Browsing by Author "TREVISAN, Alexandra"
Now showing 1 - 10 of 12
Results Per Page
Sort Options
- Architecture et photographie d’architecture au XIXe siècle au PortugalPublication . TREVISAN, Alexandra; MAIA, Maria HelenaThe studies of history of photography are relatively recent in Portugal. So, the analysis of the linkage with the history of architecture, although attractive, will necessarily have to be taken with the necessary caution to a first approximation. In fact, if we think in 19th century architects photographers, we are almost reduced to the work of Possidónio da Silva (1806-1896). This Portuguese architect was formed in Paris, where he worked with Percier and Fontaine and became acquainted with the ideas of Caumont, experience that came to be reflected in the action that he developed when Possidónio returned to Portugal. Possidónio da Silva was the founder of the Portuguese Civil Architects Association (1863) later Royal Association of Portuguese Civil Architects and Archaeologists. He has devoted much of his life to archeology and to the study and protection of national heritage. In this work, he did use the photograph both as a way to documental registration and as a way of dissemination in the publications that he was associated. Indeed, it is as a mean of documentation that the photograph is being used in the second half of the 19th century. In 1880, the Government has appointed a team to make some travels by Portugal in order to, among other things, identify and assess the heritage value of buildings that he intended to sell. In this team, we already can identify a photographer, Carlos Relvas, along with an architect, Alfredo de Andrade (Boito's friend) and a journalist, Rangel Lima. The architectural photography, published or used as such in photo-editorial activity through collotype (Carlos Relvas Cunha Morais and Emilio Biel), photoengraving and zincography (Marques de Abreu) seems to be primarily a vehicle for spreading much of the historical heritage, and contemporary architectural production. However, it was only in the 20th century, that the interest of architects in photography was extended beyond the mere record or disclosure and which enters in the field of artistic photography or of the specialized photographers, whose spolium can be identified with the contemporary architectural production (Domingos Alvão, Mário Novais, Teófilo Rego). This paper, will try to identify the key moments of the evolution, in Portugal, of architectural photography and the relationship between architects and photographers on the 19th century
- ARQUITETURA E TEATRO. Livro de ResumosPublication . BARROS, Né; CANNATÀ, Michele; CARNEIRO, Maria; CARREIRA, João; GUIMARÃES, José Luís; LOURO, Gonçalo; MAIA, Maria Helena; PALINHOS, Jorge; SÁ, Daniela; TREVISAN, AlexandraLivro de resumos das comunicações no colóquio ARQUITETURA E TEATRO realizado na ESAP no âmbito do Seminário 4 do Mestrado Integrado em Arquitetura em colaboração com a Secção Autónoma de Teoria e História e o Centro de estudos Arnaldo Araújo - projeto Arquiteturas Dramáticas (ESAP/2015/P24/SATH). Inclui resumos das seguintes comunicações: A descoberta setecentista do teatro romano de Lisboa - Maria Helena Maia; Um teatro ambulante para o concurso da UIA - Alexandra Trevisan; Cena, Representação e Projeto. O teatrino scientifico de Aldo Rossi - Daniela Sá; Cheio, vazio, luz e sombra - João Carreira; Artes performativas e o lugar teatral - Né Barros; Percurso performático e arquitetura - Jorge Palinhos e Maria Carneiro; Teatros em Portugal - edificação, adaptação e experimentação - Gonçalo Louro; Arquitetura experimental "in drama". O "laboratório criativo" - José Luís Guimarães; Arquitetura como teatro da vida - Michele Canntà
- Fotografia, Arquitectura Moderna e a ‘Escola do Porto’: interpretações em torno do Arquivo de Teófilo Rego. Expectativas e surpresasPublication . TREVISAN, AlexandraTendo O projecto Fotografia, Arquitectura Moderna e “Escola do Porto”: interpretações em torno do Arquivo Teófilo Rego um ano e meio de existência, e estando quase completo o levantamento das fotografias relacionadas com os arquitectos e as suas obras, este é o momento para se fazer um primeiro balanço. O trabalho em progresso dos investigadores, a partilha dos resultados pelo grupo após a seleção das imagens no arquivo, seguida da sua identificação e contextualização, a apresentação de comunicações em contexto nacional e internacional, bem como a publicação de textos, permite aferir o grau de adequação dos resultados até agora obtidos às expectativas criadas. Por outro lado, mas não menos importante, foram algumas as surpresas que o Arquivo Teófilo Rego nos trouxe. Referimo-nos especificamente à possibilidade de abrir linhas de investigação que não estavam previstas, de revelar arquitectos sobre os quais pouco ou nada se escreveu, conhecer obras nunca referenciadas, e temas apenas incipientemente tratados. Estas descobertas estão a contribuir para a consistência e originalidade do discurso teórico produzido. Surpresa foi também a necessidade de recorrer ao arquivo pessoal de Teófilo Rego para, em contraponto e articulação com o arquivo comercial, se conseguir uma melhor compreensão do seu trabalho, no qual nos interessa particularmente a relação profissional e de cumplicidade que estabeleceu com os arquitectos Este conhecimento mais amplo, mas ainda longe de estar esgotado, criou a necessidade de encontrar para este fotógrafo um lugar na história da fotografia e da arquitectura portuguesas. Expectável foi, desde o início deste projecto e para a sua concretização, o reconhecimento de um trabalho multidisciplinar, que julgamos ter conseguido demonstrar com as I Jornadas dedicadas à Fotografia e Arquivo, e agora, com as II Jornadas sobre o Fotógrafo e os Arquitectos.
- Modern Architecture in Teófilo Rego ArchivePublication . TREVISAN, AlexandraThe Project Photography and Modern Architecture and “School of Oporto”: interpretations on Teófilo Rego archive carried out for the last two years, has already accomplished the majority of the proposed goals, and created, in simultaneous, a theoretical corpus grounded on a consistent research that permits to share some reflections and conclusions within an enlarged international context. This paper intends to systematize the work carried out within this project, departing from three fundamental aspects: 1. The commercial archive of the photographer, where we gathered the images. This archive provided the main sources of theoretical development, namely in what concerns to it's articulation with Portuguese modern architecture and the “School of OPorto”. It was also this achive that enabled the construction of an online database. 2. The revelation of less known or even simply unknown architects, never referred works, and subjects incipiently treated, present in the Teófilo Rego archive. This documentation generated some new research line, who initially were not previewed. 3. The creation of alternative and grounded hypothesis for new approaches to the history of modern architecture produced in Portugal, departing from monographic approaches or transversal subjects in the chronological period in study, from 1940 to 1970.
- Nota IntrodutóriaPublication . TREVISAN, Alexandra
- Parallel PathsPublication . CARDOSO, Alexandra; MAIA, Maria Helena; TREVISAN, AlexandraThis study focuses on the work produced during the first three decades of the 20h century by four architects, who were born and lived at the two ends of Southern Europe: Greece and Portugal. They belonged to two successive generations – Raúl Raul Lino (1879-1974) and Aristotelis Zachos (1871-1939) belonged to the first generation; Carlos Ramos (1897-1969) and Dimitris Pikionis (1887-1968) belonged to the second generation – and they all shared the same ability to dialogue with modernity while remaining close to local tradition. Therefore, they allow us to rethink the role played by their projects in the architectural culture of their time beyond the habitual reading of the binomial centre/ periphery diffused by historiography.
- PHOTOGRAPHY, MODERN ARCHITECTURE AND THE “SCOOL OF OPORTO”: INTERPRETATIONS AROUND TEÓFILO REGO ARCHIVE. FINAL REPORTPublication . TREVISAN, AlexandraDetailed Final Report of the FCT project Photography, Modern Architecture and the “Scool of Oporto”: interpretations around Teófilo Rego Archive, 2013-2015
- Questões da habitação moderna no quadro da colonização interna na Peninsula IbéricaPublication . CARDOSO, Alexandra; MAIA, Maria Helena; TREVISAN, AlexandraAnalisando o caso português desenvolvido pela Junta de Colonização Interna por contraposição ao caso espanhol do Instituto Nacional de Colonização, encontram-se de imediato várias diferenças e outras tantas semelhanças. Uma utopia agrária comum em que obras hidráulicas e novas técnicas agrícolas associadas à fixação de populações, serviam a política de estados totalitários em que a ruralização do proletariado, mas também a sua transformação em pequenos proprietários fazia parte da agenda dos respetivos regimes. Isto não impediu uma modernização da paisagem e espaço rural em vastas regiões espanholas e, em menor escala, portuguesas. Em Espanha, a colonização efetiva-se com base em pueblos de colonizacion, isto é, núcleos de povoamento concentrado, com regras claras de organização urbana. Em Portugal, as soluções de colónias agrícolas são mais diversificadas e marcadas por implantação mais dispersa, se bem que a experiência tenha acabado por levar à opção de maior concentração. Estas escolhas refletem-se no programa e na forma da casa e na maior ou menor interseção com as referências vernaculares, as soluções com implicações sociais para novos bairros urbanos e os debates nacionais e internacionais sobre habitação mínima e da habitação rural. Considerando a habitação elemento chave no processo de colonização interna, a leitura que se pretende propor passa por tópicos de reflexão, com base nos exemplos em pueblos da província de Cáceres e em colónias agrícolas portuguesas: • Nível de influência da referência vernacular no programa funcional e na linguagem formal • Relação entre tipo de povoamento e soluções arquitetónicas (habitação de carácter mais ou menos urbano/rural) • Relação entre casa, lote e território • Tipologias da habitação mínima e soluções evolutivas face ao alargamento da família nuclear do colono • Ligação das soluções ibéricas a experiências europeias a decorrer em simultâneo • Níveis de modernidade das soluções encontradas • Modos de apropriação do espaço e realidade atual • Habitação das colónias e pueblos como património moderno a preservar
- REGIONALISM, NATIONALISM & MODERN ARCHITECTUREPublication . PIMENTEL, Jorge Cunha; TREVISAN, Alexandra; CARDOSO, AlexandraPALLINI, Cristina – Modern Architecture in the (re)Making of History. Schools and Museums in Greece, p. 11-23 PIMENTEL, Jorge Cunha – Rogério de Azevedo’s Regionalist Drift, p. 24-39 BIGHAM, Ashley – The Palace as Type. Finding Regionalism in Soviet Modernism, p. 41-53 CARVALHO, Rita Almeida de – The Junta de Colonização Interna and the shaping of the Estado Novo’s peasantry: newness and stagnation of the rural society, p. 54-62 CAPRESI, Vittoria – White Cubism Reloaded. The reinterpretation of Libyan Vernacular Architecture as the Answer to how to build in the Colony, p. 63-75 CESARO, Giorgia – Modernity from Far East. Kazuo Shinohara’s Fourth Space, p. 76-90 CRESCI, Edoardo – Piero Bottoni. Three houses on the Tyrrhenian Sea, p. 91-100 ESENWEIN, Fred – Agrarian Ideals in American Architecture Schools, p. 101-113 HSIAO, Leah – I. M. Pei’s Museum for Chinese Art, Shanghai, 1946. Modernism, regionalism and the search for an architectural representation of national identity, p. 114-127 JADRESIN MILIC, Renata; MADANOVIC, Milica – Romantic Visions vs. Rejection of Ideal Reconstruction, p. 128-143 JANOWSKI, Maciej – The patient searching of new forms of local architecture. Micro-intervention as the strategy of preservation of genius loci in Grison, p. 144-156 KLUSEMANN, Christian – Regionalism in GDR-Modernism of the 1960s and 1970s, p. 157-174 MAIA, Maria Helena; CARDOSO, Alexandra – Nationalism and Rural Modernization. The Spanish Tagus Valley colonization villages in the context of Southern European inner colonization, p. 175-189 MARCOLIN, Paolo – The settlements design of the Boalhosa’s agricultural colony. A dialectical perspective: between tradition and the construction of modernity, p. 190-201 MARGIONE, Emanuela – Italian Modern Architecture Between Rurality and Monumentality. The case study of the Italian New Towns as an experimental territory for the Modern Movement in Italy, p. 202-220 MARICCHIOLO, Luca – The Modern Appropriation of Urban Space Through Mediterranean Medinas, p. 221-236 MELA, Giulia – Luis Barragán and the invention of Mexican Regionalism, p. 237-249 NADOLNY, Adam – A diary of a polish architect and film maker from his travels to the west. Modern Italian architecture in the Polish documentaries dating back to the turn of the 1950s and 1960s, p. 250-264 NEZIK, Christin – The Search for a Contemporary Finnish Architecture. Adaptations of the vernacular tupa in the oeuvre of Herman Gesellius, Armas Lindgren, Eliel Saarinen, and Alvar Aalto, p. 265-280 OLIVEIRA, Tiago Cardoso de – Modern Architecture and Local Tradition in 1950`S Portuguese National Inns (Pousadas de Portugal), p. 281-295 PARRA-MARTINEZ, Jose; CROSSE, John – Lewis Mumford, Henry-Russell Hitchcock and the Rise of “Bay” Regionalism, p. 296-316 PEGIOUDIS, Nikos – An American ‘Parthenon’. Walter Gropius’s Athens US Embassy Building between Regionalism, International Style and National Identities, p. 317-329 PONZIO, Angelica – The [Latin] Modernism of Ponti, Costa and Barragán, p. 330-341 PRISTA, Marta Lalanda – Tradition and modernity in the Portuguese Inner Colonisation: the laboratorial case of Pegões, p. 342-355 ROMA, Chiara – The Space of Pompeian Domus towards Le Corbusier Hospital of Venice, p. 356-369 SAVAŞ, Ayşen – An Early Critique of International Modernism in the Anatolian Context, p. 370-381 SEBESTYÉN, Ágnes Anna – Disseminating the Regional within the Global. Representing Regionalist Ideas and the Global Scale of the Modern Movement in the Hungarian Journal ‘Tér és Forma’, p. 382-398 SIMON, Mariann; LACZÓ, Dániel – Deeply Embedded in Tradition. Interpretations of regional roots for modern Hungarian architecture in the 1960s, p. 399-411 SØBERG, Martin – Regionalism and the Functional Tradition in Danish Modern Architecture, p. 412-423 ŚWIT-JANKOWSKA, Barbara – The Polish Avant-Garde Architecture in the Interwar Period - Regionalism, Nationalism and Modern Architecture, p. 424-436 TERIBA, Adedoyin – Buildings Instead of Discourse. Empathy and Modern Architecture in West Africa, p. 437-448 TSAI, Jung-jen – The Construction of Chinese National Identity and the Designs of National Museums during the Early Post-war Period in Taiwan, p. 449-464 VIKHREVA, Natalia – The Roots of Brazilian Modern Architecture, p. 465-473
- REGISTOS DE MODERNIDADE. Arquitetura e Fotografia. Livro de resumosPublication . AZEVEDO, Inês; BANDEIRA, Pedro; CARDOSO, Alexandra; MAIA, Maria Helena; MATEUS, Joana; MOREIRA, César Machado; PIMENTEL, Jorge Cunha; TREVISAN, AlexandraLivro de resumos das comunicações no colóquio REGISTOS DE MODERNIDADE. ARQUITETURA E FOTOGRAFIA, realizado na ESAP no âmbito do Seminário 4.2 do Mestrado Integrado em Arquitetura em colaboração com a Secção Autónoma de Teoria e História e o Centro de estudos Arnaldo Araújo da ESAP -projeto ESAP/2015/P20/SATH. Inclui resumos das seguintes comunicações: Teófilo Rego, a "Escola do Porto" e a cidade - Maria Helena Maia; Fotografar para os Arquitetos: hipóteses de enquadramento - Alexandra Trevisan; Uma ideia de paisagem na acção da HICA. Da transformação à perceção - César Machado Moreira; As Exposições Magnas - Referência e função na concepção da exposição Arquitetura Moderna no Arquivo Teófilo Rego - Inês Azevedo e Joana Mateus; Fotografia e "déjà vu" na cultura arquitetónica - Pedro Bandeira; Rogério de Azevedo fotografado por Teófilo Rego - Jorge Cunha Pimentel; Fotografia e descoberta da arquitetura vernacular - Alexandra Cardoso.