Loading...
25 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 25
- Parental Knowledge on Breastfeeding: Contributions to a Clinical Supervision Model in NursingPublication . Reis Santos, Margarida; França, Ana Paula; fernandes, olga; Cruz, LauraAbstract—Parental skills development in breastfeeding, not only eases the bonding and the maintenance of the process, but also, mirrors the excellence of nursing care. The study aims to assess parental knowledge concerning breastfeeding, in order to bring forth contributions for a clinical supervision model, which promotes the development of nursing skills.A quantitative and cross sectional study was conducted on a non-probability sample consisting of 135 recent mothers. The enquiry form applied allowed the assessment of parental skills on breastfeeding and in determining the conditions for the development of these skills. Most women (63%) provided information on the benefits of breastfeeding, 75% of the mothers did not show familiarity with strategies on how to continue breastfeeding. The study pointed to the existence of practices that impair the progress of acknowledgement on breastfeeding and contribute to early withdrawal, such as: delay in breastfeeding initiation, early introduction to infant formula, lack of nurses’ guidance and support on breastfeeding, during the post-partum period. Clinical supervision can be a means for the development of nursing skills allowing a widespread improvement of practices and rates (exclusivity and duration) of breastfeeding, boosting parent’s capacity, security, trust and satisfaction, which regards breastfeeding.
- 7th International Conference on Ethics Education: Conference ProceedingsPublication . Osswald, Walter; Renaud, Michel; Renaud, Isabel; França, Ana Paula; sarmento, teresa; Lopes Ribeiro, Isabel; Mendes, Alda; Alvarenga, Margarida
- I Jornadas do Mestrado de Enfermagem de Saúde Infantil e Pediatria: Livro de resumosPublication . França, Ana Paula; Barbieri-Figueiredo, MC; Reis Santos, Margarida; Carvalho, António Luís; Pinto, Cândida; Lima, Ligia; Fernandes, Ilda; Cruz, Sandra; Sousa, Paula Cristina
- II Congresso Internacional de Supervisão Clínica: Livro de comunicações e conferênciasPublication . França, Ana Paula; Ribeiro, Carla Inês; Barroso, Cristina; Segadães Moreira, Maria De Fátima; Carvalho, António Luís; Reis Santos, Margarida; Fernandes, Olga; Cruz, Sandra; Lopes, Sara; Abreu, Wilson
- Qualidade de vida: do conceito à tomada de decisão éticaPublication . Sarmento, Teresa; França, Ana Paula; Pinto, Cândida; Lopes Ribeiro, Isabel; Mendes, Alda; Ourives, AlziraA “qualidade de vida” é frequentemente usada como critério na resolução de problemas da prática de cuidados, nomeadamente em situações clínicas que envolvem dilemas éticos. A subjetividade deste conceito pode levar a sentidos de orientação na atuação/intervenção que não dignifiquem a pessoa humana. Tendo como finalidade consciencializar os profissionais de saúde sobre a utilização deste critério e sobre as potenciais consequências da sua utilização na prática de cuidados, foi realizado um estudo exploratório com o objectivo conhecer de que modo é utilizado o critério QV na resolução de dilemas éticos na prática de cuidados. Foram inquiridos 153 enfermeiros, a frequentar cursos de pós-graduação na ESEP, reportando-se a situações pro'ssionais em que tenham sido confrontados com tomadas de decisão baseadas na QV e também quanto à apreciação das questões éticas levantadas por essas decisões. Os dados recolhidos foram armazenados no programa estatístico SPSS. As situações narradas foram analisadas através de análise de conteúdo. Verificamos que o conceito de QV é utilizado por 72,8% dos enfermeiros na prestação de cuidados de saúde. Relativamente às tomadas de decisão, é nos cuidados de enfermagem que este conceito tem maior expressão (81,7%). A quase totalidade dos enfermeiros (99,3%) não tem dúvida de que a ponderação da QV levanta questões éticas nos cuidados de saúde, principalmente aos enfermeiros. Quanto ao conceito QV, apresenta-se subjectivo e complexo tendo emergido várias categorias. A diversidade nos conceitos encontrados e a vastidão das situações em que é utilizado, leva-nos a perceber a necessidade dos profissionais de saúde, nomeadamente os enfermeiros, se consciencializem da sua utilização sobretudo dos seus potenciais efeitos. Para tal, consideramos que não deverá ser um critério a ser usado como pilar da tomada decisão mas sim como complemento na reflexão. Caso contrário poderá conduzir a decisões eticamente incorretas.
- Crescer com fibrose quística: Que qualidade de vidaPublication . Reisinho, Maria Da Conceição; França, Ana PaulaMucoviscidose, Fibrose Quística do Pâncreas, Fibrose Cística são várias designações para a mesma doença autossómica recessiva, cujo defeito genético está associado a uma mutação no cromossoma 7, que codifica a proteína dos canais de cloro. O objectivo deste artigo é mostrar os resultados de uma pesquisa bibliográfica em bases de dados referenciais às ciências da saúde relacionadas (CINAHL e Medline), tendo como termos de busca: fibrose quística, criança, adolescente e qualidade de vida. A fibrose quística é uma doença crónica que possui uma taxa de sobrevida actualmente situada nos 25-30 anos de idade ao contrário do que acontecia nas últimas décadas, pelo que há um desconhecimento sobre a percepção da qualidade de vida nesta população. É necessário conhecer o papel do enfermeiro na equipa multidisciplinar e como acompanha o crescimento dos doentes com fiibrose quística.
- Apoio parental: percepções dos adolescentes com diabetes mellitus tipo 1Publication . Couto, Fátima; França, Ana PaulaO apoio parental tem sido descrito como um factor relevante no processo de adesão ao regime terapêutico entre adolescentes. Assim, consideramos pertinente conhecer os sentidos atribuídos pelos adolescentes às atitudes de apoio parental, que se relacionam, quer com os autocuidados da diabetes, quer com a vida do adolescente em geral. Para a colheita de dados foi elaborado um questionário, nomeado “Questionário de Apoio Parental” (QAP) e aplicado a uma amostra constituída por 87 adolescentes. O tratamento de dados foi feito através de uma Análise em Componentes Principais (ACP) e de análise de conteúdo. Dos resultados da ACP surgiram três dimensões de apoio parental: Apoio Emocional; Apoio Instrumental e Controlo Parental. Da análise de conteúdo, emergiram sentidos positivos e negativos, atribuídos às atitudes parentais, dependentes da frequência com que as mesmas se manifestam. Dos sentidos positivos destacam-se a preocupação, o interesse e a confiança parental. Dos sentidos negativos destacam-se a falta de confiança, a falta de autonomia e de privacidade, o desinteresse, a falta de incentivo e falta de atenção. Tomando como base o Modelo de Parceria de Cuidados (Casey, 1988), os resultados obtidos permitem a intervenção com pais e adolescentes, no sentido de promover a adaptação da unidade familiar à doença. No mesmo sentido, podem também ser prevenidos conflitos relacionados com o processo de adesão ao regime terapêutico, bem como baixos níveis de adesão decorrentes de conflitos entre pais e adolescentes.
- Compliance with the “Baby‐friendly Hospital Initiative for Neonatal Wards” in 36 countriesPublication . Maastrup, Ragnhild; Haiek, Laura N.; Lubbe, Welma; Meerkin, Deena Yael; Wolff, Leslie; Hatasaki, Kiyoshi; Alsumaie, Mona A.; De Leon‐Mendoza, Socorro; Ng, Yvonne P.M.; Shorey, Shefaly; Conti, Roxana; Leme, Taynara; Rossetto, Edilaine Giovanini; Acosta, Andrea Aldana; Nuñez, Ana Esther Ortiz; Toala, Esther; Gonzalez, Mirian Elizabeth Ortigoza; Berger, Angelika; Hennequin, Yves; Bosnjak, Anita Pavicic; Niela‐Vilén, Hannakaisa; Laurent, Claire; Rousseau, Sylvaine; Jonsdottir, Rakel; Chapin, Elise M.; Smildzere, Amanda; Tamelienėd, Rasa; Žemaitienė, Raminta; Arendt, Maryse; Hansen, Mette Ness; Huitfeldt, Anette Schaumburg; Bernatowicz‐ Łojko, Urszula; Barbieri-Figueiredo, MC; França, Ana Paula; Abolyan, Liubov; Pastbina, Irina; Pallás‐Alonso, Carmen; Moral‐Pumarega, Maria Teresa; Eriksson, Mats; Flacking, Renée; Johnson, Emily; Anderson, Shannon; Berkman, Jola; Boswall, Diane; Brown, Donna; Emberley, Julie; LeDrew, Michelle; Scringer‐Wilkes, Maxine; Semenic, Sonia; Perriman, Nicole; O'Donoghue, DebbieIn 2012, the Baby-friendly Hospital Initiative for Neonatal Wards (Neo-BFHI) began providing recommendations to improve breastfeeding support for preterm and ill infants. This cross-sectional survey aimed to measure compliance on a global level with the Neo-BFHI's expanded Ten Steps to successful breastfeeding and three Guiding Principles in neonatal wards. In 2017, the Neo-BFHI Self-Assessment questionnaire was used in 15 languages to collect data from neonatal wards of all levels of care. Answers were summarized into compliance scores ranging from 0 to 100 at the ward, country, and international levels. A total of 917 neonatal wards from 36 low-, middle-, and high-income countries from all continents participated. The median international overall score was 77, and median country overall scores ranged from 52 to 91. Guiding Principle 1 (respect for mothers), Step 5 (breastfeeding initiation and support), and Step 6 (human milk use) had the highest scores, 100, 88, and 88, respectively. Step 3 (antenatal information) and Step 7 (rooming-in) had the lowest scores, 63 and 67, respectively. High-income countries had significantly higher scores for Guiding Principles 2 (family-centered care), Step 4 (skin-to-skin contact), and Step 5. Neonatal wards in hospitals ever-designated Baby-friendly had significantly higher scores than those never designated. Sixty percent of managers stated they would like to obtain Neo-BFHI designation. Currently, Neo-BFHI recommendations are partly implemented in many countries. The high number of participating wards indicates international readiness to expand Baby-friendly standards to neonatal settings. Hospitals and governments should increase their efforts to better support breastfeeding in neonatal wards.
- Parental knowledge on breastfeeding: Contributions to a clinical supervision model in nursingPublication . Reis Santos, Margarida; França, Ana Paula; Fernandes, Olga; Cruz, LauraParental skills development in breastfeeding, not only eases the bonding and the maintenance of the process, but also, mirrors the excellence of nursing care. The study aims to assess parental knowledge concerning breastfeeding, in order to bring forth contributions for a clinical supervision model, which promotes the development of nursing skills. A quantitative and cross sectional study was conducted on a non-probability sample consisting of 135 recent mothers. The enquiry form applied allowed the assessment of parental skills on breastfeeding and in determining the conditions for the development of these skills. Most women (63%) provided information on the benefits of breastfeeding, 75% of the mothers did not show familiarity with strategies on how to continue breastfeeding. The study pointed to the existence of practices that impair the progress of acknowledgement on breastfeeding and contribute to early withdrawal, such as: delay in breastfeeding initiation, early introduction to infant formula, lack of nurses’ guidance and support on breastfeeding, during the post-partum period. Clinical supervision can be a means for the development of nursing skills allowing a widespread improvement of practices and rates (exclusivity and duration) of breastfeeding, boosting parent’s capacity, security, trust and satisfaction, which regards breastfeeding.
- Effect of first aid training on teams from special education schoolsPublication . Brito, Jackeline Gonçalves; Oliveira, Inês Pereira de; Godoy, Christine Baccarat de; França, Ana PaulaObjectives: Analyze the effect of first aid training on the knowledge of multidisciplinary teams from special education schools, in school accidents. Methods: A quasi-experimental, before-and-after study with a single comparison group. Descriptive statistics and McNemar’s test were used to evaluate the effect of the intervention. Results: This study had the participation of 162 higher education professionals, predominantly teachers (82.1%), female (97.5%), aged over 40 (69.2%). An increase in correct answers was observed, with statistical significance (≤0.05), especially in proper handling in case of fall with traumatic brain injury, electric shock, and burn due to hot liquid (98.1%, 98.1% and 96.9% of proper response, respectively). Conclusions: First aid training for child accidents, through content exhibition, in a dialogical and practical way, proved to be efficient for multidisciplinary teams from special education schools for people with disabilities.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »