Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
546.63 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Actualmente as Instituições de Ensino Superior defrontam-se com um novo contexto de actuação. A adopção de abordagens normalizadas, que olhem para estas instituições como um grupo de grupos incompletamente ligados e em que as áreas funcionais (ex: departamentos ou as áreas cientifi- cas) apareçam como grupos flexíveis e interligados de fluxos de informação, poderá contribuir simultaneamente para responder ao imperativo da imple- mentação de sistemas da qualidade e à necessidade de uma gestão mais assertiva e eficiente dos recursos. A gestão por processos apresenta-se como uma das abordagens que melhores condições terá de adaptação a estas ins- tituições, tendo em conta as suas características muito particulares. Desse modo, pretende-se apresentar um estudo exploratório centrado na aplicabili- dade da gestão de processos às Instituições de Ensino Superior.
Higher Education Institutions currently face a new context for action. The adoption of standardized approaches, which understand these institutions as a group of incompletely linked groups where the functional areas (scientific areas or departments) appear as flexible and interconnected groups of infor- mation flows, can contribute both to respond to the imperative of quality sys- tems implementation and to the need for a more incisive and efficient mana- gement of resources. Taking into consideration the particular needs of such Institutions, process management is one of the approaches that better meets their needs. The article aims to present an exploratory study centred on the applicability of process management in Higher Education Institutions.
Higher Education Institutions currently face a new context for action. The adoption of standardized approaches, which understand these institutions as a group of incompletely linked groups where the functional areas (scientific areas or departments) appear as flexible and interconnected groups of infor- mation flows, can contribute both to respond to the imperative of quality sys- tems implementation and to the need for a more incisive and efficient mana- gement of resources. Taking into consideration the particular needs of such Institutions, process management is one of the approaches that better meets their needs. The article aims to present an exploratory study centred on the applicability of process management in Higher Education Institutions.
Description
Keywords
Ensino Superior Qualidade Eficiência Gestão por processos Indicadores Monitorização Higher Education Quality Efficiency Process Management Indicators Monitoring
Citation
Pires, A. R., & Lourenço, R. T. (2010). Aplicabilidade do modelo de gestão por processos às instituições de ensino superior. TMQ – Qualidade, 1, 231-246