IPS - ESCE – DEG
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- A evolução do pensamento estratégicoPublication . Ribeiro, Joaquim Silva
- A internacionalização das empresas portuguesas: realidades e desafiosPublication . Dominguinhos, Pedro
- Ligação escola-empresa: factor dinamizador do empreendedorismoPublication . Ribeiro, Joaquim Silva
- Portuguese born globals: an exploratory studyPublication . Simões, Vítor Corado; Dominguinhos, PedroIn the so-called Uppsala model internationalisation is envisaged as an incremental process where the acquisition of experimental knowledge acts as a catalyst for decisions of further resources commitment in international markets. In the last decade, however, a new host of firms emerged, significantly challenging established theoretical approaches. These firms, often labelled born globals, take a worldwide business approach since inception, and swiftly get a global reach, relying on a mix of different cooperative arrangements and modes of operation. Their organisational structures are usually less hierarchical than those prevailing in established multinational enterprises. The present paper provides a conceptual framework to understand this phenomenon. It emerged in a business environment characterised by globalisation, liberalisation and technical change. Entrepreneurial capabilities, together with the management of knowledge intensive resources and relational capital, enable the design of a unique, distinctive concept which may be exploited through focussing in a global niche. The framework was applied to analyse the development of three Portuguese firms, two from the software and one from the footwear industry. It was found that born globals are not specific to technology-intensive sectors and that the framework is a good tool for better understanding born globals emergence and growth.
- Intercultural communication for business students in higher education in Portugal: a case studyPublication . Trayner, Beverly; Dominguinhos, PedroEste paper apresenta reflexões de um estudo piloto que tenta responder à questão: Quais são as perspectivas interculturais, conhecimentos e competências que devemos ensinar aos estudantes de gestão do Ensino Superior de forma a promover, com sucesso, a comunicação internacional a nível empresarial? Este estudo exploratório tem seguido o desempenho de estudantes da Escola Superior de Ciências Empresariais que participam em jogos de gestão internacional, cujo objectivo é promover as relações interculturais entre estudantes de diferentes países que trabalham conjuntamente em equipas internacionais para resolver problemas, negociar preços e desenvolver e implementar estratégias de negócio num ambiente de simulação empresarial. Esta simulação realiza-se anualmente envolvendo equipas internacionais, com estudantes oriundos da China, Rússia, EUA, Finlândia, Alemanha e Portugal. O jogo realiza-se, rotativamente, em cada um destes países. Este paper apresenta algumas reflexões e pistas para futura investigação acerca do ensino e comunicação intercultural para estudantes de gestão no Ensino Superior em Portugal.
- Entrepreneurs as discoverers: the case of portuguese born globalsPublication . Dominguinhos, PedroTraditionally, internationalisation has been study has a gradual process, where the firms start their operation to close markets with forms involving low risk. As time goes by, and the firm acquire experiential knowledge, the firm change his commitment to internationalisation, using more risky and demanding entry modes, and acting in distant markets. In the nineties, several firms, labelled born globals, challenge this pattern, operating, since inception, in international markets, start in distant markets and using hybrid entry modes, as alliances, licenses and franchising. This paper, through four in depth case studies, of Portuguese born globals, shows that entrepreneurs act as discoverers and are the key element in understanding this phenomenon. It also shows that prior knowledge corridors are crucial for entrepreneurs, in his process of discovery and exploitation of opportunities.
- O franchising internacional: serão os custos de transacçao suficientes para a sua compreensão?Publication . Dominguinhos, Pedro; Moura, Rui Barroso de
- Un abordaje a los grupos estratégicosPublication . Ribeiro, Joaquim Silva
- Grupos estratégicos: uma ferramenta estratégicaPublication . Roldão, Victor Sequeira; Ribeiro, Joaquim SilvaDesde os anos 70 do século XX tem sido desenvolvida a teoria dos grupos estratégicos, assistindo-se nas décadas de 80 e 90 a uma autêntica avalanche de estudos aplicados, grande parte dos quais com o objectivo de constatar um possível relacionamento entre grupos estratégicos e resultados económicos e financeiros. No entanto, a identificação de grupos estratégicos, para além da análise e explicação de níveis de rendibilidade, abre outros espaços à investigação sobre estratégia empresarial. A detecção de movimentos estratégicos e tendências de mudança, a previsão de reacções, a análise de níveis de concorrência ou, ainda, a identificação de interesses ou oportunidades de cooperação com vista a complementar competências, são exemplos claros de que a identificação de grupos estratégicos, muito para além da análise e explicação de níveis de rendibilidade é, indiscutivelmente, uma poderosa ferramenta de análise estratégica que poderá auxiliar de forma determinante na tomada de decisão a nível empresarial.