Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.49 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
PROL é um Programa de Literacia Emergente, destinado a bebés a partir dos 6
meses e a crianças até aos 6 anos, que funciona desde 2015 em contexto
curricular inclusivo, com sessões semanais, em instituições da área de Lisboa. São
objetivos desta comunicação refletir sobre o teor dos resultados preliminares
obtidos, partilhar e discutir aspetos relativos à génese, metodologia, instrumentos
de observação e estratégias, que criamos para a implementação do PROL.
Sublinham-se os benefícios do programa para o desenvolvimento linguístico
infantil em sessões de descoberta, criação e recriação das potencialidades da
língua e dos encantos da literatura, do livro e da poesia, com o corpo em
movimento, com a música e com outras artes.
PROL – Emergent Literacy Program is an early childhood development initiative intended for babies from 6 months and children up to 6 years old. The program started in 2015, and involves weekly sessions in inclusive classrooms in institutions in the metropolitan area of Lisbon. This communication offers a reflection on the preliminary results obtained, but it essentially shares and discusses aspects related to the genesis, methodology, observation instruments and strategies that were specifically created to support the implementation of the program. The model of our interventions offers benefits for the development of language and implies the discovery, creation and recreation language and literature, books and poetry, with body in motion, with music and other arts.
PROL – Emergent Literacy Program is an early childhood development initiative intended for babies from 6 months and children up to 6 years old. The program started in 2015, and involves weekly sessions in inclusive classrooms in institutions in the metropolitan area of Lisbon. This communication offers a reflection on the preliminary results obtained, but it essentially shares and discusses aspects related to the genesis, methodology, observation instruments and strategies that were specifically created to support the implementation of the program. The model of our interventions offers benefits for the development of language and implies the discovery, creation and recreation language and literature, books and poetry, with body in motion, with music and other arts.
Description
Keywords
Literacia emergente Literatura Linguagem Livro Artes Emergent literacy Literature Language Book Arts
Citation
Alexandre, I. F., Lima Rodrigues, L. M., & Andrade, R. (2017). O que nos torna mais fortes? PROL – Programa de Literacia Emergente. In L. Lima Rodrigues, D. Rodrigues, L. A. Pires, & M. Loureiro (Eds.), Livro de Atas do V Congresso Internacional da Pró-Inclusão: Associação Nacional de Docentes de Educação Especial – “Educação, inclusão e inovação” – Parte 1, textos completos (pp. 973-987). Pró-Inclusão: Associação Nacional de Docentes de Educação Especial.
Publisher
Pró-Inclusão: Associação Nacional de Docentes de Educação Especial