Repository logo
 
Publication

Nas margens da escrita académica

dc.contributor.authorCosta, Ana Luísa
dc.date.accessioned2023-11-23T10:01:14Z
dc.date.available2023-11-23T10:01:14Z
dc.date.issued2022
dc.description.abstractTwo case studies on academic writing aim at characterizing the writing profiles of students entering higher education through means other than the National Access Competition. The first case is the written task of an exam for students of professional and artistic courses applying for polytechnic institutes. The second one consists of the written diagnostic of a Workshop on Portuguese for Academic Purposes. Considering the Development Response as the aggregating textual genre, texts of the order of argument and explanation/exposition were analyzed. The study revealed globally higher results in case 1 (entrance test), difficulties across the whole set of texts, and specific problems in the group of students speaking varieties of Portuguese different from EP. Cross-cutting weaknesses were identified at the macrostructure level, such as the inclusion of counter-arguments and the elaboration of an adequate conclusion, as well as at the microstructure level, such as punctuation due to syntactic knowledge and limited use of contrastive and causal connectors. This characterization of students writing profiles at the entrance to higher education allows the development of intentional interventions in the writing practices of different scientific areas.pt_PT
dc.description.abstractCom o estudo de dois casos de escrita académica, a resposta de desenvolvimento de uma prova de acesso para alunos de cursos profissionais e artísticos e a resposta extensa escrita a um teste de diagnóstico no contexto de uma Oficina de Português para Fins Académicos, pretendeu-se caracterizar o perfil de desempenho de escrita de estudantes que ingressam no ensino superior por vias diferentes do Concurso Nacional de Acesso. Considerando a Resposta de Desenvolvimento o género agregador, foram analisados textos da ordem do argumentar e do explicar/expor. A análise revelou resultados globalmente superiores no caso 1 (prova de acesso), dificuldades transversais ao conjunto de textos e problemas específicos do grupo de estudantes falantes de variedades do português diferentes do PE. Foram identificadas fragilidades transversais a nível da macroestrutura, como a inclusão de contra-argumentos e a elaboração de uma conclusão adequada ao plano de texto, bem como a nível da microestrutura, como pontuação decorrente de conhecimento sintático e recurso pouco diversificado a conectores contrastivos e causais. Esta caracterização de um perfil de escrita de estudantes à entrada para o ensino superior permite programar intervenções intencionais nas práticas de escrita das diferentes áreas científicas dos estudantes.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationCosta, A.L. (2022). Nas margens da escrita académica. A. Leal, F. Silva, I. Ferreira, L. Cunha, & P. Silvano (Orgs.). Linguística. Revista de Estudos Linguísticos da Universidade do Porto. Número Especial In Honorem Fátima Oliveira. 1, 55-78.pt_PT
dc.identifier.doihttps://doi.org//10.21747/16466195/ling2022v1a3pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.26/48072
dc.language.isoporpt_PT
dc.subjectAcademic writingpt_PT
dc.subjectAcademic genrespt_PT
dc.subjectArgumentative writingpt_PT
dc.subjectExpository writingpt_PT
dc.subjectLinguistic variationpt_PT
dc.subjectPedagogy in higher educationpt_PT
dc.subjectEscrita académicapt_PT
dc.subjectGéneros do discurso académicopt_PT
dc.subjectTextos da ordem do argumentarpt_PT
dc.subjectTextos da ordem do exporpt_PT
dc.subjectVariação linguísticapt_PT
dc.subjectPedagogia no ensino superiorpt_PT
dc.titleNas margens da escrita académicapt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
person.familyNameda Piedade Melro Blazer Gaspar Costa
person.givenNameAna Luísa
person.identifier.ciencia-idAE1D-FC1A-3F3D
person.identifier.orcid0000-0002-2529-4135
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationc5a2d00d-3a02-4f5e-8b51-81b586cc48d1
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryc5a2d00d-3a02-4f5e-8b51-81b586cc48d1

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Costa(2022)RevistaPorto.pdf
Size:
310.27 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.85 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: