Browsing by Issue Date, starting with "2023-12-31"
Now showing 1 - 10 of 16
Results Per Page
Sort Options
- O projeto HERITAGE GAME. Desafios para o património e suas comunidadesPublication . Marques, C. G.; Mateus, Lígia; Pedro, João P.; Chasqueira, ÂniaO trabalho apresentado sublinha a importância do património cultural na formação da identidade das comunidades, ressaltando a necessidade vital de envolvimento ativo das mesmas na preservação do património, especialmente em territórios de baixa densidade. Este envolvimento tem a capacidade de fortalecer laços sociais, promover a compreensão intergeracional e contribuir para a transmissão oral de conhecimentos. O artigo tem como foco o projeto HERITAGE GAME, uma iniciativa Erasmus+ liderada pelo Instituto Politécnico de Tomar e composta por seis universidades europeias, com início em outubro de 2023 e término em setembro de 2026. O projeto propõe a gamificação como uma estratégia inovadora aplicada ao património, em territórios de baixa densidade. Os quatro objetivos específicos do projeto incluem a promoção do envolvimento comunitário e cívico, a criação de um quadro operacional e ferramentas de gamificação, a promoção de parcerias e aprendizagem mútua, e a disseminação dos benefícios da gamificação no património. O HERITAGE GAME adota uma metodologia investigação-ação dividida em três fases, que envolvem a recolha de casos de estudo de projetos de base comunitária, a análise, estudo comparativo e desenvolvimento de um modelo de valorização e, finalmente, a implementação nos diferentes territórios. Os grupos-alvo identificados incluem as comunidades em territórios de baixa densidade, os estudantes universitários, a comunidade académica e os profissionais do património. Os resultados expectáveis compreendem publicações científicas, a criação de um modelo de gamificação reutilizável, o desenvolvimento de uma aplicação móvel com recurso a gamificação e o estabelecimento de ligações comunitárias nos países parceiros. Apesar de se encontrar numa fase inicial de desenvolvimento, o HERITAGE GAME destaca-se como um projeto inovador, quer pelo seu foco na prática comunitária do património, quer pela investigação do potencial da gamificação como ferramenta para o trabalho com o património baseado nas comunidades. Perante as mudanças tecnológicas, sociais e pós-pandémicas, o projeto pretende transformar o paradigma cultural e promover uma abordagem mais inclusiva e democrática na preservação do património.
- COMPLEMENTARES DE VALIDADE DA FEAR OF COVID-19 SCALE (FCV-19S) NO NORDESTE BRASILEIROPublication . Lopes Da Cunha, Laís Renata; Silva, Paulo Gregório Nascimento Da; Martins Monteiro Silva, Ana Carolina; Araújo, Gleyde Raiane de; Medeiros, Emerson Diógenes; Laurany, Barbosa SantosThe objective was to gather complementary validity evidence regarding the internal structure of the Fear of COVID-19 Scale (FCV-19S) in northeastern Brazil. The pattern of relationship between fear of Covid-19 and dysfunctional anxiety due to COVID-19 was verified. There were 359 participants from different states in the Brazilian northeast (Age = 29.97; SD = 10.91; ranging between 18 and 63 years old), the majority from Piauí (66.9%) and women (71.9 %). Through confirmatory factor analysis, alternative models (one- and two-factor) were tested, corroborating the adequacy of the two-factor model. Pearson correlations (r) were performed, showing positive and moderate relationships between fear of COVID-19 and its respective factors (emotional response and physiological response), with dysfunctional anxiety due to COVID-19, indicating evidence of convergent validity. It is concluded that the FCV-19S gathered psychometric evidence and can be considered a two-dimensional structure for assessing fear of COVID-19.
- BIBLIOMETRIC STUDY ON THE DEVELOPMENT AND IMPLEMENTATION OF CYBERSECURITY IN AUTONOMOUS VEHICLESPublication . Teixeira, Henrique; Lousã, Mário Jorge Dias; Morais, José C.The main objective was to examine the trajectory of scientific research in this domain, identify the most influential publications related to cybersecurity in autonomous vehicles and pinpoint research opportunities, supported by the PRISMA method. Additionally, the study explores cybersecurity themes in autonomous vehicles, emphasizing the significance of concepts like blockchain, machine learning, and deep learning essential in formulating business strategies. Furthermore, the research identifies influential scientific publications, predominant journals, the most productive countries, and authors with the most publications on cybersecurity in autonomous vehicles. It identifies research opportunities organized into two distinct clusters to provide a comprehensive understanding of the current state of research in this field and offer insights for companies and academics interested in contributing to future advancements in the cybersecurity of autonomous vehicles. The article demonstrates that cybersecurity is a fundamental area for the development and implementation of secure and reliable autonomous vehicles.
- BIBLIOMETRIC STUDY ON THE IMPORTANCE OF ENDPOINT SECURITY IN COMPANIESPublication . Gonçalves, João; Lousã, Mário Jorge Dias; Morais, José C.This bibliometric study addresses the importance of endpoint security in companies, considering the growing use of information technologies, both in business and personal use. It highlights the need to protect endpoints such as computers, mobile devices, servers, and IoT devices. Endpoint security encompasses measures such as monitoring the files and binaries on and running on the machine using antivirus, data encryption, and threat detection solutions. The literature review highlights the importance of terminology and best practices, highlighting the application of graph-based approaches to strengthen security in medical information networks. Tools such as EDR are cited as essential, especially for small and medium-sized companies. The study emphasizes the importance of business continuity in the face of cyber threats, highlighting the role of artificial intelligence, machine learning, and frameworks. It takes a bibliometric approach, using a specific database to collect bibliometric data on scientific publications published between 2017 and 2023. As a basis for the study, the words “cybersecurity”, “endpoint security”, “business continuity”, and “business” were used. Various analyses of bibliometric results are also presented, including the number of publications by type of document, the scientific journals with the highest number of publications, the countries with the highest number of publications, the number of publications per author, the most cited articles, and the occurrence of identified keywords.
- Revista Politécnica Vº 30 (1), 2023Publication . ISPGAYA, Instituto Superior Politécnico
- BIBLIOMETRIC STUDY ON THE IMPORTANCE OF ENDPOINT SECURITY IN COMPANIESPublication . Gonçalves, João; Lousã, Mário Jorge Dias; Morais, José C.This bibliometric study addresses the importance of endpoint security in companies, considering the growing use of information technologies, both in business and personal use. It highlights the need to protect endpoints such as computers, mobile devices, servers, and IoT devices. Endpoint security encompasses measures such as monitoring the files and binaries on and running on the machine using antivirus, data encryption, and threat detection solutions. The literature review highlights the importance of terminology and best practices, highlighting the application of graph-based approaches to strengthen security in medical information networks. Tools such as EDR are cited as essential, especially for small and medium-sized companies. The study emphasizes the importance of business continuity in the face of cyber threats, highlighting the role of artificial intelligence, machine learning, and frameworks. It takes a bibliometric approach, using a specific database to collect bibliometric data on scientific publications published between 2017 and 2023. As a basis for the study, the words “cybersecurity”, “endpoint security”, “business continuity”, and “business” were used. Various analyses of bibliometric results are also presented, including the number of publications by type of document, the scientific journals with the highest number of publications, the countries with the highest number of publications, the number of publications per author, the most cited articles, and the occurrence of identified keywords.
- UM CISNE NEGRO NA SOCIEDADE DA PÓS-NORMALIDADE E DA PÓS-VERDADE. AS IMPLICAÇÕES DA COVID-19 NA BUSCA PELA VERDADEPublication . Carvalho, Hugo Miguel de Almeida Pais de; Santos, João CarlosNeste conceptual paper analisamos a presente era como um sistema definido pelas suas relações, que são representadas como inputs e outputs. Portanto, quando falamos sobre esta era enfatizamos algumas condições específicas do sistema que nos conduzem para a pós-normalidade e pós-verdade. Tentamos dar sentido ao presente e descobrir o futuro da verdade através da influência de acontecimento de impacto desproporcionado ou de eventos raros e aparentemente inverosímeis, como se verifica, no caso da COVID-19. Analisamos igualmente as razões que conduzem a pessoa humana, individualmente ou coletivamente, a não ver ou não querer ver a importância destes eventos no desenrolar da História e desenvolvimento da humanidade.
- INTER-RELAÇÕES ENTRE A ASSISTÊNCIA ESTUDANTIL E O IMPACTO NO DESEMPENHO ACADÊMICO DE UNIVERSITÁRIOS: REVISÃO INTEGRATIVAPublication . Pereira Dos Santos, Magda; De Lima Rio, Aline Cristina; Gervásio De Almeida, EmersonO presente estudo objetivou sistematizar o conhecimento científico hodierno a respeito das relações da assistência estudantil no desempenho acadêmico de estudantes em universidades. Como método, utilizou-se a revisão integrativa da literatura, um tipo de estudo bibliográfico. A coleta de dados foi realizada nas bases de dados da Literatura Latino-Americana em Ciências da Saúde (LILACS), do Medical Literature Analysis and Retrieval System Online (MEDLINE) e da Web of Science, locais dos quais foram extraídos artigos acadêmicos, publicados entre 2018 e 2022, por intermédio de um descritor controlado e de palavras-chave – Student Assistance and performance and Universities. Encontrou-se sete artigos sobre o tema. Os resultados demonstraram a associação entre insegurança alimentar, apoio pedagógico e psicológico, assistência estudantil e desempenho acadêmico. Considera-se que as instituições de ensino que oferecem, de modo direto ou indireto, suporte aos estudantes apresentam índices de desempenho acadêmico mais elevados, enquanto as universidades que não proporcionam tal assistência evidenciam a necessidade de proposição e de oferta desses recursos.
- INTERSECÇÕES ENTRE ENVELHECIMENTO E PANDEMIA DA COVID-19 ENTRE HOMENS NO SISTEMA PRISIONAL: UMA ANÁLISE PSICOSSOCIAL DAS REPRESENTAÇÕES SOCIAISPublication . Bandeira Jardim, Renata; Araújo, L. F.; Alves, Mateus Egilson Da Silva; Mendes Da Silva Sousa, EvairThe objective was to identify the SR of aging intersected with the Covid-19 pandemic experienced by men in the aging process in situations of deprivation of liberty. This is a qualitative, descriptive and exploratory study with a non-probabilistic sample. 15 men deprived of liberty participated, with an average age of 57 and 72 years (SD = 4.73). A sociodemographic questionnaire and a semi-structured interview were used, analyzed using the IRAMuTeQ software. As a result, a CHD was obtained, whose main corpus was segmented into six branches, which characterize the SR of men in the aging process within the prison system in the pandemic context. Therefore, the study has the possibility of encouraging future research and provoking debate about public policies aimed specifically at this public.
- REPRESENTAÇÕES SOCIAIS DA INDISCIPLINA ESCOLAR: UMA REVISÃO DE ESCOPOPublication . Santos De Oliveira, Lays Brunnyeli; Moura Nunes, Jéssyca Cristina; Soares Pereira, Rayssa; Lopes Da Cunha, Laís Renata; Silva, Paulo Gregório Nascimento DaA indisciplina, caracterizada por uma afronta às regras e normas estabelecidas, causando perturbação e desordem, é uma realidade frequente nas escolas brasileiras. Nesse sentido, alguns autores investigaram a indisciplina por meio da compreensão das representações sociais dos alunos ou professores. Portanto, o presente artigo tem o objetivo de explanar os estudos brasileiros sobre representações sociais e indisciplina escolar a partir da revisão de literatura existente. Sendo realizada uma busca nos bancos de dados: Scielo, PePSIC, Google Scholar e Redalyc, considerando os artigos de Psicologia e Educação nos últimos 13 anos, encontrou-se como resultado apenas nove artigos na área que atendessem aos critérios pré-estabelecidos. Contudo, após a análise, concluiu-se que se dividem em duas perspectivas, uns buscam compreender a indisciplina pela representação social dos professores e outros pelas representações sociais dos alunos.