Browsing by Author "Matos, Cátia"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
- "Brincar com as palavras: O desenvolvimento morfológico e fonológico na Educação Pré-escolar e no 1º Ciclo do Ensino Básico."Publication . Matos, Cátia; Pinto, Débora; Farinho, Paula; Ribeiros, Inês
- A comunidade e o processo de construção de práticas inclusivas no âmbito da Intervenção Precoce.Publication . Gronita, Joaquim; Bernardo, Ana Cristina; Pimentel, Júlia; Matos, Cátia; Marques, Joana
- E quando atendemos crianças... diferentes: Como podem os profissionais orientar as famílias com criança com deficiênciaPublication . Gronita, Joaquim; Pimentel, Júlia; Bernardo, Ana Cristina; Matos, Cátia; Marques, Joana
- Evaluation of an Early Intervention Program: Contributes to the Promotion of Inclusive PracticesPublication . Pimentel, Júlia; Gronita, Joaquim; Bernardo, Ana Cristina; Matos, Cátia; Marques, JoanaThe evaluation study on the research/action project “Early Intervention: the process of building and implementing good practices”, the research team aimed at gathering and analyzing data concerning the implemented practices of an Early Intervention (EI) team within Community, family, child, service and program and to compare them to international recommended practices. Sharing the evaluation plan and first results with the EI team under evaluation seems to have contributed to a better organization of the EI program, namely assessment and intervention process and instruments and the amount and quality of information shared with families and was, in itself a contribution to the change and improvement of EI team, and redefinition of goals and priorities of the program under evaluation. The results of the project and of the evaluation study enabled the team to identify models and procedures that will improve full inclusion for pre-school with special educational needs and their families.
- Intervenção Precoce: O processo de construção de Boas Práticas: Relatório FinalPublication . Gronita, Joaquim; Bernardo, Ana Cristina; Marques, Joana; Matos, Cátia; Pimentel, Júlia
- Os nossos filhos são… diferentes: como podem os pais lidar com uma criança com deficiência.Publication . Gronita, Joaquim; Pimentel, Júlia; Bernardo, Ana Cristina; Matos, Cátia; Marques, Joana
- O Processo de construção de Boas Práticas em Intervenção Precoce.Publication . Gronita, Joaquim; Bernardo, Ana Cristina; Marques, Joana; Matos, Cátia
- Relações Interpessoais em Famílias com Crianças Pequenas. Práticas em Intervenção PrecocePublication . Gronita, Joaquim; Bernardo, Ana Cristina; Marques, Joana; Matos, CátiaAo longo de três anos, este estudo pretende, analisar o trabalho que está a ser implementado num serviço de intervenção precoce, tendo em conta a sua muldimensionalidade, o que implicou a definição de diversos objectivos que incidem nos diferentes participantes (profissionais, famílias e crianças). Face aos diferentes objectivos delineados, importou definir diferentes métodos, instrumentos e participantes. Pretende-se partilhar resultados parciais que têm constituído orientações para a formação em serviço, para a definição de directrizes políticas do Serviço e, consequentemente, para o processo de construção de práticas recomendadas, dando especial relevo às relações interpessoais na famílias e desta com os profissionais. Com estes resultados, proceder-se-á a uma breve caracterização do modelo teórico e organizacional do Serviço e da equipa; à sua análise comparativa com as práticas recomendadas em Intervenção Precoce; à análise da auto-avaliação dos profissionais do serviço, assim como da integração destes resultados na dinâmica e planificação da equipa; à explanação da análise documental efectuada; ao estudo das percepções dos profissionais e dos principais prestadores de cuidados às crianças relativamente aos serviços prestados e a sua confrontação com as práticas recomendadas; à explanação das expectativas face ao serviço, por parte das famílias que iniciaram o atendimento e o grau de satisfação dos serviços recebidos, pelas famílias que deixaram o programa; por último, serão partilhados os resultado da análise dos PIAF. Em suma, pretende-se partilhar os resultados e identificar procedimentos que facilitam as relações interpessoais na construção de um modelo de intervenção precoce, adaptado à realidade Portuguesa.
- The Perception of Families in the Process of Building Inclusive Practices in Early InterventionPublication . Matos, Cátia; Gronita, Joaquim; Bernardo, Ana Cristina; Marques, Joana; Pimentel, JúliaThis research project “Early Intervention: the process of building and implementing good practices” had as a goal, the study of practices implemented in an Early Intervention (EI) team within Community, family, child, service and program. The international recommended practices emphasize the fundamental part played by families in EI, enhancing the work centered on families, adjusted and specific for each family. One of the goals of the study was to understand how families percive the support and the EI team. For that, we used to instruments, a expectations and a satisfaction questionnaire given to the families, in two distinct moments, the first in the beginnig of the support and the second when the support finished. The results allowed to acess the high level of expectations and satisfaction of the families regarding the support given to them from the EI team, as well as relate the expectations and satisfaction of some families.