Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
325.86 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este artigo apresenta um balanço crítico do dispositivo de investigação implementado no Mestrado em Educação Pré-Escolar da ESE-IPS, problematizando o papel da investigação na formação inicial dos Educadores de Infância, através da análise das suas opções epistemológicas, metodológicas e pedagógicas. A partir duma análise temática dos projetos de investigação finalizados nos últimos cinco anos, procura-se desocultar os interesses de investigação nos quais se enraízam as problemáticas em estudo, bem como os principais problemas e dificuldades sentidos. A este nível, focamo-nos de forma particular nas discrepâncias existentes entre as modalidades tradicionais do pensamento adotadas maioritariamente pelos académicos e pelos estudantes e as conceções epistemológicas-ontológicas em que se fundam o paradigma interpretativo, a investigação qualitativa e a investigação-ação.
This article presents a critical assessment of the research system implemented in the ESE-IPS Master's Degree in Pre-School Education, problematizing the role of re-search in the initial training of Childhood Educators through the analysis of its epistemological, methodological and pedagogical options. Based on a thematic analysis of the research projects completed in the last five years, it is sought to uncover the research interests in which the problems under study are rooted, as well as the main problems and difficulties experienced. At this level, we focus in particular on the discrepancies between the traditional modes of thought adopted mostly by academics and students and the epistemological-ontological conceptions on which the interpretive paradigm, qualitative research and action-research are based.
This article presents a critical assessment of the research system implemented in the ESE-IPS Master's Degree in Pre-School Education, problematizing the role of re-search in the initial training of Childhood Educators through the analysis of its epistemological, methodological and pedagogical options. Based on a thematic analysis of the research projects completed in the last five years, it is sought to uncover the research interests in which the problems under study are rooted, as well as the main problems and difficulties experienced. At this level, we focus in particular on the discrepancies between the traditional modes of thought adopted mostly by academics and students and the epistemological-ontological conceptions on which the interpretive paradigm, qualitative research and action-research are based.
Description
Keywords
Investigação-ação Educação de infância Formação inicial de educadores de infância Obstáculos epistemológicos Dualismo cartesiano Pensamento narrativo Action-research Childhood education Initial teacher training Epistemological obstructions Cartesian dualism Narrative thinking
Citation
Pires, A. L. O., & Pinheiro, A. (2018). A investigação como eixo estruturante da formação de educadoras de infância. Um balanço crítico do dispositivo posto em prática no Mestrado em Educação Pré-EScolar na ESE-IPS. Medi@ções: Revista Online da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal, 6(2), 20-34.
Publisher
Instituto Politécnico de Setúbal, Escola Superior de Educação