Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.06 MB | Adobe PDF | |||
386.79 KB | Adobe PDF | |||
347.13 KB | Adobe PDF | |||
436.48 KB | Adobe PDF | |||
325.83 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente projeto de investigação tem como principal intencionalidade compreender o impacto de uma sequência didática com recurso à autorregulação no desempenho posterior dos alunos do 1º Ciclo do Ensino Básico no que concerne às competências de expressão oral, mais concretamente em tarefas de exposição oral formal.
Este trabalho é baseado na abordagem de investigação-ação e visa uma interpretação das informações recolhidas no contexto, assim como da intervenção realizada, que teve como objetivos a aquisição e mobilização das habilidades formais de uma exposição oral. As principais fontes de recolha de informação são a observação participante, as entrevistas aos alunos e a análise documental das planificações e autoavaliações dos alunos.
O contexto de estudo está enquadrado na instituição onde foi desenvolvido o estágio, no âmbito do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico, e os participantes do estudo são uma amostra de três alunos do 2º ano de escolaridade.
Na fase final do trabalho desenvolvido, foi feita a avaliação de todo o processo interventivo. Procedeu-se à análise dos objetivos gerais definidos e da evolução dos alunos no que respeita à exposição oral formal, constatando-se que a estratégia desenvolvida no estudo de investigação contribuiu para cumprir o objetivo proposto – implementar uma sequência didática com recurso à autorregulação e melhoramento das habilidades inerentes à exposição oral formal dos alunos do 1º ciclo do ensino básico.
Como resultados obtidos verifica-se que os três alunos, com desempenho inicial diferente, alcançaram o mesmo objetivo final.
This investigation project has as its main goal to understand the effects of a didactic working sequence using self-regulation in the development of first cycle students, mainly focusing in their formal speaking skills. This work is based on an investigation driven analysis in which the main source of information is obtained by active observation, such as performing student interviews and lesson plans and students’ self evaluation document analyses. The research was made for the Master degree in Kindergarten and First Cycle Basic Education, in the institution where the teacher training was developed, and it was based on the feedback of three of their second grade students. An evaluation was made at the final stage of this research concluding that the work developed fulfilled its goal, that was to create and apply a didactic working sequence using self-regulation for the improvement of formal speaking skills by second graders. The results show that the three students, with different initial performance, achieved the same final goals.
This investigation project has as its main goal to understand the effects of a didactic working sequence using self-regulation in the development of first cycle students, mainly focusing in their formal speaking skills. This work is based on an investigation driven analysis in which the main source of information is obtained by active observation, such as performing student interviews and lesson plans and students’ self evaluation document analyses. The research was made for the Master degree in Kindergarten and First Cycle Basic Education, in the institution where the teacher training was developed, and it was based on the feedback of three of their second grade students. An evaluation was made at the final stage of this research concluding that the work developed fulfilled its goal, that was to create and apply a didactic working sequence using self-regulation for the improvement of formal speaking skills by second graders. The results show that the three students, with different initial performance, achieved the same final goals.
Description
Keywords
Exposição oral formal Sequência didática Planificação Produção Autoavaliação Formal speaking skills Didactic working sequence Planning Self-assessment Relatório de projeto de investigação Relatório de estágio