Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Lopes da Cunha, Laís Renata

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • COMPLEMENTARES DE VALIDADE DA FEAR OF COVID-19 SCALE (FCV-19S) NO NORDESTE BRASILEIRO
    Publication . Lopes Da Cunha, Laís Renata; Silva, Paulo Gregório Nascimento Da; Martins Monteiro Silva, Ana Carolina; Araújo, Gleyde Raiane de; Medeiros, Emerson Diógenes; Laurany, Barbosa Santos
    The objective was to gather complementary validity evidence regarding the internal structure of the Fear of COVID-19 Scale (FCV-19S) in northeastern Brazil. The pattern of relationship between fear of Covid-19 and dysfunctional anxiety due to COVID-19 was verified. There were 359 participants from different states in the Brazilian northeast (Age = 29.97; SD = 10.91; ranging between 18 and 63 years old), the majority from Piauí (66.9%) and women (71.9 %). Through confirmatory factor analysis, alternative models (one- and two-factor) were tested, corroborating the adequacy of the two-factor model. Pearson correlations (r) were performed, showing positive and moderate relationships between fear of COVID-19 and its respective factors (emotional response and physiological response), with dysfunctional anxiety due to COVID-19, indicating evidence of convergent validity. It is concluded that the FCV-19S gathered psychometric evidence and can be considered a two-dimensional structure for assessing fear of COVID-19.
  • REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DA INDISCIPLINA ESCOLAR: UMA REVISÃO DE ESCOPO
    Publication . Santos De Oliveira, Lays Brunnyeli; Moura Nunes, Jéssyca Cristina; Soares Pereira, Rayssa; Lopes Da Cunha, Laís Renata; Silva, Paulo Gregório Nascimento Da
    A indisciplina, caracterizada por uma afronta às regras e normas estabelecidas, causando perturbação e desordem, é uma realidade frequente nas escolas brasileiras. Nesse sentido, alguns autores investigaram a indisciplina por meio da compreensão das representações sociais dos alunos ou professores. Portanto, o presente artigo tem o objetivo de explanar os estudos brasileiros sobre representações sociais e indisciplina escolar a partir da revisão de literatura existente. Sendo realizada uma busca nos bancos de dados: Scielo, PePSIC, Google Scholar e Redalyc, considerando os artigos de Psicologia e Educação nos últimos 13 anos, encontrou-se como resultado apenas nove artigos na área que atendessem aos critérios pré-estabelecidos. Contudo, após a análise, concluiu-se que se dividem em duas perspectivas, uns buscam compreender a indisciplina pela representação social dos professores e outros pelas representações sociais dos alunos.