Browsing by Author "Andrade, Carmen"
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- Cuida@web: programa de apoio a familiares cuidadoresPublication . Andrade, Carmen; Guerra, Hélia; Gomes, Luís Mendes; Sequeira, Carlos; Leixà Fortuño, Mar
- Dynamic model for assessment and family interventionPublication . Figueiredo, Maria; Silva, Renata; Andrade, Carmen; Brás, Manuel; Oliveira, PalmiraThe current Primary Health Care reform is focused on e*ectiveness patterns, targeted at ensuring the best possible health gains for its users. In regard to this approach the aim is to assess health gains as a result of the implementation of the Dynamic Model for Assessment and Family Intervention. For this quantitative study, the focus of attention areas described in the operative dimensions of this Nursing Model. Data collection was performed based on the information produced by Primary Health Care Nurses, through the Information System in use. The family health gains indexes computed into the Microsoft O+ce Excel 2007 were used for data processing and analysis. In the structural dimension, the major health gains were found in the residential house (50%). In the development dimension, the interventions targeted at family planning were found e*ective for 85.19% of the families, with the adaptation to pregnancy showing the lowest rates in health gains (50%). As to the functional dimension, the highest rates in health gains were found for an adequate caregiver role in 33% of the families, whilst in the family process, health gains rates were at 5.56%. The implementation of the MDAIF had a positive impact on health gains outcomes for families, fostering the development of assessment and family intervention competencies as well as the identi
- Impacte de modelo dinâmico de avaliação e intervenção familiar nos ganhos em saúde para as famíliasPublication . Figueiredo, Maria; Silva, Renata; Andrade, Carmen; Brás, Manuel; Oliveira, Palmira
- Modelo Dinâmico de Avaliação e Intervenção Familiar: uma ação transformativa em Cuidados de Saúde PrimáriosPublication . Figueiredo, Maria; Ferré Grau, Carme; Andrade, Carmen; Santa, Laurentina; Monteiro, Maria João; Charepe, ZaidaO Modelo Dinâmico de Avaliação e Intervenção Familiar (MDAIF), enquanto referencial sustentador das práticas de cuidados com as famílias foi co-construído e validado pela investigação desenvolvida no contexto dos Cuidados de Saúde Primários (CSP). É neste enquadramento que os parceiros deste projeto pretendem, através de experiências inovadoras em cuidados de enfermagem, fazer emergir práticas sistematizadas conducentes à capacitação das famílias, tendo como objetivos: avaliar o impacto da formação, sustentada pelo MDAIF, nas competências dos enfermeiros de CSP na avaliação e intervenção familiar; avaliar o impacto da aplicação do MDAIF no potencial de saúde das famílias; Aprofundar as categorias das dimensões do MDAIF, nas suas vertentes de diagnóstico e de especificação de intervenções. O plano de investigação integra uma triangulação de métodos, considerando as distintas características dos contextos, desenvolve-se em três etapas. A população alvo deste projeto abrange, no âmbito geográfico da região norte do continente de Portugal e Ilha de São Miguel da Região Autónoma dos Açores, 1.218.007 famílias e 3053 enfermeiros de CSP. A avaliação do impacto da formação possibilitou identificar diferenças significativas na competência percebida dos enfermeiros relativamente à avaliação e intervenção familiar. Para avaliar o impacto da implementação do MDAIF foi definido o painel de indicadores, de estrutura, processo e resultado, resultantes do Resumo Mínimo de Dados. No que se refere ao aprofundamento do referencial foram elaboradas propostas de estratégias operativas das intervenções propostas, no âmbito do Papel de Prestador de Cuidados e Processo Familiar. A implementação do MDAIF como referencial sustentador da tomada de decisão dos enfermeiros de família, possibilitará a produção de novos conhecimentos que se converterão em novas práticas pela integração de processos inovadores nas interações com as famílias.
- O processo de transição da integração do recém-nascido na família alargada: confrontando diferentes perspetivasPublication . Moreira, Maria Isabel; Figueiredo, Maria; Andrade, CarmenUnderstanding the process of transition of the extended family in the newborn’s integration was the aim of this study. It is a qualitative study using the Grounded Theory. It is based on 14 families of one of the autonomous regions of Portugal and the semi-structured interview was used for data collection. The Causal Condition – Comparing Different Perspectives emerged from the analysis. It is characterized as the beginning of the newborn’s integration in the family process trajectory, where the extended family hasn’t integrated the changes yet and shows some difficulties in its operationalization. In the newborn’s integration in the extended family process: Comparing Different Perspectives represents the confrontations/conflicts inside the cohabiting family, due to the existence of different perspectives in raising the new member. Thus, the study enabled us to understand not only the transitional process dynamics, as it is a reflection point and a raising of awareness to the change/innovation of the practice and formation contexts, but also how the extended family deals with the beginning of the experience as far as the newborn’s integration in the family transition is concerned
- Stress Predictors in Nursing Students during the COVID-19 Pandemic ConfinementPublication . Lourenço, Tânia; Bettencourt, Merícia; Reis, Gorete; Andrade, Carmen; Santos, Maria-Luísa; Magalhães, Dulce; Sim-Sim, MargaridaBackground: The COVID-19 pandemic has largely impacted nursing education. Owing to the element of confinement, emergency education fostered conflicts between problems and their solutions, leading to higher stress among students. Objective: The aim of the study was to identify the determinants of perceived stress in nursing students during confinement due to the COVID-19 pandemic. Methods: This multicentric, quantitative, and cross-sectional study employed the multiple linear regression model. The study was conducted at seven nursing graduate schools in the Iberian Peninsula, with 1,058 nursing graduate students in confinement. An online questionnaire was administered to nursing students between April 23 rd and May 02 nd , 2020. According to socio-demographic data, COVID-19 experience, satisfaction with learning strategies, and coping strategies ( Brief COPE scale ) of the nursing students, the model was developed with the Perceived Stress Scale as the explained variable. Results: Stress is predictable in the form of greater coping-avoidance (b = 2.415; p < .001) when a family member is infected (b = -2.354; p = .005) and in younger students (b = -.104; p = .002). It tends to be lower with higher coping-reflective (b = -2.365; p < .001) and when the students have a more favourable self-perceived life (b = -1.206; p < .001). Furthermore, the stress has been found to be higher in Portuguese students (b = -1.532; p < .001) and women (b = 2.276; p < .001) than their Spain and male counterparts, respectively. Among variables related to academics, perceived stress is higher when the students are dissatisfied with the time spent on the computer (b = 1.938) and with the evaluation methods (b = 1.448). Conclusion: Personal factors and the ease of mobilisation of the proposed training strategies affect the students’ ability to deal with stress. Emergency education should consider stress predictors so that the students can adapt to training better.
- Transição para prestador de cuidadosPublication . Andrade, CarmenSobre os efeitos associados ao processo de transição para prestador de cuidados, a evidência científica é já considerável; a maior parte relacionada com a sobrecarga financeira, física ou emocional associada à prestação de cuidados e com as necessidades de informação com que os cuidadores informais (CI) se deparam no desempenho de papel. Sobre as intervenções implementadas que melhor facilitem o processo de adaptação do cuidador informal (CI) ao desempenho de papel face a uma situação de imprevisibilidade e de incerteza gerada pelo regresso a casa de um familiar ou convivente significativo dependente, os resultados não são conclusivos. A revisão sistemática da literatura efectuada surge no sentido de sistematizar o conhecimento disponível sobre as intervenções de enfermagem e resultados produzidos ao nível do processo de transição para CI. A partir de estudos localizados em bases de dados electrónicas, catálogos online de Escolas Superiores de Enfermagem e Universidades do país, assim como listagens de teses/dissertações/monografias de provas públicas para concurso, mestrados e doutoramentos (período de 1995 a 2008), foram identificados 7 estudos que responderam aos critérios de inclusão/exclusão definidos. Verificou-se que a maioria das intervenções desenvolvidas tiveram como focos o conhecimento que o doente e CI possuem, não só em termos da patologia mas também em termos de habilidades para o cuidado, e o stress associado ao desempenho de papel. As actividades desenvolvidas consistiram na informação, aconselhamento, apoio, e treino de habilidades técnicas para a prestação de cuidados, e no desenvolvimento de habilidades de coping. Com excepção das intervenções centradas apenas no conhecimento, foi possível identificar resultados estatisticamente significativos, nomeadamente, ao nível da condição de saúde do doente e CI, da qualidade de vida e da prevenção/redução do desgaste do CI. Conclui-se haver necessidade de desenvolvimento de estudos de clarificação do impacto produzido por intervenções especialmente desenhadas no sentido da facilitação do processo de transição para prestador de cuidados, nomeadamente através da combinação de metodologias de investigação quantitativas e qualitativas.