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Abstract(s)
É objetivo deste trabalho, dar inicio a um plano de implementação de transformação e adequação tecnológica num organismo publico, por forma a serem endereçados os objetivos definidos pela entidade, com base em quatro Eixos de análise / Macro Atividades, e o seu alinhamento com as orientações do ministério onde se insere o organismo, ao mesmo tempo que são cumpridas as orientações do Plano Global Estratégico para a Racionalização e Redução de Custos com as Tecnologias de Informação e de Comunicação (PGETIC).
A transformação de processos e tecnologias nos serviços da Administração Pública, tem permitido, de forma lenta, mas gradual, que os serviços que disponibilizam estejam acessíveis sem que o individuo se desloque fisicamente a esses mesmos serviços, seja para efetuar um pagamento; uma matricula estudantil; um pedido de informação; etc. A isto podemos chamar de sociedade digital. É a disponibilização de serviços em forma eletrónica que contribui para este crescimento exponencial desta sociedade, e onde as organizações tem de se capacitar para disponibilizar e fornecer estes mesmos serviços.
A mudança de paradigma na gestão das TIC (Tecnologias de Informação e Comunicação), será abordada neste trabalho, onde as ilhas (ou silos) de infraestrutura tecnológica, e com o respetivo subaproveitamento de recursos, passará a uma nova arquitetura de disponibilização de serviço onde todos os recursos são aproveitados; otimizados e disponibilizados onde são de facto necessários.
Em planos de transformação desta dimensão, as pessoas e processos são as componentes mais difíceis de endereçar, dada a sua imprevisibilidade, nomeadamente com os recursos humanos da organização. A gestão de projeto e mudança também são abordadas nesse trabalho, e como se verificará, são parte transversal e de grande importância no plano como um todo.
As tecnologias virtuais, terão um papel de relevo nesta transformação, pois sem as mesmas, e como será tentado explanar mais adiante, muito dificilmente a agilização e elasticidade necessárias para enfrentar esta nova sociedade digital seriam possíveis.
The aim of this work is to start, in a public entity, a project of transformation and technological compliance in order to address the entity’s defined goals as well as the Global Strategic Plan for the Rationalization and Cost Reduction with the Information and Communication Technologies (Plano Global Estratégico para a Racionalização e Redução de Custos com as Tecnologias de Informação e de Comunicação - PGETIC). This will be based on four analysis axes/macro-activities and on its alignment with the Ministry’s guidelines. The transformation of processes and technologies in public administration allowed them, slowly but gradually, to provide services in a friendlier way, namely without requesting a physical presence to make a payment, a student registration, a request for information; etc. This is what we call digital society. It is the provision of services in electronic form that contributes to this exponential growth of this society, and where organizations need to be trained to offer and provide these same services. The paradigm shift in ICT (Information and Communication Technologies) management, will be addressed in this work, where the islands (or silos) of technology infrastructure, and the respective underutilization of resources, will have a new deployment architecture where all resources are utilized; optimized and made available where they are actually needed. In plans of transformation of this size, people and processes are the most difficult components to address, given its unpredictability, particularly the human resources of the organization. The project management and change management are also discussed in this work, and as will be shown, are cross section and of great importance in the plan as a whole. Virtual technologies will play a major role in this transformation, considering that without them, and as further explained, the optimization and flexibility needed to face this new digital society would not be possible.
The aim of this work is to start, in a public entity, a project of transformation and technological compliance in order to address the entity’s defined goals as well as the Global Strategic Plan for the Rationalization and Cost Reduction with the Information and Communication Technologies (Plano Global Estratégico para a Racionalização e Redução de Custos com as Tecnologias de Informação e de Comunicação - PGETIC). This will be based on four analysis axes/macro-activities and on its alignment with the Ministry’s guidelines. The transformation of processes and technologies in public administration allowed them, slowly but gradually, to provide services in a friendlier way, namely without requesting a physical presence to make a payment, a student registration, a request for information; etc. This is what we call digital society. It is the provision of services in electronic form that contributes to this exponential growth of this society, and where organizations need to be trained to offer and provide these same services. The paradigm shift in ICT (Information and Communication Technologies) management, will be addressed in this work, where the islands (or silos) of technology infrastructure, and the respective underutilization of resources, will have a new deployment architecture where all resources are utilized; optimized and made available where they are actually needed. In plans of transformation of this size, people and processes are the most difficult components to address, given its unpredictability, particularly the human resources of the organization. The project management and change management are also discussed in this work, and as will be shown, are cross section and of great importance in the plan as a whole. Virtual technologies will play a major role in this transformation, considering that without them, and as further explained, the optimization and flexibility needed to face this new digital society would not be possible.
Description
Dissertação apresentada para cumprimento dos requisitos necessários à obtenção do grau de
Mestre em Sistemas de Informação Organizacionais
Keywords
data center mobilidade serviço sociedade digital virtualização mobility service digital society virtualization
Pedagogical Context
Citation
Publisher
Instituto Politécnico de Setúbal. Escola Superior de Ciências Empresariais
