Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
318.11 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este artigo parte de dois pressupostos fundamentais. O primeiro, é o de que um trabalho
explícito, continuado e fundamentado com a escrita na escola implica, necessariamente, o conhecimento
das propriedades e características dos géneros e dos textos. O segundo é o de que embora tal
conhecimento seja fundamental, não poderá perder de vista o modo (ou modos) de ação didática
implicados na construção e apropriação de tal conhecimento. É neste sentido que se apresenta um
modelo didático do género exposição escrita que permitirá, por um lado, identificar as suas
características e propriedades configuradoras e, por outro lado, possibilitar a identificação de quais as
que devem ser ensinadas num determinado ano da escolaridade e para determinados alunos.
Two fundamental assumptions form the basis of the present article: the first, assumes that in-school writing work (that is explicit, continuous and substantiated) necessarily implies knowledge on the properties and characteristics of genres and texts; the second, determines that, albeit the essential nature of such knowledge, one cannot overlook the mode (or modes) of didactic action involved in its construction and appropriation. Moreover, this article presents a didactic model for the “written exposition” genre that shall allow, on the one hand, the identification of its defining characteristics and properties while, on the other hand, enabling the identification of which of those should be taught during a particular year of schooling and/or to specific students.
Two fundamental assumptions form the basis of the present article: the first, assumes that in-school writing work (that is explicit, continuous and substantiated) necessarily implies knowledge on the properties and characteristics of genres and texts; the second, determines that, albeit the essential nature of such knowledge, one cannot overlook the mode (or modes) of didactic action involved in its construction and appropriation. Moreover, this article presents a didactic model for the “written exposition” genre that shall allow, on the one hand, the identification of its defining characteristics and properties while, on the other hand, enabling the identification of which of those should be taught during a particular year of schooling and/or to specific students.
Description
Keywords
Exposição escrita Géneros textuais Modelo didático do género Ensino básico Written exposition Texts genres Didactic model of the genre Compulsory education
Citation
Pinto, M. O. (2020). Escrever para aprender a expor no ensino básico: Construindo o modelo didático do género exposição escrita. Revista Virtual de Estudos da Linguagem – ReVEL, edição especial, 18(17), 110-125.