Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
453.69 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente estudo tem como objetivo analisar se a realização de Concursos de Ortografia
desenvolve as competências ortográficas dos alunos de uma turma de 5.º de escolaridade do
Agrupamento de Escolas Vertical de Pinhal de Frades.
Este estudo segue, metodologicamente, uma abordagem qualitativa, de cariz interpretativo, baseada
numa experiência de estágio. Está organizado em quatro etapas, sendo que existe uma considerada a
etapa zero. Esta pré-etapa trata de hábitos de leitura regulares, tanto em casa como em contexto
escolar. As quatro etapas são: (i) realização dos Concursos de Ortografia; (ii) correção dos
Concursos de Ortografia; (iii) discussão dos resultados e explicitação de regras ortográficas; e (iv)
entrevistas realizadas (a três alunos da turma) sobre os hábitos de leitura. A intervenção pedagógica
teve a duração de seis semanas.
A análise dos dados recolhidos permitiu apurar o tipo de erro ortográfico mais produzido pelos
alunos. Permitiu também verificar a legitimidade dos Concursos de Ortografia como uma estratégia
a utilizar em contexto de sala de aula para melhorar a competência ortográfica dos alunos. Permitiu
ainda verificar que é uma estratégia que consome algum tempo de aula mas que, quando bem
aplicada, pode provocar uma grande redução dos erros ortográficos.
The current study has as objective analysing if the realization of Orthography Contests develops the orthographic students skills of a 5ht grade class of Agrupamento de Escolas Vertical de Pinhal de Frades. This study follows, methodologically, a quantitative approach, of interpretative character, based on a internship experience. It's organized in four stages, being one considered a zero stage. This pre-stage comes from regular reading habits, developed at home as in school context. The four stages are: (i) participation in Orthography Contests; (ii) correction of Orthography Contests; (iii) discussions of the results and orography rules explanations; (iv) interviews realized to class three students. Pedagogical intervention had a six week duration. The analysis of collected data allowed the most commum orthographic errors produced by the students to be determined. It also allowed to verify the Orthography Contests legimaiticy as an strategy to use in classroom context to improve student orthography competence. It allows to verify that is an strategy that consumes some useful class time but can lead to great improvement in orthographic error reduction when well aplicated.
The current study has as objective analysing if the realization of Orthography Contests develops the orthographic students skills of a 5ht grade class of Agrupamento de Escolas Vertical de Pinhal de Frades. This study follows, methodologically, a quantitative approach, of interpretative character, based on a internship experience. It's organized in four stages, being one considered a zero stage. This pre-stage comes from regular reading habits, developed at home as in school context. The four stages are: (i) participation in Orthography Contests; (ii) correction of Orthography Contests; (iii) discussions of the results and orography rules explanations; (iv) interviews realized to class three students. Pedagogical intervention had a six week duration. The analysis of collected data allowed the most commum orthographic errors produced by the students to be determined. It also allowed to verify the Orthography Contests legimaiticy as an strategy to use in classroom context to improve student orthography competence. It allows to verify that is an strategy that consumes some useful class time but can lead to great improvement in orthographic error reduction when well aplicated.
Description
Keywords
Erro ortográfico Concurso de ortografia Tipologia de erros Competência ortográfica Orthographic error Orthographic contests Error typology Orthographic competence Relatório de projeto de investigação Relatório de estágio