ENIDH – P - Artigo Científico
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- Probabilistic modelling of evasive manoeuvring actions to avoid collisionsPublication . Silveira, P.A.M.; Teixeira, A. P.; Soares, C. Guedes
- PortugalPublication . Pimentel, Ana Cristina
- Os novos desafios do serviço de pilotagemPublication . Castro, Miguel Vieira de
- O Direito Marítimo e a necessidade da sua uniformização – alguns tópicos para reflexãoPublication . Faria, Duarte Lynce
- O Impacto da Cibersegurança no Quadro Jurídico Regulatório da Segurança Marítima.Publication . Faria, D. LynceOs conceitos de segurança marítima e de proteção marítima tiveram na sua base diferentes finalidades, objetos e perspetivas. Contudo, atualmente, as mesmas convenções internacionais aplicáveis aos transportes marítimos regulam ambas as vertentes. Na análise da maioria dos incidentes e acidentes no mar é bastante difícil delimitar as matérias de segurança e de proteção e, normalmente, após uma avaria, é inútil fazê-lo já que o planeamento e a resposta aos riscos são normalmente dados de forma integrada. Por outro lado, assiste-se a uma progressiva extensão do conceito de segurança marítima para englobar as matérias da proteção em simultâneo com o aparecimento de um novo tipo de ameaças que estão sempre presentes desde o momento que se ligam os computadores às redes em qualquer lugar do mundo: as ciberameaças! Estando os navios equipados com novas avançadas tecnologias, a proteção contra os ciberataques é mais importante do que nunca. Estes avanços tecnológicos tornaram-se um alvo fácil e de alta prioridade para os criminosos cibernéticos. Com este comportamento, podem prosseguir o seu propósito de atacar os sistemas do navio e, a partir deles, os diferentes sistemas em terra. A digitalização da indústria marítima ocorreu de forma muito rápida. Contudo, tornou-se essencial para os marítimos não só compreenderem e adotarem estas novas tecnologias como, igualmente, assumirem uma postura cautelosa e de alerta de em relação a certos acontecimentos e ocorrências que podem correr perigosamente mal num curto espaço de tempo. Vislumbra-se um novo estádio da prontidão marítima que necessita de um robusto e bem definido “código” que alargue e concretize um “novo” conceito de segurança marítima em sentido lato que reforce as convenções internacionais marítimas e a sua aplicação. As responsabilidades dos “Estados de Bandeira” e dos “Estados do Porto”, nos termos do disposto na Convenção das Nações Unidas sobre o Direito do Mar e das convenções internacionais marítimas como se estabelece nos diferentes Memorandos de Entendimento ao nível mundial e nos documentos da OMI e de outras organizações internacionais (como a União Europeia), deverão ser atualizadas e passarem a considerar, também, as matérias da proteção marítima. Para além disso, é essencial apoiar uma cooperação estreita nos campos da segurança marítima e da proteção tendo e vista a elaboração de um novo e robusto “Código Marítimo”. Esta será a linha de orientação prosseguida, pretendendo-se, neste momento, “agitar e rolar” esta matéria rumo a um novo estádio regulatório
- A multicriteria outranking approach for ship collision risk assessmentPublication . Silveira, P.; Figueira, J. R.; Teixeira, A. P.; Soares, C. G.The paper presents a judgmental expert-based process to assess the ship collision risk using the ELECTRE Tri-nC multiple criteria outranking method. The approach first establishes a set of criteria deemed important by navigation experts, all of them experienced nautical officers, to assess the collision risk between two ships in open waters. A deck of cards-based method is then used to determine the weights of each criterion, according to the experts’ preferences. Finally, risk categories chosen by the experts are characterised in terms of multiple reference scenarios, also provided by the experts, and the ELECTRE Tri-nC method is used to assign validation scenarios to the risk categories. The results are compared with the experts’ assessments of the collision risk for the same scenarios and also with the individual assessments made by three experts that have not participated in the development of the decision model.
- Gestão dos Recursos da Ponte em pandemia COVID 19Publication . Frade, João Carlos GomesA segurança da navegação está regulamentada por diversas organizações, por forma a criar padrões seguros de operação. Adicionalmente, devido à pandemia, foram criadas orientações específicas para salvaguardar a saúde dos marítimos desta catástrofe mundial. A Gestão dos Recursos da Ponte é determinante para a segurança da navegação, garantindo assim a salvaguarda da vida dos marítimos e a proteção do meio ambiente. O fator humano é o elemento determinante para essa gestão, não só pelas competências técnicas dos marítimos, mas também pelas suas competências não-técnicas. A pandemia originou uma redução do tráfego marítimo, em particular no segmento dos navios de passageiros, contribuindo para a redução de encalhes e colisões, mas por outro lado, exigiu mais das competências não técnicas dos marítimos
- A method to extract the Quaternion Ship Domain parameters from AIS dataPublication . Silveira, P.; Teixeira, A. P.; Soares, C. GuedesThe ship domain concept is of great interest for ship traffic modelling, risk assessment and intelligent collision avoidance. The paper proposes and applies a method to define AIS data-based empirical polygonal ship domains, based on traffic density matrices that are derived around each reference ship from an AIS dataset. A modified Quaternion Ship Domain allowing for different shapes for each quadrant is proposed, which results in a better fitting to the empirical domain. The parameters of Quaternion Ship Domains that best fit the empirical polygonal domains are determined for cargo ships and tankers of different lengths. Violations of the Quaternion Ship Domain are then used as an indicator of collision risk that is graphically represented in the study area, providing important information to support maritime traffic monitoring and control tasks.
- Nonlinear Internal Tides in a Realistically Forced Global Ocean SimulationPublication . Solano, Miguel S.; Buijsman, Maarten C.; Shriver, Jay F.; Magalhães, Jorge; Silva, Jorge da; Jackson, Christopher; Arbic, Brian K.; Barkan, Roy; AGUThe decay of the low-mode internal tide due to the superharmonic energy cascade is investigated in a realistically forced global Hybrid Coordinate Ocean Model simulation with 1/25° (4 km) horizontal grid spacing. Time-mean and depth-integrated supertidal kinetic energy is found to be largest near low-latitude internal tide generation sites, such as the Bay of Bengal, Amazon Shelf, and Mascarene Ridge. The supertidal kinetic energy can make up to 50% of the total internal tide kinetic energy several hundred kilometers from the generation sites. As opposed to the tidal flux divergence, the supertidal flux divergence does not correlate with the barotropic to baroclinic energy conversion. Instead, the time-mean and depth-integrated supertidal flux divergence correlates with the nonlinear kinetic energy transfers from (sub)tidal to supertidal frequency bands as estimated with a novel coarse-graining approach. The regular spaced banding patterns of the surface-intensified nonlinear energy transfers are attributed to semidiurnal mode 1 and mode 2 internal waves that interfere constructively at the surface. This causes patches where both surface tidal kinetic energy and nonlinear energy transfers are elevated. The simulated internal tide off the Amazon Shelf steepens significantly near these patches, generating solitary-like waves in good agreement with Synthetic Aperture Radar imagery. Globally, we find that regions of high supertidal energy flux also show a high correlation with observed instances of internal solitary waves.
- Using a Tandem Flight Configuration between Sentinel-6 and Jason-3 to Compare SAR and Conventional Altimeters in Sea Surface Signatures of Internal Solitary WavesPublication . Magalhaes, Jorge M.; Lapa, Ian G.; Santos-Ferreira, Adriana M.; Silva, José C. B. da; Piras, Fanny; Moreau, Thomas; Amraoui, Samira; Passaro, Marcello; Schwatke, Christian; Hart-Davis, Michael; Maraldi, Claire; Donlon, CraigSatellite altimetry has been providing a continuous record of ocean measurements with numerous applications across the entire range of ocean sciences. A reference orbit has been used since 1992 with TOPEX/Poseidon, which was repeated in the Jason missions, and in the newly launched Sentinel-6 Michael Freilich (in November 2020) to continually monitor the trends of sea level rise and other properties of the sea surface. These multidecadal missions have evolved alongside major technological advances, whose measurements are unified into a single data record owing to continuous intercalibration and validation efforts. However, the new Sentinel-6 provides synthetic aperture radar (SAR) processing, which improves the along-track resolution of conventional altimeters from a few kilometres (e.g., for Jason-3) to about 300 m. This means a major leap in sampling towards higher frequencies of the ocean spectrum, which inevitably means reconciling the assumption of a uniform Brown surface between the footprints of the larger kilometre-scale conventional altimetry and those of the finer-scale SAR altimetry. To explore this issue, this study uses the vantage point of the Sentinel-6/Jason-3 tandem phase to compare simultaneous sea surface signatures of large-scale Internal Solitary Waves (ISWs) between SAR and conventional altimetry. These waves can modulate the sea surface into arrayed sections of increased and decreased roughness with horizontal scales up to 10 km, which inflict sharp transitions between increased and decreased backscatter in the radar altimeters. It is found that Sentinel-6 can provide more detailed structures of ISWs in standard level-2 products, when compared with those from the conventional Jason-3 (similarly to previous results reported from the SAR altimeter from Sentinel-3). However, a new and striking feature is found when comparing the radar backscatter between Sentinel-6 and Jason-3, which are in opposite phases in the ISWs. These intriguing results are discussed in light of the intrinsically different acquisition geometries of SAR and conventional altimeters as well as possible implications thereof.
