Browsing by Author "Santos, Nuno"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- Cardiac arrhythmias in patients presenting with COVID-19 treated in Portuguese hospitals: A national registry from the Portuguese Association of Arrhythmology, Pacing and ElectrophysiologyPublication . Mesquita, Dinis; Carmo, Pedro; Cabanelas, Nuno; Santos, Nuno; Martins, Vítor; Sanfins, Victor; Costa, Helena Cristina; Fontes, José Paulo; Fonseca, Paulo; Parreira, LeonorIntroduction and objectives: In December 2019, SARS-CoV-2, was discovered as the agent of COVID-19 disease. Cardiac arrhythmias have been reported as frequent but their incidence is unknown. The aim of this research was to assess the real incidence of cardiac arrhythmias among COVID-19 patients admitted to Portuguese hospitals and to understand the underlying prognostic implications. Methods: The Portuguese Association of Arrhythmology, Pacing and Electrophysiology (APAPE) conducted a survey in Portuguese hospitals to assess the occurrence of arrhythmias in COVID-19 patients, their clinical characteristics, the use of experimental therapies and the impact on QT interval.
- Compras electrónicas como suporte à aquisição de bens e serviços na FAPPublication . Santos, NunoNos últimos anos a proliferação da Internet e a globalização da economia têm criado condições para que o Comércio Electrónico se torne peça fundamental, tanto para empresas como para a Administração Pública. Actualmente, o Programa Nacional de Compras Electrónicas (PNCE) do Governo Português encontra-se numa fase de generalização, mas dele não faz parte o Ministério da Defesa Nacional (MDN), existindo, contudo, a Central de Compras do Ministério da Defesa Nacional, que nas suas funções, objectivos e competências, é um embrião para uma futura Unidade Ministerial de Compras, conforme preconizado no PNCE. Neste sentido parece inevitável que o Comércio Electrónico apareça na Força Aérea Portuguesa (FAP) nos próximos anos. Para a compreensão do Comércio Electrónico na FAP, partimos de uma complexa questão prévia, “Qual a contribuição do Comércio Electrónico para a aquisição de bens e serviços na Força Aérea Portuguesa?”. Procurando percepcionar a existência de algo que possa contribuir para a eficácia e eficiência da aquisição de bens e serviços na FAP. Para o efeito, utilizámos uma metodologia multidisciplinar, que implica o Aprovisionamento Público, a Economia e a Gestão, em que na primeira analisámos a contribuição para o princípio do planeamento centralizado e execução descentralizada, na segunda o facto do aumento do volume dos bens e serviços agregados diminuírem o preço de custo, e na terceira as funções da Gestão, o Planeamento, Organização, Direcção, e Controlo. Desta forma, perceber-se-á que a contribuição do Comércio Electrónico para a aquisição de material de expediente e a reserva de passagens aéreas está de acordo com o princípio do Aprovisionamento Público, planeamento centralizado e execução descentralizada, possibilita economias de escala, e por fim que contribui para que todas as funções da Gestão, Planeamento, Organização, Direcção e Controlo, sejam executadas segundo as melhores práticas. O Comércio Electrónico na FAP mais do que reduzir recursos financeiros, materiais, e humanos, é uma metodologia - uma nova forma de realizar a aquisição de bens e serviços -, e também é uma ferramenta - que devido à capacidade tecnológica associada, permitirá optimizar todas as tarefas diárias. Abstract: In the last years, the proliferation of Internet and globalization enabled the ECommerce to become one of the main resources, both for the private sector and Public Administration. In 2003, the Portuguese Government launched the E-Procurement Program for the Public Administration (EPPPP). However, the Ministry of Defence and thus, the Portuguese Air Force (POAF) are not part of the Program. Despite that, in the same year, inside the Ministry of Defence was created a Procurement Central Unit, very similar - in its goals and abilities – to the Ministerial Procurement Units (MPU) proposed by the EPPPP, therefore, it seems to be expectable that sooner or later the POAF will embrace the E-Commerce. To better understand how the E-Commerce could be used by the Portuguese Air Force, we put a basic question: “What will be the contribution of E-Commerce for procurement of goods and services in Portuguese Air Force?”. In order to devise how to improve the efficiency and the effectiveness of the POAF procurement cycle. In this study, we adopted a methodology dealing with Supply, Economics and Management, in the first case we analysed the centralised planning and the decentralised execution, in the second the scale economies, and in the third, the functions of Management: Planning, Organization, Direction and Control In the end we concluded that the use of E-Commerce for office supplies and airline ticket booking complies with the principle of centralised planning and decentralised execution, allows scale economies, and can be used within the Management for certain in Planning, Organization, Direction, and Control.
- Desafios do Envelhecimento na Sociedade ModernaPublication . Santos, NunoO aumento do número de adultos mais velhos é uma realidade cada vez mais visível em Portugal e no Mundo, resultante do aumento da esperança média de vida. O envelhecimento acarreta consigo alguns aspetos inquietantes como o isolamento social e a solidão que afetam a qualidade de vida deste grupo etário. Assim sendo, é necessário procurar respostas que garantam um envelhecimento saudável à população. Neste relatório relata-se a experiência de estágio no Projeto Porto.Importa-se que tem como principal objetivo combater o isolamento social nos adultos mais velhos residentes em habitação social, gerida pela Domus Social, de acordo com os critérios de seleção (isolados com 70 ou mais anos e/ou casais com 75 ou mais anos de idade). De forma a efetuar o levantamento das necessidades sociais e habitacionais, foi aplicado um inquérito por questionário aos inquiridos que compunham a amostra. Para proceder à recolha destes dados teve-se em atenção aos propósitos éticos que norteiam a intervenção, de forma a salvaguardar a informação recolhida. Dos dados recolhidos foi possível concluir que mais de metade dos inquiridos encontra-se em risco de isolamento social. Dos 163 inquéritos aplicados, constatou-se que 97 indivíduos vivem sozinhos e que 71 afirmam sentir-se sós. Abordamos, ainda, neste trabalho as atividades implementadas com a finalidade de colmatar determinadas lacunas identificadas no decorrer do estágio e que têm como objetivo final garantir uma melhor intervenção e subsequentemente combater o isolamento social.
- As motivações para ausência de atividade desportiva em alunos de escolas do distrito de SetúbalPublication . Almada, Rui; Moreira, Tiago; Santos, Nuno; Figueira, Ana; Nunes, Paulo; Pereira, A; Figueiredo, Teresa; Espada, Mário
- A Nigéria enquanto factor incontornável para Portugal no campo energético e para alguns países da CPLP na esfera político-militarPublication . Santos, NunoO presente trabalho centra-se na Nigéria, em Portugal, Angola, São Tomé e Príncipe e na Guiné-Bissau, estes últimos enquanto membros da Comunidade dos Países de Língua Portuguesa (CPLP). Versa sobretudo o modo como a Nigéria é um factor incontornável para Portugal no campo energético, designadamente para a estratégia portuguesa de diversificação de fornecedores energéticos, estratégia que visa reduzir a insegurança energética de Portugal. Adicionalmente, esta investigação disserta sobre a influência político-militar nigeriana em alguns países da CPLP e como Portugal tem praticado uma política de cooperação técnica e militar com os países africanos da CPLP que visa a criação duma capacidade própria de defesa e segurança, capaz de se impor a influências externas. Em relação à metodologia e apesar das dúvidas e hesitações iniciais existentes em todas as investigações, procurámos encontrar uma direcção, tão clara quanto possível, para assegurar a coerência do trabalho, o que nos levou a definir a seguinte questão central: Qual o contributo energético Nigeriano para Portugal e como é percebida por Portugal a influência política e militar da Nigéria no âmbito dos países da CPLP? Ao procurarmos várias vias de análise realizámos uma pesquisa documental e bibliográfica e entrevistas a instituições, empresas e individualidades com reconhecido conhecimento da matéria. Entre outras conclusões, o TII aponta para o facto da Nigéria ser um factor incontornável para Portugal no campo energético, pois actualmente é um fornecedor importante de gás natural e ainda muito recentemente forneceu a Portugal petróleo. Relativamente à esfera político-militar o trabalho conclui que a influência nigeriana nos países africanos da CPLP só é sentida indirectamente por Portugal, via CPLP. Adicionalmente, o TII apresenta algumas recomendações que permitam potenciar a relação bilateral Portugal-Nigéria. Abstract: This paper focuses on Nigeria, Portugal, Angola, Sao Tome and Principe and Guinea-Bissau, the latter as members of the Community of Portuguese Language Countries (CPLP). Versa especially the way Nigeria is an essential factor for Portugal in the energy field, namely for the Portuguese strategy of diversification of energy suppliers, which aims to reduce Portugal's energy insecurity. Additionally, this dissertation research on the influence of Nigerian political and military in some countries of the CPLP and how Portugal has practiced a policy of military and technical cooperation with African countries of the CPLP is underway to create a capability of its own defense and security, able to oppose external influences. Regarding the methodology, despite the initial doubts and hesitations in existing all investigations, we tried to find a direction, as clear as possible, to ensure consistency of work, which led us to define the following question central: What is the Nigerian energy contribution to Portugal and how is perceived by Portugal the political and military influence of Nigeria in the countries of the CPLP? While pursuing various avenues of analysis we conducted a literature and document research and interviews with institutions, companies and individuals with recognized knowledge of the matter. Among other findings, the TII points to the fact that Nigeria is an essential factor for Portugal in the energy field because it is currently a major supplier of natural gas and has recently provided the oil to Portugal. With regard to the politico-military work concludes that the Nigerian influence in African countries of the CPLP is felt only indirectly by Portugal, through the CPLP. Additionally, the TII has some recommendations that will enhance bilateral relations, Nigeria-Portugal.
- Planeamento orçamental plurianualPublication . Santos, NunoEm 2011, a Lei de Enquadramento Orçamental introduziu a plurianualidade e a obrigatoriedade da classificação por programas no Orçamento do Estado em Portugal. Com estes dois instrumentos, de planeamento, programação e avaliação orçamental, pretende-se aproximar o processo de elaboração orçamental português, do realizado nos países da Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Económico, assim como, aumentar a transparência e disciplina orçamental. As Forças Armadas vivem um período de enormes restrições orçamentais, e cada vez mais é questionada a utilização dos recursos financeiros que lhes são atribuídos sendo pertinente a aplicação destes dois instrumentos no seu processo orçamental. Esta investigação visa identificar um modelo de planeamento orçamental plurianual para as Forças Armadas. Para tal foi elaborada a seguinte questão de partida: “Qual o modelo de planeamento orçamental plurianual mais adequado para as Forças Armadas?”, e utilizado o método hipotético-dedutivo, tendo sido definido o seguinte percurso metodológico: No primeiro capítulo foi caraterizado o planeamento orçamental plurianual e a Orçamentação por Programas com a finalidade de identificar os requisitos necessários para uma implementação com sucesso do planeamento orçamental plurianual. No segundo capítulo foi caraterizado o processo de planeamento orçamental do Orçamento do Estado com o objetivo de identificar o quadro legal em vigor do planeamento orçamental plurianual em Portugal, e a possível implicação para o processo orçamental das Forças Armadas. No terceiro capítulo foi caraterizado o planeamento de defesa militar com o objetivo de perceber de que forma o Ciclo de Planeamento de Defesa Militar pode ser integrado num planeamento orçamental plurianual das Forças Armadas. Por fim, no quarto capítulo foi caraterizado o processo de planeamento orçamental das Forças Armadas, com a finalidade de perceber se este cumpre os requisitos necessários para a implementação do planeamento orçamental plurianual das Forças Armadas. No final foi possível observar que o modelo mais adequado de planeamento orçamental das Forças Armadas deve obedecer a três condições. Primeiro, deve estar associado ao Ciclo de Planeamento de Defesa Militar, e para o efeito devem ser atribuídos tetos aos Ramos para cada um dos anos do ciclo, ou seja, o planeamento orçamental plurianual das Forças Armadas deve ter um caráter fixo, imperativo e sobrepor-se ao Quadro Plurianual de Programação Orçamental. Segundo, a estrutura da classificação por programas deve ser adequada à atividade operacional dos Ramos. Para tal as Medidas devem corresponder aos Ramos e as Atividades às capacidades edificadas no Ciclo de Planeamento de Defesa Militar. Terceiro, o Plano Anual de Atividades dos Ramos deve ser readequado à estrutura da classificação por programas, ou seja, os Objetivos do Plano Anual de Atividades devem corresponder às Atividades da classificação por programas. Abstract: In 2011, the Portuguese budgetary legislation introduced a Budgeting Program classification and a Medium-Term Expenditure Framework obligation. These two tools for planning, programing and evaluation, are intended to transpose the budget formulation procedures from the Organization for Economic Cooperation and Development countries to the framework used in Portugal, thus increasing budget transparency and discipline. The Armed Forces are facing a period of big budgetary constraints, and they are increasingly questioned about how they use the financial resources that are allocated to them. Therefore, it is relevant to apply these two tools in the Armed Forces budget formulation process. This study aims to identify a model of Multiannual Budget Planning for the Armed Forces by trying to answer the following question “What is the Multiannual Budget Planning model more appropriate for the Armed Forces?” To answer this question, the hypothetical-deductive method was used and the following path was chosen. In Chapter One, the Multiannual Budget Planning and Budgeting Program were characterized with the purpose of identifying the main requirements for a successful Multiannual Budget Planning implementation in Portugal. In Chapter Two, the Portuguese budgeting formulation process was characterized in order to identify the legal framework in force, and the consequences for the AF budgeting formulation process. In Chapter Three, the military defense planning was characterized with the aim of understanding the way that the Military Defense Planning Cycle could be integrated in an Armed Forces Multiannual Budget Planning. In Chapter Four, the Armed Forces budgeting formulation process was characterized in order to understand if the requirements for a success implementation of the Multiannual Budget Planning could be applied to the Armed Forces budgeting formulation process. In the end, it was possible to observe that the most appropriate model for an Armed Forces Multiannual Budget Planning should have three conditions: First, it must be associated to the Military Defense Planning Cycle. For that purpose, financial envelopes should be assign to the Armed Forces Branches for each year of the cycle, which means an Armed Forces Multiannual Budget Planning should be fixed, imperative and overlap the Portuguese Medium-Term Expenditure Framework. Second, the Budgeting Program structure (Programs, Measures and Activities) should be adequate to the Armed Forces Branches operational activity. For that end, the “Measures” should correspond to the Armed Forces Branches budgeting, and the “Activities” should correspond to the military capacities identified in the Military Defense Planning Cycle. Third, the Annual Activities Planning of the Armed Forces Branches should be reformulated in accordance with the Portuguese Budgeting Program structure, which means, the “Goals” of the Annual Activities Planning should correspond to the “Activities” of the Budgeting Program structures.
- Relevant factors for treatment outcome and time to healing in medication-related osteonecrosis of the jaws – A retrospective cohort studyPublication . Martins, Ana Silva; Correia, João André; Salvado, Francisco; Caldas, Cecília; Santos, Nuno; Capelo, António; Palmela, PauloBackground: Risk factors for medication-related osteonecrosis of the jaw (MRONJ) are well known, although few studies evaluate the factors that influence treatment outcomes in MRONJ and whether discontinuing antiresorptive medication influences healing. Purpose: (1) Describe the characteristics of a population of patients with MRONJ. (2) Identify the factors associated with favourable outcomes. (3) Identify a temporal correlation between discontinuation of antiresorptives and healing time. Methods: A retrospective longitudinal cohort study was carried out, including 77 patients with MRONJ treated between 2004 and 2016. Primary outcome was defined as healed/improved vs. worse/stable. Time to healing was set as the secondary outcome. Statistical significance was defined as p < 0.05. Results: Primary disease, route of administration, lesion location, and development of complications influenced the outcome of treatment. Significant differences in outcomes according to primary disease (p < 0.05) were found when staging, gender, and lesion location were held constant. Time to healing was longer for patients who discontinued medication more than 3 months after diagnosis than for those who discontinued at diagnosis or before - respectively, 36, 9, and 7 months (p = 0.01). Conclusions: The outcome of MRONJ treatment may be influenced by primary disease and route of administration of antiresorptives. Antiresorptive medication discontinuation contributes to reduce healing time in MRONJ.