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Authors
Abstract(s)
A presente investigação explora o potencial da
computação criativa para enriquecer a investigação
qualitativa em ciência cidadã, centrando-se no
envolvimento dos participantes. A principal questão de
investigação é ‘Pode a computação criativa ser utilizada
para criar ou melhorar ferramentas para a investigação
qualitativa em ciência cidadã, dando prioridade ao
envolvimento dos participantes?’ A hipótese sugerida
é que métodos de computação criativa podem criar
envolvimento por meio da interatividade, impactando
a qualidade dos dados coletados em processos de
pesquisa qualitativa. Foi realizado um conjunto de
experiências para avaliar o efeito das generative data
representations nas respostas abertas a inquéritos em
linha e para compreender a interação dos participantes
com elas, e a possível influência nas respostas. Os
resultados confirmaram que esta abordagem pode, de
facto, aumentar o envolvimento dos participantes, e
melhorar o conteúdo das respostas. Este trabalho
ilustra o potencial da aplicação da computação criativa
aos métodos de investigação em ciência cidadã,
proporcionando uma abordagem única à recolha de
dados qualitativos. Estabelece uma plataforma para
investigação futura e potenciais aplicações no âmbito
de iniciativas de ciência cidadã.
This research explores the potential of creative computing to enrich qualitative research in citizen science. The main research question is ‘Can creative computing be used to create or improve tools for qualitative citizen science research, prioritizing participant engagement?’ The hypothesis suggested is that creative computing methods can create engagement through interactivity, impacting the quality of data collected in qualitative research processes. A set of experiments was carried out to evaluate the effect of generative data representations on open ended responses to online surveys and to understand participants’ interaction with them, and the possible influence on responses. The results confirmed that this approach can indeed increase participant engagement and improve the content of responses. This work illustrates the potential of applying creative computing to citizen science research methods, providing a unique approach to collecting qualitative data. It establishes a platform for future research and potential applications within citizen science initiatives.
This research explores the potential of creative computing to enrich qualitative research in citizen science. The main research question is ‘Can creative computing be used to create or improve tools for qualitative citizen science research, prioritizing participant engagement?’ The hypothesis suggested is that creative computing methods can create engagement through interactivity, impacting the quality of data collected in qualitative research processes. A set of experiments was carried out to evaluate the effect of generative data representations on open ended responses to online surveys and to understand participants’ interaction with them, and the possible influence on responses. The results confirmed that this approach can indeed increase participant engagement and improve the content of responses. This work illustrates the potential of applying creative computing to citizen science research methods, providing a unique approach to collecting qualitative data. It establishes a platform for future research and potential applications within citizen science initiatives.
Description
Keywords
Creative computing Citizen science Qualitative research Online surveys
