Repository logo
 
Loading...
Profile Picture
Person

Cardoso Marques, Célio Gonçalo

Search Results

Now showing 1 - 10 of 14
  • Game on: direções futuras para gamificação em/para património cultural
    Publication . Marques, C. G.; Araújo, Inês; Pedro, João P.; Pires da Silva, Cláudia; Dionísio, Marta; Almeida, Paula
    O potencial da gamificação para o turismo e património cultural tem sido amplamente reconhecido, tanto nos círculos académicos como em comunidades de prática. Devido a este reconhecimento, tem havido nos últimos anos um crescente número de experiências e reflexões sobre a utilização de estratégias de gamificação para a interpretação, salvaguarda e desenvolvimento económico de bens culturais. À medida que o campo se expande para além de projetos isolados e um corpo de trabalho mais consistente se começa a formar, torna-se cada vez mais importante criar oportunidades de discussão mais amplas sobre direções futuras para a investigação, isto dentro dos pontos de ligação entre gamificação e património cultural. Objetivando este propósito, este artigo apresenta o trabalho que será desenvolvido pelo projeto de investigação GAME ON – “orientações para a gamificação no Património Cultural”. Adotando uma visão ampla do campo de trabalho, as suas possibilidades e os seus desafios, o projeto visa identificar tendências e direções nas quais futura investigação deve ser desenvolvida. Nesse sentido, este artigo explora os dois eixos operacionais do projeto: consolidação do conhecimento existente e qualificação de investigadores/as, discutindo obstáculos e perspetivas tanto no âmbito de ação como no campo de trabalho em geral. Através do plano de trabalho previsto, o projeto perspetiva a expansão de estratégias de gamificação para o aprofundamento dos laços culturais e para a salvaguarda do património cultural, uma vez que estas ferramentas são simultaneamente inovadoras e cativantes, tanto para os visitantes como para as comunidades na salvaguarda.
  • O Ativação do Mecanismo de Apoio “adaptar Turismo”, em Portugal, como meio de Relançamento Económico do Sector
    Publication . Almeida, Paula; Marques, C. G.; Pires da Silva, Cláudia; Dionísio, Marta
    Este estudo visa analisar a distribuição das verbas afetas ao incentivo financeiro do setor, num primeiro trimestre, pelo mecanismo de apoio criado pelo instrumento jurídico Despacho Normativo nº24/2021, na senda do Plano Reativar Turismo/Construir Futuro apresentado em maio do ano corrente. A Resolução do Conselho de Ministros nº76/2021, de 20 de maio, que criou o referido plano veio a definir um conjunto de ações e de medidas de resposta às necessidades do setor do turismo decorrentes do severo impacto económico e social da pandemia provocada pela COVID 19. Tendo consciência da necessidade de apoio às empresas deste sector, o mecanismo de apoio visa criar instrumentos de financiamento que, ao mesmo tempo que potenciam a retoma da atividade turística, contribuam para a meta de requalificação, pela aposta das empresas na digitalização. O diagnóstico da transição digital como fator de sustentabilidade neste setor tem evidenciado grandes progressos no posicionamento de Portugal, no panorama mundial de turismo sustentável, para o que pretende reforçar tal posição o pacote de incentivos criados pelo citado mecanismo de apoio. Ao longo do presente estudo, propomo-nos analisar o impacto imediato destas medidas, por via duma análise de inquéritos a PME que tenham critérios de elegibilidade para os projetos a apresentar.
  • Implementation Measures of EU Strategy for Sustainable Tourism
    Publication . Almeida, Paula; Pires da Silva, Cláudia; Dionísio, Marta; Marques, C. G.
    All over Europe it became clear that tourism is a cross-cuting economic activity with a wide-ranging impact on the environment and climate and on the EU´s economy as a whole. The tourism industry directly or indirectly employs 27 million people which accounts for 11.2% of total EU employment and helps to promote a positive regional development and contribute to the conservation of biodiversity, social welfare and economic security of local communities. As tourism and transport industries were among those most affected by Covid-19, as a result to restriction on travel, as a way to control the spreading of virus, it was clear that measures will be stronger as a part of a coordinated EU strategy. In this study we will approach the EU legislation that has been approved to create a common frame work for essential and non-essential travel, enabling the industry to adapt and apply compliant hygiene measures and the implementation in EU member states. Only by providing the EU and its Member States with a factual overview and data for policymakers, they will feel enable to devise informed strategies, based on collected and analysed tourism data.
  • Implementation Measures of EU Strategy for Sustainable Tourism
    Publication . Almeida, Paula; Pires da Silva, Cláudia; Dionísio, Marta; Marques, C. G.
    All over Europe it became clear that tourism is a cross-cutting economic activity with a wide-ranging impact on the environment and climate and on the EU´s economy as a whole. The tourism industry directly or indirectly employs 27 million people which accounts for 11.2% of total EU employment and helps to promote a positive regional development and contribute to the conservation of biodiversity, social welfare and economic security of local communities. As tourism and transport industries were among those most affected by Covid-19, as a result to restriction on travel, as a way to control the spreading of virus, it was clear that measures will be stronger as a part of a coordinated EU strategy. In this study we will approach the EU legislation that has been approved to create a common frame work for essential and non-essential travel, enabling the industry to adapt and apply compliant hygiene measures and the implementation in EU member states. Only by providing the EU and its Member States with a factual overview and data for policymakers, they will feel enable to devise informed strategies, based on collected and analysed tourism data.
  • Study about the importance of E-fatura and IVAucher in the tourism and culture sectors in pandemic times
    Publication . Marques, C. G.; Almeida, Paula; Pires da Silva, Cláudia; Dionísio, Marta; Dias, Inês Isabel; Pedro, João P.
    Since February 2015, Portuguese citizens can deduct from VAT a percentage of the expenses on their invoices. This deduction includes expenses related to accommodation, catering and similar. This action is done through the online E-fatura platform, a space where Portuguese taxpayers can check their invoices and the amounts of deductions. By encouraging taxpayers to ask for an invoice, the Portuguese Government intends to fight tax evasion and fraud and to privilege sectors of the economy such as tourism. With the pandemic caused by SARS-COV-2, the Government is preparing to launch another technological platform to put into practice another measure to support tourism called IVAucher and which it presented in the State Budget for 2021. This temporary measure will allow citizens accumulate VAT on consumption in restaurants, hotels and culture, in vouchers that can be discounted in the following quarter on new consumption in the same activities. This study aims to present the opinion of the Portuguese about these measures. A national survey was carried out through an electronic survey to understand whether the Portuguese know the measures and whether they use or intend to use it, and to know their opinion about the impact of this on the consumption of products and services related to the tourism and culture sector. The results show an overall positive view of these measures, although they do not seem, by themselves, to induce significant changes in consumer’s behaviours. The study also makes clear the need for further research on the interplay between these measures and other public policies being implemented, particularly those focused on the stimulus of the demand.
  • Insignia - A Monitoring and Enhancement Model for Portuguese Historical Military Heritage
    Publication . Mateus, Lígia; Marques, C. G.; Pires da Silva, Cláudia; Dionísio, Marta; Rego, Carla; Pinto Coelho, João
    The INSIGNIA project aims to develop an enhancement model for Portuguese historical military heritage, applied to the Military Tourism Route (RTM) – a tourism product developed by the Portuguese Military Tourism Association (ATMPT), in partnership with Portuguese municipalities and several public and private entities. The RTM is composed of a set of thematic routes associated to events in Portugal's military history and aggregates a set of resources, services, and a digital repository platform of existing historical and military heritage in Portugal, equipped with dynamic programming in constant updating. The purpose of INSIGNIA is to safeguard, promote, and enhance national historical and military heritage, contributing to the affirmation of military tourism in Portugal and promoting the qualification of its agents, facilities, and the territories themselves. Therefore, an action-research methodology will be used, based on document analysis, inquiry, and observation as techniques for collecting information. The methodological plan includes the implementation of five actions aimed at monitoring and optimising the product in the territory. So far, the preliminary results of the literature review tell us about the existing projects and the launch of the RTM digital platform tells us the number of entries and preferences among the routes presented. INSIGNIA began in 2021 and will continue until 2023.
  • Os Desafios do Turismo no Contexto da Sustentabilidade Face à Pandemia
    Publication . Pires da Silva, Cláudia; Dionísio, Marta; Marques, C. G.; Almeida, Paula
    Desde o início do século XXI que o turismo ganhou o estatuto de uma das maiores atividades económicas do mundo, sendo também um fator importante de desenvolvimento sustentável. No entanto, devido à atual fase pandémica, esta situação sofreu um revés, alterando comportamentos e hábitos da população em geral. Mais do que nunca a sustentabilidade assume um papel fulcral no desenvolvimento turístico, sendo imprescindível conjugar a vertente económica com a vertente cultural e consequentemente aliá-las à sustentabilidade ambiental e social. Este artigo propõe assim uma reflexão sobre o impacto económico no turismo decorrente da atual pandemia e consequente impacto ambiental e social, bem como a análise das medidas adotadas ou a adotar num futuro próximo, algumas ligadas às tecnologias de informação e comunicação, de forma a minimizar os danos sentidos no sector. As considerações apresentadas neste artigo não pretendem encerrar esta temática, mas sim, abrir espaço para novas reflexões e dinâmicas que possam contribuir para a sustentabilidade nas suas diferentes vertentes do turismo.
  • Festab - The Patrimonialization and Touristification Process of the Trays Festival in Tomar
    Publication . Pires da Silva, Cláudia; Pinto Coelho, João; Camponês, André; Marques, C. G.; Dionísio, Marta
    The manifestations of the Intangible Cultural Heritage are an integral part of daily life, internalized in the individuals and groups that traditionally preserve them according to their own ways of enhancing and safeguarding. According to the participatory perspective, defended by the UNESCO Convention (2003), the importance given to the temporal and evolutionary complexity of cultural manifestations considers: the dynamic dimension of the past - the historical value and the fact that the manifestation “is transmitted generationally” - while it also enhances the contemporary nature of the event, i.e the fact that the heritage “is alive”. This approach, promoted with greater impact from the 1980s onwards, defends a holistic and democratic procedure in the definition of what is cultural heritage. In turn, the heritage touristification process, as a resource to these assets and manifestations by the tourism activity to transform them into consumable products and experiences, is an unquestionable and borderless reality that naturally reached the Trays Festival in Tomar. The Trays Festival, which takes place in the city of Tomar every four years and receives about half a million visitors in a city with about 20 thousand inhabitants, presents a unique model in the framework of the so-called Festivities in Honour of the Divine Spirit. The distinctive elements that attest to this specificity are related to the format of the offers, the Trays, which represent the payment of promises to the Divine, constituting one of its central symbolic aspects. Assuming the historical and conceptual framework of the patrimonializaon process of the Trays Festival as the main objective of the study, documentary analysis and participant observation were used for data collection. This article also aims to contribute to enhancing the role of intangible cultural heritage in society. This study results from the development of the first milestone contemplated in the project “The Trays Festival, the Cultural Heritage and the Community” (FesTab).
  • O Património Industrial de Tomar e a Festa dos Tabuleiros
    Publication . Pires da Silva, Cláudia; Chasqueira, Ânia; Camponês, André; Nogueira, Andreia; Simões, J. T.; Marques, C. G.; Dionísio, Marta; Pinto Coelho, João
    Este artigo pretende apresentar a relação existente entre o património industrial de Tomar e o seu património cultural imaterial, mais concretamente a Festa dos Tabuleiros, através da sua participação e organização da Festa. Esta relação, que alarga a todo o concelho de Tomar, principiou, nos dias de hoje, a vontade e a necessidade de preservar ambos os patrimónios, que até hoje ainda se relacionam, uma vez que são tão importantes para a memória coletiva e identidade da população da cidade de Tomar. Desta forma, expõe-se aqui a relação entre o património industrial de Tomar e a Festa dos Tabuleiros ao longo do tempo, bem como o modo como a sua preservação tem sido concretizada.
  • Análise de Blogues de Viagem Portugueses e do seu Impacto para o Relançamento do Turismo
    Publication . Dionísio, Marta; Almeida, Paula; Pires da Silva, Cláudia; Marques, C. G.; Pedro, João P.
    Um fenómeno que tem vindo a crescer nos últimos anos é o dos blogues de viagens, o qual tem vindo a transformar o sector turístico. Apesar da COVID 19 ter provocado profundas alterações na vida da população, a nível mundial, confinando as pessoas, limitando os seus movimentos e viagens, devastando o setor turístico, este fenómeno ganhou uma maior proeminência na sociedade e nos hábitos dos turistas. As viagens mexem com o nosso ideário, levam-nos para outras culturas, outros cheiros, outros sabores e constituem uma forma de gastar dinheiro, que nos enriquece, nos engrandece e nos aperfeiçoa como cidadãos do mundo. Os blogues de viagens constituem um meio de estimulação do sector turístico, ainda que na sua génese não tenha estado esse propósito. Ao relatar as experiências e os locais visitados, os bloggers podem desempenhar um importante papel na reativação do sector, estimulando a transição digital, que é hoje uma realidade incontornável, aproveitando o seu potencial para a promoção de uma nova era e influenciando as tomadas de decisão dos turistas. Este estudo visa analisar os principais bogues de viagens portugueses e tentar medir o estímulo produzido pelos seus relatos, nomeadamente neste período pandémico em que ajudaram a descobrir o nosso país, incentivando a descoberta das nossas terras, das nossas tradições. Será realizada uma investigação qualitativa e quantitativa sendo a recolha de dados efetuada com base em análise documental e inquérito por entrevista realizadas por recurso a meios digitais. O presente estudo permitiu-nos concluir que é visível a crescente relevância e dinâmica que os bloggers ganharam nos últimos anos, podendo servir de alavancagem para um setor que muito tem sofrido os efeitos da pandemia, influenciando a escolha dos turistas por determinado destino com base nos relatos transmitidos.