Repository logo
 
Publication

How product placement in fiction can be utilized as a marketing strategy to attract the user´s attention and boost sales in the modern era

datacite.subject.fosCiências Sociais::Economia e Gestãopt_PT
dc.contributor.advisorPacheco, Natália
dc.contributor.authorMiguel Artigas, Elena de
dc.date.accessioned2024-09-24T10:33:24Z
dc.date.available2024-09-24T10:33:24Z
dc.date.issued2024-06-26
dc.description.abstractZapping has been one of the most popular practices in the last decade to escape from traditional advertising. As a result, the sector has had to reinvent itself with new formulas. One of them has been product placement, an advertising strategy that consists in introducing a brand within audiovisual content. Brands have seen product placement as a new opportunity to advertise, giving visibility to their products or services in situations where consumers are attentive to what is happening on the screen. This has generated more effective advertising, made it easier to remember, and allowed it to reach a greater number of people. For this thesis, the following research question was formulated: How does companies have incorporated their products in Spanish TV series? To answer it, a qualitative methodology focused on observation and based on content analysis has been used to investigate product placement in television series. Through the series analysis, it has been possible to observe how brands introduce their products into the plot in a natural way to avoid them being perceived as advertising, as well as the link with the different characters. On the other hand, the existing gender gap in the national panorama has been confirmed, and attempts are made to seek equality without this reflecting a reality congruent with the audiovisual culture.pt_PT
dc.description.abstractO zapping foi uma das práticas mais populares na última década para fugir à publicidade tradicional. Como resultado, o setor teve de se reinventar com novas fórmulas. Uma delas foi o product placement, uma estratégia publicitária que consiste em introduzir uma marca num conteúdo audiovisual. As marcas viram o product placement como uma nova oportunidade de publicidade, dando visibilidade aos seus produtos ou serviços em situações em que os consumidores estão atentos ao que se passa no ecrã. Este facto gerou uma publicidade mais eficaz, tornou-a mais fácil de recordar e permitiu-lhe chegar a um maior número de pessoas. Para esta tese, foi formulada a seguinte questão de investigação: Como é que as empresas incorporaram os seus produtos nas séries de televisão espanholas? Para responder a esta questão, foi utilizada uma metodologia qualitativa centrada na observação e baseada na análise de conteúdo para investigar a colocação de produtos em séries televisivas. Através da análise das séries, foi possível observar como as marcas introduzem os seus produtos no enredo de forma natural para evitar que sejam vistos como publicidade, bem como a ligação entre as diferentes personagens. Por outro lado, confirmou-se a diferença de gênero existente no panorama nacional e tenta-se procurar a igualdade sem que isso reflicta uma realidade congruente com a cultura audiovisual.pt_PT
dc.identifier.tid203692160pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.26/52170
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectProduct placementpt_PT
dc.subjectAdvertisingpt_PT
dc.subjectMarketing strategypt_PT
dc.titleHow product placement in fiction can be utilized as a marketing strategy to attract the user´s attention and boost sales in the modern erapt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsclosedAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.grantorInstituto Português de Administração de Marketing
thesis.degree.nameMestrado em Marketing Globalpt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
Dissertação de M-MKT - Elena Miguel Artigas.pdf
Size:
1.07 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.85 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: