado, domínio de línguas e conhecimento aprofundado sobre a cultura e a especificidade da região na qual trabalham são os atributos mais valorizados pelos inquiridos, quanto às competências dos recursos humanos em turismo. Esta é uma situação à qual a tutela, as entidades de ensino e as empresas devem estar atentas, enquadrando nos seus planos estratégicos ou planos de estudos, temáticas direcionadas para a análise da identidade cultural dos destinos, contribuindo para a sua diferenciação.
  • Territorial dimension in the internationalisation of tourism destinations : structuring factors in the post-COVID19
    Publication . Mira, Maria do Rosário; Mónico, Lisete dos Santos Mendes; Breda, Zélia Maria de Jesus
    This study presents an empirical validation of a scale designed to measure the territorial factors which contribute to the internationalisation of tourism destinations. It is part of a broader investigation in which the dimensions and factors of tourism destinations’ internationalisation were identified, strengthening a systemic perspective of tourism: ‘territory’, ‘product’, ‘governance’ and ‘DMOs’. Here we present the psychometric properties of the items that operationalise the 'territorial' dimension. The questionnaire was administered to 470 Portuguese DMO with responsibilities in the areas of tourism and local or regional development. The scale items were submitted to content, reliability and construct validations through exploratory (principal component analysis) and confirmatory factor analysis (first and second-order factor structures). The data sustain a factor structure composed of the factors ‘resources’, ‘economic activity’, and ‘borders’. The relationship between political options of destinations’ internationalisation and territories’ geographical, cultural and economic characteristics were determined. This relationship forms the foundation of tourism in times of crisis, such as we are currently experiencing.
  • Qualidade em Turismo na Perspetiva dos Decisores Públicos Locais Portugueses: O Caso da Região Centro de Portugal
    Publication . Mira, Maria do Rosário; Mónico, Lisete dos Santos; Breda, Zélia Maria de Jesus; Moura, Andreia
    Em Portugal o turismo tem-se desenvolvido muito nos últimos anos, fruto do investimento que se tem feito na: (i) qualificação dos recursos humanos; (ii) especialização da oferta; (iii) modernização dos processos de gestão das empresas turísticas; (iv) desenvolvimento do marketing; (v) e, no investimento em infraestruturas e outros serviços e produtos complementares à ação turística.Os diversos estudos realizados pelas autoras sobre a perceção dos municípios portugueses (participaram 125 com o total de 134 respostas válidas) sobre o que contribui para a qualidade em turismo, revelou que há um discurso a uma ‘só voz’ quanto à necessidade de diferenciação de produtos, de desenvolver os destinos salientando a sua identidade, de trabalhar em rede e de diferenciar as opções turísticas nas diversas regiões.
  • Internationalization of Tourism Destinations: Networking systems management
    Publication . Mira, Maria do Rosário; Breda, Zélia de Jesus
    This paper aims to fill a gap in the existing research about the internationalization of tourism destinations through a systematic review of the literature focusing on publications presented between 2007 and 2017. The research followed the assumptions of the non-probabilistic snowball sampling technique. In addition, the computer programs VosViewer, for bibliometric analysis, and NVivo 10, for content analysis were used. Tourism destinations’ internationalization is a combination of: (i) integration of organizational interest with stakeholders’ interests; (ii) understanding that what moves these elements are endogenous and exogenous business opportunities; (iii) integrating external opportunities in the destination by aligning them with its territorial identity; (iv) achieving coherence between the previous three components through the implementation of a governance model; (v) a governance model that facilitates the destination’s organization by conciliating interests, resources and opportunities; (vi) and the DMOs that coordinate the dynamics generated between the elements of this system, making it possible to organize the supply following its territorial identity. The internationalization process of tourism destinations highlights factors different from the internationalization of companies. In the first scenario, politics, planning, and territory internationalization strategies should target different kinds of reflections according to the level of intervention (local, regional, national or international). In the second, it is essential that supply is aware of investment opportunities abroad, financial packages to support businesses, innovation, and entrepreneurship. The current period exposed the fragility of the tourism sector and how external threats can influence it. Thinking about the internationalization of tourism destinations shows how important it is to organize the tourism offer in accordance with the challenges the sector faces, at the same time as explaining the role of DMOs. Until now, this theme has been mainly studied from the perspective of demand, creating a gap in the existing knowledge about the organizational systems.
  • Modelos explicativos e paradigmas, investigação e intervenção em Turismo
    Publication . Mira, Maria do Rosário; Ramos, Adília Rita Cabral de Carvalho Viana
    O artigo apresentado tem como objectivo apresentar uma nova, mas necessária e exigente, reflexão sobre algumas questões de natureza epistemológica e metodológica, e suas implicações na investigação turística. São ainda delineados princípios orientadores para a produção de conhecimento em turismo, sendo aí realçada a contraposição frequentemente sugerida entre teoria e prática, ciência e eficácia, análise crítica e investigação rigorosa, obtida através de processos considerados neutros e objetivos, porque enquadrados numa lógica positivista submetida à hegemonia do discurso da ciência “moderna” e da sua carga argumentativa. Grande parte dos fenómenos analisados no contexto das ciências sociais encontra-se vinculada à existência física do homem e visa a procura da satisfação das suas necessidades. Tais fenómenos, entre os quais se consideram os turísticos, defrontam-se com limitações de recursos. O seu estudo obriga a uma tomada de consciência das suas potencialidades e limitações, assim como a uma planificação das metodologias de trabalho e a uma clarificação das questões de investigação, tendo em vista a produção de um conhecimento científico inovador, rigoroso e socialmente relevante. O nosso entendimento do trabalho científico neste domínio leva-nos a enfatizar a necessidade de ultrapassar os limites de um conhecimento parcelar e a procurar uma perspetiva mais abrangente e complexa do social. Neste sentido, queremos acentuar a necessidade de superar uma certa visão do social, já que a sua abordagem parece padecer da grande limitação de que o ponto de vista do “social” apenas se revela interessante e fecundo, para o trabalho de natureza científica, se o mesmo conduzir a resultados que justifiquem o investimento efetuado e for portador de significado ou for relevante para o futuro. Conscientes de que o trabalho científico não se reduz a conexões objetivas entre “coisas”, incluindo igualmente interacções e conexões conceptuais, partimos para esta marcha tendo em vista descobrir relações/conjeturas/hipóteses/perspetivas. Só quando se problematiza e se aborda uma nova questão de investigação com o auxílio de um método novo, de ferramentas e objetivos inovadores, é que se abre o caminho para a descoberta de outras “verdades” e de outros “sentidos”, do mesmo modo que se poderão abrir novas orientações que poderão traduzir-se em mais um passo em direção a novos conhecimentos num domínio científico emergente. O Turismo insere-se numa área pré-paradigmática, não tendo ainda conseguido gerar um consenso em torno do seu objeto de estudo, uma vez que não dispõe de um corpo de conhecimentos independente e autónomo, animado por uma dinâmica própria. Assim contextualizado, o Turismo tende a constituir-se como uma ciência leve (soft) e com fronteiras pouco delimitadas, para onde confluem vários saberes e onde diferentes disciplinas se entrecruzam. Importa, por isso, acrescentar valor ao conhecimento disponível, reunir contribuições e progredir no sentido de proporcionar a esta área a constituição de um corpo de conhecimentos interdisciplinares que permitam o seu desenvolvimento e a sua afirmação no contexto científico.
  • The Economic Dimension of Quality in Tourism: Perceptions of Portuguese Public Decision Makers at the Local Level
    Publication . Mira, Maria do Rosário; Moura, Andreia; Mónico, Lisete; Breda, Zélia
    A quality assessment scale in tourism was constructed in five dimensions: economic, development, human resources, marketing and product. We presents the research findings for the economic dimension, aiming to understand the perception of Portuguese public decision makers at the local level. Using survey methodology, a sample of Portuguese municipalities was used for data collection. Exploratory and confirmatory factor analyses were performed, and three factors supported quality assessment regarding economics: development strategy (F1), economic factors of demand (F2), and financial incentives (F3). Results focus on the validation of the psychometric properties of this measuring instrument, identifying key issues for future research.
  • A New Measure of the Quality of Tourism Product
    Publication . Mira, Maria Do Rosário; Moura, Andreia; Mónico, Lisete dos Santos Mendes
    Tourism product competitiveness depends on innovation and quality levels and on its capacity to reflect the destinations’ identity. For these reasons and inspired by the EC and UNWTO recommendations we developed a tourism quality scale, adapted to the Portuguese reality, which is supported by 5 subscales. This paper focuses on the validation of the tourism product subscale, which was tested among local public stakeholders, specifically Portuguese municipalities. Exploratory and confirmatory factor analyses were performed and three factors supported quality measurement regarding the tourism product: (1) services; (2) resources and attractions; and (3) accessibilities and infrastructures. Results demonstrate there are theoretical and practical implications and the conclusions provide useful insights for future research.