Browsing by Author "Vieira, Ana Isabel"
Now showing 1 - 10 of 23
Results Per Page
Sort Options
- Avaliação da acessibilidade numa escola secundária: inclusão escolarPublication . Vieira, Ana Isabel; Silva Pinto, ÉliaAs escolas deverão promover condições que garantam o acesso e participação de todos os alunos, independentemente das suas diferenças e das atividades pedagógicas a realizar. Para que haja a oferta de um ensino de qualidade, a inclusão escolar não se pode prender só com questões pedagógicas mas também com o ambiente em que as aprendizagens ocorrem. Só assim será implementado um modelo de ambiente educativo inclusivo. Zelar para que essas condições sejam asseguradas, é um dever de todos. A Escola Superior de Saúde do Alcoitão (ESSA), no âmbito dos projetos de extensão à comunidade, tem contribuído com inúmeras iniciativas para a melhoria das acessibilidades em diversos equipamentos e serviços. Este projeto envolveu uma parceria com o Rotaract Club de Algés e tem como objetivo avaliar as barreiras arquitetónicas da Escola Secundária de Miraflores e elaborar recomendações para a melhoria das acessibilidades. Foram envolvidos 50 alunos, do 3oano, do curso de Fisioterapia, da Escola Superior de Saúde do Alcoitão, com supervisão de 2 professores que validaram os resultados das avaliações e respetivas recomendações. Foi avaliada a acessibilidade de todos os pavilhões da escola e a acessibilidade exterior (entrada da escola e espaços exteriores aos pavilhões). Neste relatório e tendo em conta que alguns dos pavilhões apresentavam características muito semelhantes, demos relevo à acessibilidade exterior, ao pavilhão da biblioteca, ao pavilhão C, ao pavilhão do bar e refeitório e à acessibilidade aos laboratórios. A avaliação foi realizada com base no Decreto-Lei no165/06 publicado em Diário da República a 8 de Agosto.
- Brain Activity during Lower-Limb Movement with Manual Facilitation: An fMRI StudyPublication . Almeida, Patrícia; Vieira, Ana Isabel; Canário, Nádia; Castelo-Branco, Miguel; Castro-Caldas, AlexandreBrain activity knowledge of healthy subjects is an important reference in the context of motor control and reeducation. While the normal brain behavior for upper-limb motor control has been widely explored, the same is not true for lower-limb control. Also the effects that different stimuli can evoke on movement and respective brain activity are important in the context of motor potentialization and reeducation. For a better understanding of these processes, a functional magnetic resonance imaging (fMRI) was used to collect data of 10 healthy subjects performing lower-limb multijoint functional movement under three stimuli: verbal stimulus, manual facilitation, and verbal +manual facilitation. Results showed that, with verbal stimulus, both lower limbs elicit bilateral cortical brain activation; with manual facilitation, only the left lower limb (LLL) elicits bilateral activation while the right lower limb (RLL) elicits contralateral activation; verbal + manual facilitation elicits bilateral activation for the LLL and contralateral activation for the RLL. Manual facilitation also elicits subcortical activation in white matter, the thalamus, pons, and cerebellum. Deactivations were also found for lower-limb movement. Manual facilitation is stimulus capable of generating brain activity in healthy subjects. Stimuli need to be specific for bilateral activation and regarding which brain areas we aim to activate.
- Caracterização funcional de uma população idosa: A perspetiva integrada da avaliação em Fisioterapia e em Terapia da FalaPublication . Vieira, Ana Isabel; Nogueira, Dália; Bivar, Isabel; Rosado, Maria Da LapaIntrodução: A fragilidade é uma síndrome multidimensional que aumenta a vulnerabilidade da pessoa, diminui as reservas fisiológicas e aumenta o declínio funcional associado a mudanças das múltiplas funções do corpo. Importa perceber de que modo o declínio das funções motoras e da comunicação -cognição se interligam e de que modo se explicam mutuamente. Objectivos: (1) i) Caracterizar uma população idosa de acordo com as suas variáveis sociodemográficas, cognição, síndrome de fragilidade segundo o fenótipo (força da mão, velocidade da marcha, perda de peso, sensação subjetiva de exaustão e diminuição da atividade física), número de quedas e medo de cair, diadocinésia dos órgãos motores orofaciais, fluência verbal, deglutição e audição ii) Analisar a relação entre as variáveis na perspetiva integrada e multidisciplinar das várias funções do corpo. Método: Estudo observacional, transversal, descritivo e correlacional realizado em três instituições que prestam cuidados a uma população idosa. Foram selecionados, numa primeira fase, cinquenta participantes (de acordo com os critérios de inclusão para avaliação da fragilidade) de entre 181 residentes e aplicados instrumentos de avaliação, de acordo com as variáveis em estudo por fisioterapeutas e terapeutas da fala devidamente treinados para o efeito. Resultados: Os grupos foram definidos, de acordo com os resultados, entre frágeis e pré-frágeis verificando-se uma relação significativa entre a o desempenho diadococinético dos órgãos motores orofaciais e a velocidade da marcha. Conclusões: O estudo revela que existe uma relação significativa entre o desempenho das funções do corpo, aparentemente distintas, remetendo para uma abordagem menos setorial, mais holística e baseada em evidência.
- Educational strategies to increase student knowledge and reflexion about physiotherapy intervention in the context of covid-19Publication . Alves Lopes, António; Santos, Hugo; Vieira, Ana Isabel; Barreto, Guilherme; Lopes, António M F; Baleia, Isabel; Rosado, Maria Da Lapa; Martins, Maria Elisabete; Esteves, José Manuel; Araújo, PauloBackground: In the context of the COVID-19 pandemic, the Alcoitão School of Health Sciences (ESSA) interrupted on March 16, 2020, all classroom activities, including clinical activities. This situation created the need to transfer all activities and classes to an online format (synchronous and asynchronous) and to promote in students new knowledge/skills/attitudes related to the new professional reality. Purpose: To increase students literacy and reflection concerning the pandemic and to adapt, as a profession to the new needs of society, the Department of Physiotherapy decided to implement an online activity that could facilitate this process. Methods: The online activity was created with a duration of 3 weeks integrated into the clinical curricular units. It involved 218 Physiotherapy students from the 4 curricular years, the Department lecturers and guests speakers. This activity included the creation of an updated repository of information related to the pandemic COVID-19, namely national (DGS) and international (WHO) guidelines, professional guidelines (WCPT, APFISIO, Professional Interest Groups) and multimedia material (videos and podcasts). As part of the activity, students were asked to complete the Coronavirus Disease Program developed by Pysiopedia (Physioplus), according to the academic year, in whole or only some of the modules. To support the activity, several online sessions were promoted, where, with the participation of guests, the pandemic and its impact on the various contexts of Physiotherapy were discussed. To evaluate the activity, students were asked to submit certificates of completion of the Coronavirus Disease Program course and an individual reflection on the institutional e-learning platform. To assess the impact on student satisfaction, an online questionnaire with several dimensions (34 questions) was used. Results: 96% of the Students (n= 211) completed this course, submitting the certificates of completion and the individual reflection. Concerning the student satisfaction, with a response rate of 96% distributed evenly across the various academic years, 78.7% considered that the activity, in general, was clear and was well structured, having reached the general objectives of the activity (79.6%), 83.4% also considered that it was an overall positive experience and reinforcing the importance of carrying out this type of activities (76.3%). Conclusion(s): From the results we can conclude that is important to develop updated activities adapted to current needs, using online approaches and involving all the partners in the educational process. It is important that Physiotherapy educators, create and implement activities that facilitate the development of students competencies that allow them to play a proactive role in global and local efforts to reduce the impact health and social effects of this pandemic.
- Environmental physiotherapy education project: a student's viewPublication . Noronha, Miguel; Santana, Duarte; Dias, Matilde; Vieira, Ana Isabel; Almeida, Patrícia; Alves Lopes, AntónioThis session will aim to provide an overview of the implementation process for a student-led project that is focused on adapting the content and posters of an Environmental Physiotherapy website to the Portuguese context. The goal will be to ensure that the educational materials are culturally relevant and linguistically accessible to Portuguese-speaking physiotherapists. During the session, presenters will discuss the various phases of the project, along with the strategies that will be utilized for translating and contextualizing the information. The anticipated results of the project will be emphasized, illustrating how the adapted materials could serve as a valuable resource for Portuguese physiotherapists interested in environmentally informed practice.
- Estimulação sensorial tátil-manual e auditivo-verbal: um contributo para a intervenção nas LVMPublication . Vieira, Ana IsabelObjetivo: Refletir sobre a importância do desenvolvimento de novas estratégias terapêuticas na recuperação de utentes com LVM; Apresentar uma proposta inovadora de intervenção, baseada na estimulação sensorial
- Estratégias educativas para facilitar o conhecimento e a reflexão dos alunos sobre a intervenção do Fisioterapeuta no contexto da COVID-19Publication . Alves Lopes, António; Santos, Hugo; Vieira, Ana Isabel; Barreto, Guilherme; Lopes, António M F; Baleia, Isabel; Rosado, Maria Da Lapa; Martins, Maria Elisabete; Esteves, José Manuel; Araújo, PauloIntrodução e Objetivos: No contexto de pandemia COVID-19 a Escola Superior de Saúde do Alcoitão (ESSA) interrompeu todas as atividades letivas presenciais e atividades clínicas, surgindo a necessidade de transferir as atividades letivas para o formato online (síncrono e assíncrono) e de promover nos alunos novos conhecimentos, competências e atitudes. Material e Métodos: Para atingir esse objetivo foi criado uma atividade online com a duração de 3 semanas integrada nas unidades curriculares clínicas, envolvendo 220 alunos de Fisioterapia dos 4 anos curriculares, docentes do Departamento e oradores convidados. Essa atividade inclui a criação e disponibilização para consulta pelos alunos de um repositório atualizado de informação relacionada com a pandemia. Integrado na atividade foi solicitado a realização pelos alunos, de acordo com o ano lectivo, da totalidade ou de apenas alguns dos módulos, do Curso Coronavirus Disease Programme desenvolvido pela Physioplus. Para suportar toda a atividade foram ainda dinamizadas várias sessões online, onde, com a participação de convidados foi discutido a temática e o seu impacto nos vários contextos da Fisioterapia. Resultados: Para avaliar o impacto (satisfação) junto aos alunos dos 4 anos foi utilizado um questionário online com várias dimensões (34 questões), onde se obteve uma taxa de resposta de 96% (n= 211) distribuído equilibradamente pelos vários anos letivos. Relativamente às respostas, 78,7 % consideraram que atividade no geral era clara e estava bem estruturada tendo sido atingidos os objetivos gerais da atividade (79,6%), 83,4% consideraram ainda que foi globalmente uma experiência positiva e reforçando ainda a importância da realização deste tipo de atividades (76,3%). Conclusões: Face à necessidade de aumentar a literacia relativamente ao contexto pandémico e nos adaptarmos enquanto profissão às novas necessidades da sociedade, é importante que os educadores em Fisioterapia, criem e implementem atividades que facilitem o desenvolvimento nos alunos de competências que lhes permitam desempenhar um papel proativo nos esforços globais e locais para reduzir o impacto dos efeitos sociais dessa pandemia.
- Fisioterapia em Saúde Mental - A experiência informa a evidênciaPublication . Vieira, Ana Isabel; Vilar, Graça; Casaca, João; Madureira, Maria LeonorO presente manual é um guia de boas práticas para a intervenção da Fisioterapia em condições de Saúde Mental no contexto português, sendo particularmente inovador e relevante para a área dos comportamentos aditivos e dependências, uma condição em que a fisioterapia é a pioneira em Portugal.
- Grandfather international : a cross-country comparison of an older people integrated assessment Portugal and ItalyPublication . Bivar, Isabel; Casarani, A; Di Berardino, Federica; Ginocchio, Daniela; Nogueira, Dália; Reis, Elisabeth; Rosado, Maria Da Lapa; Schindler, A; Vieira, Ana IsabelScientists theorize that aging likely results from a combination of many factors. Genes, lifestyle and disease can all affect the rate of ageing. Studies have indicated that people age at different rates and in different ways. Frailty is a state of increased vulnerability with multisystem loss of physiologic reserves and decreased response to stressors, predicting adverse health outcomes. The phenotype of frailty is characterized by: unintentional weight loss, self-reported exhaustion, weakness (low grip strength), slow walking speed and low physical activity. From our knowledge no studies were found that relate the frailty, hearing, the executive functions of language, speech rate and also the swallowing process. The research question is as follows: Is there any relation between frailty speech, language, hearing and swallow? This study is part of a project between Italy and Portugal involving professionals from various fields.
- Hand tactile discrimination, social touch and frailty criteria in elderly people: A cross sectional observational studyPublication . Vieira, Ana Isabel; Nogueira, Dália; Reis, Elisabeth de Azevedo; Rosado, Maria Da Lapa; Nunes, Maria Vânia; Castro-Caldas, AlexandreFrailty is a common syndrome among elderly and sensory decline may exacerbate functional decline. The hand function, the manual dexterity, the performance of the daily living skills and the social interactions are determined, in a large degree, by sensory integrity. However, hand tactile sensory deterioration has been little explored in frailty. We performed a cross sectional observational study with 181 of institutionalized elders. From the initial sample we selected 50 subjects (68–99 years) who met the inclusion/exclusion criteria. Our goals were (1) to analyse the relationship between tactile discrimination (TD) of the hand, avoidance behaviours and attitudes towards social touch (BATST) and phenotype frailty criteria (unintentional weight loss, self-perception of exhaustion, decrease grip strength GS, slow walking speed, low level of physical activity), (2) to explore whether other variables can contribute to explain the differences between pre-frail and frail elders. The results showed that increasing age is related to decline of TD of the hand (p = 0.021) and to decrease in GS (p = 0.025); women have significantly lower level of GS (p = 0.001); TD decrease is correlated with higher avoidance BATST (p = 0.000) and with lower GS (p = 0.000); Lower GS corresponds to more avoidance BATST (p = 0.003). Hand TD also can differentiate frail and pre-frail elderly subjects in this sample (p = 0.037). Decreased TD of the hand may have implications on the functionality and on interpersonal relationships. TD of the hand also explains frailty levels in this sample. Hand TD should be used in assessment and intervention protocols in pre-frail and frail elders.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »