Browsing by Author "Jorge, Ana"
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- At the heart of celebrity: celebrities' children and their rights in the mediaPublication . Marôpo, Lidia; Jorge, AnaBased on a comparative analysis of celebrity magazines in Portugal and Brazil, this article analyses the representation of children of celebrities. Those magazines privilege an extreme personalisation of the stories and a strong valuation of the photographic image, representing children as a source of happiness and affection within the family. Nonetheless, drawing on celebrity studies and on children’s rights and their implications for journalism, we concluded that this positive representation frequently collides with the children’s rights to privacy, to be protected from public embarrassment and to be heard in the issues that affect them.
- Audience creativity and its co-option by larger powersPublication . Stehling, Miriam; Vesnic-Alujevic, Lucia; Jorge, Ana; Marôpo, Lidia; Vicente, Miguel
- Children’s cancer narratives on YouTube: agency and entrepreneurship in Brazilian CarecaTVPublication . Marôpo, Lidia; Carvalho, Raiana de; Jorge, AnaThis article looks at the social and cultural contexts of children’s experiences of illness, through a particular focus on the context of the Global South and the role of the social media platform YouTube in children’s culture. It takes a socio-constructivist approach to discuss the case of CarecaTV (BaldTV), a Brazilian YouTube channel with more than one million followers created by Lorena Reginato at the age of 12 when she was recovering from brain cancer. In CarecaTV, cancer subjectivity co-exists with and is expressed through digital commercialization. On the one hand, through this process, Lorena Reginato gains agency as she offers an inspirational and credible first-person testimony about cancer during childhood and becomes an emerging cancer activist. On the other, she uses entrepreneurship strategies associated with the digital influencer model of YouTube to promote herself as a (cancer) micro-celebrity, taking the lead in a youthful and playful culture.
- Construção de um instrumento de triagem de perturbações motoras da fala: standardização do texto foneticamente equilibrado "O Sol"Publication . Mendes, Ana; Moreira, Miriam; Costa, Alexandra; Murtinheira, Andreia; Jorge, Ana; Araújo, MarleneO envelhecimento, as doenças neurodegenerativas ou as lesões cerebrais são as principais etiologias das perturbações motoras da fala (PMF) que impactam na eficácia comunicativa e qualidade de vida dos utentes com mais de 60 anos. Torna-se pertinente identificar precocemente as PMF para minorar os seus efeitos. Objetivo: Assegurar os critérios psicométricos de validade, fiabilidade e sensibilidade do texto foneticamente equilibrado (TFE) “O Sol” em normofalantes do Português-Europeu (PE). Metodologia: Para a validade e sensibilidade participaram 55 sujeitos dos três dialetos do PE com idades entre [18-58] anos. Para a fiabilidade participaram 10 sujeitos do dialeto centro-meridional com idades entre os [19-50] anos. Os sujeitos leram em voz alta o TFE “O Sol”. As amostras, recolhidas com um gravador Sony Linear PCM-D50 com microfone integrado, foram transcritas com o International Phonetic Alphabet. Resultados: O TFE “O Sol” respeitou os sete pressupostos para a construção de um TFE e apresentou todos os segmentos do PE. A média das frequências absolutas de 6/38 segmentos foram significativamente diferentes (p<0,05) nos três dialetos. A percentagem de concordância inter-examinador foi de 82% e intraexaminador foi 91.3 %, p<0,05. Conclusão: O TFE “O Sol” é um instrumento válido, fiável e sensível às variações dialetais do PE.
- Os direitos (de comunicação) de crianças e jovens na esfera pública europeiaPublication . Marôpo, Lidia; Jorge, AnaA Convenção dos Direitos da Criança, adoptada em 1989 pelas Nações Unidas, reconhece as crianças como sujeitos de Direito, já não apenas indivíduos passivos protegidos pelos adultos, mas cidadãos plenos, com direito a falar e a participar. Na Europa, a mudança ainda não foi completamente conseguida, mas cada vez mais se põe a ênfase sobre como conseguir uma participação social activa por parte das crianças. Perspectivar as questões da infância como direitos é uma forma de promover uma agenda legítima, de exigir às políticas públicas para melhorar a qualidade de vida das crianças, e de levar a um enquadramento responsável da representação mediática da infância. Este artigo destaca o papel da sociedade civil na construção de media mais orientados para respeitar e promover os direitos das crianças, centrando -se nos novos meios tecnológicos como uma oportunidade para que a sociedade civil cumpra um papel crítico em relação aos media, através, por exemplo, dos observatórios de media.
- ‘Family time’: a partilha sobre a experiência de parentalidade de celebridades globais no InstagramPublication . Marôpo, Lidia; Jorge, Ana; García-Rapp, Florencia
- Gestão de Projectos e Defesa AéreaPublication . Jorge, AnaNa Força Aérea, assim como na maioria das organizações actuais, dada a escassez de recursos humanos, financeiros e materiais, importa fazer uma gestão adequada dos mesmos. Sendo uma organização cuja missão se baseia na operação de meios tecnologicamente evoluídos, existe uma necessidade de permanente actualização. Consequentemente, é usual a existência de vários projectos, em simultâneo, relacionados com a aquisição de novos sistemas e equipamentos, incluindo projectos no âmbito da Defesa Aérea. Devido à especificidade, complexidade e custos destes projectos, é importante que se faça, a todos os níveis, uma correcta gestão dos mesmos. Neste trabalho de investigação é analisada a Gestão de Projectos na Defesa Aérea. Como tal, e numa primeira fase, faz-se uma abordagem aos conceitos básicos da Gestão de Projectos, apresenta-se, de uma forma breve, a realidade da Força Aérea na área da Defesa Aérea e delimita-se o âmbito do estudo a projectos de Comando e Controlo. Para caso de estudo escolheu-se o Projecto SICCAP Fase III – Extensão do SICCAP ao arquipélago da Madeira, por ter especificidades que o tornam único, possuir uma estrutura dedicada ao longo de todo o seu ciclo de vida e ser de responsabilidade nacional. Posteriormente, observa-se o caso de estudo, considerando a sua natureza complexa e as diferentes perspectivas da Gestão de Projectos, extraindo-se os aspectos positivos, os que carecem de ser melhorados e as lições aprendidas. Por último, e em consequência dos resultados obtidos, tecem-se recomendações consideradas pertinentes, com particular relevância para o tipo de estrutura a adoptar, com vista a optimizar a gestão de futuros projectos de Comando e Controlo, designadamente o Projecto SICCAP Fase IV – Extensão do SICCAP ao arquipélago dos Açores. Abstract: In the Portuguese Air Force, as well as in the majority of present day organizations, given the insufficient human, financial and material resources, it is important to perform a good management of the existing ones. The mission of this organization is based on the operation of technologically developed means, in constant need of updates. Consequently, it is usual to have several projects, simultaneously, including projects in the scope of Air Defense. Due to the specificity, complexity and costs of these projects, it is important to manage them correctly, at all levels. In this research work the Project Management in Air Defense is analyzed. Therefore, and in a first phase, some Project Management concepts are pointed out, a brief presentation of the reality of the Air Defense in the Portuguese Air Force is done and the scope of the work is limited to Command and Control projects. The case study selected was the POACCS III Project – Extension to the Madeira archipelago, because it has unique specificities, a structure dedicated to the entire life cycle of the project and it is a national responsibility project. Afterward, the case study is observed, considering its complex nature and the different Project Management perspectives, extracting the positive aspects and those that shall be worked on, as well the lessons learned. Finally, and in consequence of the results obtained, some recommendations considered pertinent are made, with particular relevance for the type of structure to adopt, in order to optimize the management of future Command and Control projects, namely the POACCS IV Project – Extension to the Açores archipelago.
- 'I am not being sponsored to say this': a teen youtuber and her audience negatiate branded contentPublication . Jorge, Ana; Marôpo, Lidia; Nunes, ThaysThe field of microcelebrity is increasingly monetised, professionalised, and institutionalised, with the growing recognition of content creators as social media influencers. This article looks at the integration of branded content within youth digital culture, where participatory possibilities for self-expression are more and more entwined with consumer culture. It seeks to discuss how digital producers understand brand culture and how audiences negotiate the meanings of the commercialism inserted in their content. We look at the case of SofiaBBeauty, a successful young Portuguese youtuber, who has been vlogging since she was 12. The article analyses her association with brands in 12 videos in 2017 (vlog, haul, giveaway, Q&A, first impression, etc.), and the comments by the users showing acceptance and appraisal of, negotiation, or criticism towards, the brand and/or the youtuber. We explore the way Sofia connects her self-presentation with products/brands to appear close to her young audiences, and brands her persona as she is growing up to adulthood; how she presents her commercial recommendations as genuine and pregnant with affect, and whether the audience accepts it or not; as well as how she positions herself in the global YouTube community of practice, where connection with brands aggrandizes her persona in the eyes of the audience. Sofia’s videos create a post-feminist subject where consumption is articulated with independence, capability, and empowerment (Banet-Weiser, 2011), while engaging her audiences in a commodification process (Berryman & Kavka, 2017).
- “I felt like I was really talking to you!”: intimacy and trust among teen vloggers and followers in Portugal and BrazilPublication . Marôpo, Lidia; Jorge, Ana; Tomaz, RenataThis paper analyzes how female teen YouTubers manage intimacy and trust in the narration of their personal lives and the ways in which this is perceived by followers. The analysis of two case studies of popular teen YouTubers from Portugal and Brazil – SofiaBBeauty and Manoela Antelo, respectively – revealed that their presentation is anchored in discourses about whom they are with and where they are, what they are doing, and their personal tastes and styles. Through their comments on the videos, followers express trust connections with the vloggers, based on a sense of proximity, a desire for exclusivity in their relationship, relatability with banal aspects, and recognition as cultural intermediaries. These case studies have demonstrated strong similarities in the vloggers’ practices of constructing intimacy and consequent trust with peer audiences, bearing great resemblance with older YouTubers from central cultures. Although Sofia and Manoela put forward different class performances, the trust they inspire in their followers is a fundamental form of capital for both
- Literacia do You Tube para crianças e adolescentes: uma agenda de intervençãoPublication . Marôpo, Lidia; Jorge, Ana
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