Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
19.52 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O neurodesenvolvimento é um processo dinâmico, complexo, não-linear que,
embora apresente etapas previsíveis e sequenciais, é vivido de forma diferenciada
por cada pessoa. Considerando que os primeiros anos de vida constituem um período
de múltiplas aquisições nas suas diferentes dimensões (Sharma et al., 2021), é
também nesta fase da vida que se encontra maximizada a plasticidade cerebral
(Papalia & Martorell, 2021).
A crescente prevalência de crianças com alterações de desenvolvimento
demonstra a necessidade de identificar estratégias que permitam maximizar a deteção
precoce destas alterações. Estas estratégias deverão ser desenvolvidas num modelo
de Cuidados Centrados na Família, envolvendo uma verdadeira parceria com vista a
uma resposta otimizada das necessidades de saúde da criança.
Considerando o Modelo Teórico das Transições de Afaf Meleis, as pessoas
vivenciam várias transições ao longo do seu ciclo vital (Schumacher & Meleis, 2010),
onde a intervenção do enfermeiro se revela facilitadora na vivência do processo de
transição de desenvolvimento com sucesso, ao capacitar os pais para a gestão dos
períodos críticos de desenvolvimento (Brazelton & Sparrow, 2003) mas também para
a maximização do potencial de desenvolvimento da criança.
O presente relatório pretende evidenciar o processo formativo de
desenvolvimento de competências comuns e específicas de Enfermeiro Especialista
em Saúde Infantil e Pediátrica, bem como das competências necessárias à obtenção
de grau de Mestre, ancorado numa metodologia de projeto e sustentado por uma
prática reflexiva sustentada na evidência científica. Pretende-se explicitar a análise
crítica e reflexiva das atividades desenvolvidas e respetivas aprendizagens, com o
objetivo da consolidação de uma prática de cuidados especializados verdadeiramente
facilitadora das transições vivenciadas pelas crianças entre os 0 e os 3 anos com
alterações de desenvolvimento e suas famílias - maximizando o seu potencial na
avaliação e deteção precoce das alterações de desenvolvimento, mas também
minimizando o impacto destas alterações na sua saúde e bem-estar.
Neurodevelopment is a dynamic, complex, non-linear process that, although it has predictable and sequential stages, is experienced differently by each person. Considering that the first years of life are a period of multiple acquisitions in different dimensions (Sharma et al., 2021), it is also at this stage of life that brain plasticity is maximized (Papalia & Martorell, 2021). The increasing prevalence of children with developmental disorders demonstrates the need to identify strategies to maximize the early detection of these disorders. These strategies should be developed in a Family-Centred Care model, involving a true partnership to respond to the child's health needs optimally. Considering Afaf Meleis' Theoretical Model of Transitions, people experience several transitions throughout their life cycle (Schumacher & Meleis, 2010), where the nurse's intervention proves to be a facilitating factor in the successful experience of the developmental transition process by capacitating parents to manage critical periods of development (Brazelton & Sparrow, 2003) but also to maximize the child's developmental potential. This report aims to highlight the formative process of Pediatric Nurse Specialist competencies development and the competencies necessary to obtain a Master's degree. It is anchored in a project methodology and supported by a reflective practice based on scientific evidence. It describes the critical and reflexive analysis of the activities developed and respective learning to consolidate a specialized care practice that facilitates the transitions experienced by children between 0 and 3 years old with developmental disabilities and their families - maximizing their potential in the assessment and early detection of developmental impairments, but also minimizing the impact of these changes on their health and well-being.
Neurodevelopment is a dynamic, complex, non-linear process that, although it has predictable and sequential stages, is experienced differently by each person. Considering that the first years of life are a period of multiple acquisitions in different dimensions (Sharma et al., 2021), it is also at this stage of life that brain plasticity is maximized (Papalia & Martorell, 2021). The increasing prevalence of children with developmental disorders demonstrates the need to identify strategies to maximize the early detection of these disorders. These strategies should be developed in a Family-Centred Care model, involving a true partnership to respond to the child's health needs optimally. Considering Afaf Meleis' Theoretical Model of Transitions, people experience several transitions throughout their life cycle (Schumacher & Meleis, 2010), where the nurse's intervention proves to be a facilitating factor in the successful experience of the developmental transition process by capacitating parents to manage critical periods of development (Brazelton & Sparrow, 2003) but also to maximize the child's developmental potential. This report aims to highlight the formative process of Pediatric Nurse Specialist competencies development and the competencies necessary to obtain a Master's degree. It is anchored in a project methodology and supported by a reflective practice based on scientific evidence. It describes the critical and reflexive analysis of the activities developed and respective learning to consolidate a specialized care practice that facilitates the transitions experienced by children between 0 and 3 years old with developmental disabilities and their families - maximizing their potential in the assessment and early detection of developmental impairments, but also minimizing the impact of these changes on their health and well-being.
Description
Keywords
Enfermagem pediátrica Transtornos do neurodesenvolvimento Lactente Crianças em idade pré-escolar Diagnóstico precoce Enfermeiras pediátricas