Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.29 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O objetivo deste estudo prende-se com a análise do trabalho desenvolvido por um grupo
de alunos a frequentar o segundo ano, do primeiro ciclo do Ensino Básico, na área do
português.
Este trabalho foi desenvolvido num ambiente de trabalho cooperativo entre pares e as
tarefas propostas encontram-se associadas ao processo de coavaliação, numa perspetiva
formativa, em que o feedback tinha um papel de mediação entre os pares.
Neste projeto procuro dar resposta à seguinte questão: será que a coavaliação entre pares
contribui para a melhoria da produção escrita?
Neste trabalho, recorri a uma metodologia qualitativa próxima da investigação-ação. Na
recolha de dados utilizei a observação direta, documentos, e entrevistas realizadas aos
alunos. Na análise dos dados utilizei a análise de conteúdo de modo a categorizar os dados
disponíveis.
Através da análise dos dados verifiquei que a coavaliação contribuiu para uma evolução
das produções escritas em cada um dos pares estudados. Mostrou ainda que as evoluções
dos grupos se ficou a dever à apropriação de diferentes tipos de feedback fornecidos.
The goal of this study is related to the analysis of the work developed by students attending primary education (7-8years old) in the portuguese language. This work was developed in a cooperative environment between pairs and the proposed tasks are associated with the process of co-assessment in a formative perspective in which feedback had a mediation role among pairs. In this project i seek to give answer to the following question: does co-assessment between pairs contributes to the enhancement of written production. In this assignment i used a qualitative methodology related to the investigation-action. In data collecting I used the direct observation, documents and student made surveys. In data analysis utilized the content analysis method to categorize the available data. Through the analysis of data I assed that the co-assessment contributed to the evolution of written productions between studied pairs. It further showed that group developments were due to the appropriation of different types of provided feedback.
The goal of this study is related to the analysis of the work developed by students attending primary education (7-8years old) in the portuguese language. This work was developed in a cooperative environment between pairs and the proposed tasks are associated with the process of co-assessment in a formative perspective in which feedback had a mediation role among pairs. In this project i seek to give answer to the following question: does co-assessment between pairs contributes to the enhancement of written production. In this assignment i used a qualitative methodology related to the investigation-action. In data collecting I used the direct observation, documents and student made surveys. In data analysis utilized the content analysis method to categorize the available data. Through the analysis of data I assed that the co-assessment contributed to the evolution of written productions between studied pairs. It further showed that group developments were due to the appropriation of different types of provided feedback.
Description
Keywords
Avaliação formativa no primeiro ciclo do ensino básico Coavaliação no primeiro ciclo do ensino básico Feedback no primeiro ciclo do ensino básico Trabalho cooperativo no primeiro ciclo do ensino básico Formative evaluation in the + first cycle Co-assessment in the Basic Teaching first cycle Feedback in the Basic Teaching first cycle Cooperative work between pairs in the Basic Teaching first cycle Relatório de projeto de investigação Relatório de estágio