Browsing by Author "Teixeira, Gisela"
Now showing 1 - 10 of 18
Results Per Page
Sort Options
- Bedside Handover Attitudes and Behaviours questionnaire (BHAB-PT):Publication . Cruchinho, Paulo J. M.; Lopez-Franco, Maria Dolores; Teixeira, Gisela; Lucas, P.; Mendes Gaspar, Maria FilomenaO BHAB-PT é um questionário de autopreenchimento adaptado e validado para Portugal por Cruchinho et al. (2025), a partir do instrumento original de Slade et al. (2019). Tem como finalidade avaliar a consistência da prática dos enfermeiros durante a passagem de turno junto das pessoas internadas (Passagem de Turno Centrada no Cliente). É um instrumento de avaliação adequado para ser aplicado em Portugal em todos os contextos de cuidados de saúde. Tem como população-alvo os enfermeiros portugueses e envolve aproximadamente 5 minutos a preencher. Integra 18 itens distribuídos por quatro dimensões: a) o Envolvimento Direto; b) a Interação Pessoal; c) a partilha de Informação e a d) a Abordagem Individualizada. Tem um formato de resposta de tipo Likert de sete pontos sem ponto médio e com um item “não aplicável” (de “discordo totalmente” a “concordo totalmente”. A pontuação varia entre 6 e 108 pontos e quanto menor for a pontuação, menor será a consistência da prática dos enfermeiros durante a passagem de turno junto das pessoas internadas. Apresentou uma consistência interna de .79 para o instrumento total avaliada pelo Alfa de Cronbach.
- Cuidados especializados à pessoa em situação crítica: das situações de urgência aos cuidados intensivos coronáriosPublication . Teixeira, Gisela; Bettencourt, MeríciaA função do enfermeiro na equipa multidisciplinar é imprescindível, sendo o profissional de saúde que acompanha o doente desde o acolhimento até após a alta. Em contextos em que o doente crítico é uma realidade diária, espera-se que cada enfermeiro mobilize conhecimentos e habilidades múltiplas para responder em tempo útil e de forma holística às necessidades e problema dos doentes e suas famílias, detetando precocemente situações potencialmente críticas e que carecem de uma intervenção rápida para o melhor prognóstico possível. O desenvolvimento deste relatório surge no âmbito do 1º Curso de Mestrado em Enfermagem Médico-Cirúrgica, da Escola Superior de Enfermagem S. José de Cluny, sendo que a sua execução servirá para dar visibilidade ao percurso efetuado, através do relato do processo de aquisição das competências comuns e específicas nos estágios efetuados, adicionadas às competências desenvolvidas no exercício da minha atividade profissional, também ela em contexto de atendimento ao doente crítico. Portanto, o seu objetivo principal é evidenciar o processo de desenvolvimento de competências do enfermeiro especialista em Enfermagem Médico-cirúrgica. A metodologia utilizada foi a descritiva, analítica e reflexiva, estabelecendo um paralelo entre as atividades realizadas e competências desenvolvidas. Concluindo, o objetivo foi alcançado, no sentido de que hoje as competências de especialista e mestre em Enfermagem Médico-cirúrgica são por mim assumidas e fazem parte do meu pensar e agir como enfermeira. Ser enfermeira promotora de cuidados especializados, conduz não só à evolução de cada profissional, mas também a cuidados de excelência, como têm direito os doentes e as suas famílias, e reforça a nossa importância e o nosso lugar na equipa de saúde.
- Cultural Competence and Nursing Work Environment: Impact on Culturally Congruent Care in Portuguese Multicultural Healthcare UnitsPublication . Teixeira, Gisela; Picoito, Ricardo; Gaspar, Filomena; Lucas, PedroCultural competence is central to ensuring effective culturally congruent care to patients and fostering positive work environments, particularly in multicultural settings. Objective: This study aimed to analyse the relationship between cultural competence, the nursing work environment, and the delivery of culturally congruent care in multicultural units of a healthcare organisation in Portugal. Method: This was a quantitative, descriptive, and cross-sectional study, targeting nurses from multicultural units. Data were collected using both online and paper-based questionnaires, which included the Cultural Competence Questionnaire for Help Professionals, the Nursing Work Index—Revised Scale (NWI-R-PT), and a single question assessing nurses’ perceptions of the adequacy of the culturally congruent care they provide. Results: A moderate, positive correlation was identified between cultural competence and the Fundamentals for Nursing, while the nursing work environment was influenced by organisational support, professional category, and unit type. Discussion: The findings suggest that enhancing cultural knowledge and technical skills and reinforcing management support may positively impact culturally congruent care delivery in multicultural settings. Conclusion: This study contributes to nursing knowledge by highlighting the complex interactions between cultural competence and the work environment in Portuguese multicultural healthcare units. Future research should explore the impact of transcultural nursing leadership on multicultural work environments and in the delivery of culturally congruent care.
- Development and Validation of the Portuguese Transcultural Nursing Leadership Questionnaire (QLTE-PT)Publication . Teixeira, Gisela; Gaspar, Filomena; Lucas, PedroIntroduction. This study introduces the Portuguese Transcultural Nursing Leadership Questionnaire (QLTE-PT), a pioneering instrument designed to assess leadership behaviours in multicultural nursing work environments, addressing gaps in current leadership assessment tools. Aim. This study aimed to develop and validate the Portuguese Transcultural Nursing Leadership Questionnaire (QLTE-PT). Methods. It was conducted as a sequential exploratory mixed-method study, integrating DeVellis’s steps for instrument development. Items were formulated based on a literature review and a focus group study, and the content validity was evaluated by a panel of experts. A methodological approach involving nurses registered in the Portuguese Order of Nurses with leadership experience in multicultural nursing work environments was employed to further conduct an exploratory and a confirmatory factor analysis to assess the instrument’s structure and psychometric properties. Results. One hundred forty-five items were initially generated, of which 39 were included in the QLTE-PT following content validity assessment by a panel of experts. EFA revealed a factor structure of 25 items loading on six factors, explaining 64% of the total variance. The overall Cronbach’s α coefficient of the questionnaire was 0.90. This six-factor structure was tested by CFA, revealing a final model of 23 items and six factors, with a good quality of adjustment (CFI = 0.980, TLI = 0.976, SRMR = 0.078, and RMSEA = 0.070). Both convergent and discriminant validity were confirmed. Conclusions. The QLTE-PT demonstrates good psychometric properties and is suitable for assessing transcultural leadership behaviours of nurse managers and leaders in multicultural nursing work environments. Implications for Nursing Management. The QLTE-PT can assist nurse managers to improve their leadership behaviours, promote supportive working environments for their multicultural nursing staff, and improve the quality of care provided to patients from different cultural backgrounds.
- Escala de perceção individual da carga de trabalhoPublication . Cabrita, Catarina; Lucas, P.; Teixeira, Gisela; Mendes Gaspar, Maria FilomenaA Individual Workload Perception Scale-Revised (IWPS-R) foi desenvolvida para ser uma ferramenta importante no fornecimento de informações necessárias para formular intervenções que visam melhorar a perceção dos enfermeiros sobre a sua carga de trabalho e, consequentemente, o ambiente da prática de enfermagem, promovendo, assim, a segurança e a qualidade dos cuidados. Em Portugal não existia uma escala válida e fiável que avaliasse a satisfação dos enfermeiros com a sua carga de trabalho. Consequentemente, foi decidido adaptar culturalmente/linguisticamente e validar a IWPS-R, dando origem à versão portuguesa da mesma. Assim, a versão portuguesa IWPS-R tem 5 dimensões, com um total de 21 itens. Integra cinco dimensões: o Suporte do Enfermeiro Gestor, o Suporte da Equipa, os Recursos da Organização, a Carga de Trabalho e a Intenção de Permanecer. A EPICT apresenta um Alfa de Cronbach de 0,88. É um instrumento de recolha de dados pertinente para o contexto da gestão e da investigação em enfermagem.
- Escala de Perceção Individual da Carga de Trabalho (IWPS-R) (Cox et al., 2010)Publication . Cabrita, Catarina; Lucas, P.; Teixeira, Gisela; Mendes Gaspar, Maria FilomenaA IWPS-R foi desenvolvida para ser uma ferramenta importante no fornecimento de informações necessárias para formular intervenções que visam melhorar a perceção dos enfermeiros sobre a sua carga de trabalho e, consequentemente, o ambiente da prática de enfermagem, promovendo, assim, a segurança e a qualidade dos cuidados. Em Portugal não existia uma escala válida e fiável que avaliasse a satisfação dos enfermeiros com a sua carga de trabalho. Desta forma, o estudo teve como objetivo adaptar culturalmente/linguisticamente e validar a escala IWPS-R, dando origem à versão portuguesa da mesma. A Escala de Perceção Individual da Carga de Trabalho (EPICT) é composta por 5 dimensões, com um total de 21 itens. As dimensões são: Suporte do Enfermeiro Gestor, Suporte da Equipa, Recursos da Organização, Carga de Trabalho e Intenção de Permanecer. A EPICT apresenta um alfa de Cronbach de 0,88. É um instrumento de recolha de dados pertinente para o contexto da gestão em enfermagem. Nesta linha, oferece contributos fundamentais, não só para a investigação futura, como para a prática de enfermagem, nomeadamente na promoção de ambientes de trabalho favoráveis nos mais variados contextos
- Evaluating the Methodological Approaches of Cross-Cultural Adaptation of the Bedside Handover Attitudes and Behaviours Questionnaire into PortuguesePublication . Cruchinho, Paulo J. M.; Teixeira, Gisela; Lucas, P.; Mendes Gaspar, Maria FilomenaAbstract: Nurse managers need culturally adapted assessment instruments to support the implementation of change to Nursing Bedside Handover (NBH) in healthcare institutions. This study aimed to cross-culturally adapt the Bedside Handover Attitudes and Behaviours (BHAB) questionnaire to the Portuguese context and evaluate the methodological approaches used for this purpose. To guide this study, we followed a guideline for cross-cultural translation and adaptation measurement instruments in healthcare. The results of the content validity testing suggested that the BHAB questionnaire is a valid instrument for use in the Portuguese context. To obtain these results we showed 1) using of a new methodological approach, the dual focus, to resolve the divergences and ambiguities in the translators’ committee and the multi-professional committee; 2) the lack of a conceptual definition of the construct of the instrument as a requirement to retain items with I-CVI <0.70 after validity relevance pretesting and 3) the cognitive debriefing and relevance pretesting as methodological approaches which can be used alone or together to reinforce the evaluation of cultural relevance of the items. We concluded there is a need for guidelines to support the decision-making process of healthcare researchers with comprehensive information about the different methodological approaches they can follow.
- Evaluating the methodological approaches of cross-cultural adaptation of the bedside handover attitudes and behaviours questionnaire into portuguesePublication . Cruchinho, Paulo J. M.; Lucas, P.; Mendes Gaspar, Maria Filomena; Teixeira, GiselaNurse managers need culturally adapted assessment instruments to support the implementation of change to Nursing Bedside Handover (NBH) in healthcare institutions. This study aimed to cross-culturally adapt the Bedside Handover Attitudes and Behaviours (BHAB) questionnaire to the Portuguese context and evaluate the methodological approaches used for this purpose. To guide this study, we followed a guideline for cross-cultural translation and adaptation measurement instruments in healthcare. The results of the content validity testing suggested that the BHAB questionnaire is a valid instrument for use in the Portuguese context. To obtain these results we showed 1) using of a new methodological approach, the dual focus, to resolve the divergences and ambiguities in the translators’ committee and the multi-professional committee; 2) the lack of a conceptual definition of the construct of the instrument as a requirement to retain items with I-CVI <0.70 after validity relevance pretesting and 3) the cognitive debriefing and relevance pretesting as methodological approaches which can be used alone or together to reinforce the evaluation of cultural relevance of the items. We concluded there is a need for guidelines to support the decision-making process of healthcare researchers with comprehensive information about the different methodological approaches they can follow.
- Gerir cuidados de enfermagem em ambientes de prática de enfermagem multiculturaisPublication . Teixeira, Gisela; Lucas, P.; Mendes Gaspar, Maria Filomena
- Impact of Nurse Manager’s Attributes on Multi-Cultural Nursing Teams: A Scoping ReviewPublication . Teixeira, Gisela; Lucas, Pedro; Gaspar, FilomenaAs global migration increases, nurse managers’ effectiveness in multi-cultural nursing work environments is crucial due to the rising cultural diversity within healthcare teams. Despite the increasing international recruitment of qualified nurses to address the worldwide nursing shortage, no studies have synthesised the impact of nurse managers’ attributes on nurses in multi-cultural nursing teams. Therefore, it was conducted a literature review aimed to synthesise the available literature on how nurse managers’ personality traits, competencies, behaviours, and leadership styles influence nurse outcomes in multi-cultural nursing teams. Methods: Scoping review conducted according to the Joanna Briggs Institute guidelines to map the relationship or influence of nurse managers’ personality traits, competencies, behaviours, and leadership styles on the outcomes of nurses in multi-cultural settings across various clinical environments. Searches were conducted across electronic databases such as CINAHL and MEDLINE, along with grey literature. Results: This review included 39 studies, highlighting 29 personality traits, 9 competencies, 115 behaviours, and 5 leadership styles that impact nurses’ outcomes. Key findings emphasise the importance of nurse managers being supportive, culturally competent, and effective communicators, with transformational leadership style being particularly beneficial. Conclusions: These findings provide insights for planning and developing training programmes to equip current and future nurse managers with skills to effectively lead in multi-cultural care settings.
