Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.14 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Objetivo: Mapear e identificar na evidência científica as intervenções facilitadoras na transição para a comunidade da criança em idade escolar com Diabetes Mellitus Tipo 1. Método: Revisão Scoping foi realizada seguindo a metodologia do Joanna Briggs Institute. Foram incluídos estudos publicados de natureza quantitativa, qualitativa, ou mistos, assim como a literatura cinzenta, em Português, inglês, espanhol ou francês, produzidos entre 2016 e 2021. Foram incluídos nesta revisão 8 estudos, selecionados nas seguintes bases de dados: CINHAL; MEDLINE; MedicLatina; Eric; Cochrane CRCT; Cochrane CA; Cochrane DSR; Cochrane MR); Nursing Reference; JBI. Os resultados obtidos foram extraídos com recurso a um instrumento construído pelas autoras e alinhado com a questão/objetivo e expressos num resumo narrativo, incluindo áreas de destaque para pesquisas futuras. Resultados: Identificaram-se 3 grandes categorias no âmbito das intervenções facilitadoras na transição para a comunidade da criança em idade escolar com Diabetes Mellitus Tipo 1, nomeadamente, a existência de recursos e sistemas de suporte; o desenvolvimento de competências na gestão da doença (conhecimentos, modelagem e treino); comunicação e a continuidade dos cuidados. Conclusões: A transição para a comunidade da criança em idade escolar com Diabetes Mellitus tipo1 é influenciada por fatores relacionados com as condições ambientais, profissionais, organizacionais e da própria família. Os sistemas de suporte, o desenvolvimento de competências de gestão da DM1 (conhecimento e treino) e a comunicação/continuidade são destacados como foco de atenção no desenvolvimento das intervenções promotoras de uma transição segura.
ObjectiveThis review aims to map and identify in the scientific evidence the facilitating interventions in the transition to the community of school-age children with Type 1 Diabetes Mellitus. MethodThis scoping review is based on Joanna Briggs Institute’s methodology. Published studies of a quantitative, qualitative, or mixed nature, as well as grey literature in Portuguese, English, Spanish, or French, produced between 2016 and 2021, were included. Eight studies were included in this review, selected from the following databases: CINHAL; ME-DLINE; MedicLatina; Eric; Cochrane CRCT; Cochrane CA; Cochrane DSR; Cochrane MR; Nursing Reference; JBI. Results were extracted using an instrument constructed by the authors, aligned with the question/objective, and expressed in a narrative summary, including areas of emphasis for future research.ResultsWe identified three major categories of facilitating interventions in transitioning school-a-ge children with Type 1 Diabetes Mellitus into the community; the existence of resources and support systems, the development of disease management skills (knowledge, mode-ling, and training), communication, and continuity of care. Conclusionsactors related to environmental, professional, organizational, and family conditions, influence the transition of school-age children with Type 1 Diabetes Mellitus into the community. They highlighted support systems, the development of Type 1 Diabetes Melli-tus management skills (knowledge and training), and communication/continuity as a fo-cus of attention in developing interventions promoting a safe transition
ObjectiveThis review aims to map and identify in the scientific evidence the facilitating interventions in the transition to the community of school-age children with Type 1 Diabetes Mellitus. MethodThis scoping review is based on Joanna Briggs Institute’s methodology. Published studies of a quantitative, qualitative, or mixed nature, as well as grey literature in Portuguese, English, Spanish, or French, produced between 2016 and 2021, were included. Eight studies were included in this review, selected from the following databases: CINHAL; ME-DLINE; MedicLatina; Eric; Cochrane CRCT; Cochrane CA; Cochrane DSR; Cochrane MR; Nursing Reference; JBI. Results were extracted using an instrument constructed by the authors, aligned with the question/objective, and expressed in a narrative summary, including areas of emphasis for future research.ResultsWe identified three major categories of facilitating interventions in transitioning school-a-ge children with Type 1 Diabetes Mellitus into the community; the existence of resources and support systems, the development of disease management skills (knowledge, mode-ling, and training), communication, and continuity of care. Conclusionsactors related to environmental, professional, organizational, and family conditions, influence the transition of school-age children with Type 1 Diabetes Mellitus into the community. They highlighted support systems, the development of Type 1 Diabetes Melli-tus management skills (knowledge and training), and communication/continuity as a fo-cus of attention in developing interventions promoting a safe transition
Description
Keywords
Diabetes Mellitus tipo 1 Integração comunitária Cuidado de transição Família Criança
Citation
Pinto, V.C.M., & Malheiro, M.I.D.C. (2022). Intervenções facilitadoras na transição da criança com Diabetes Mellitus tipo 1 para a comunidade: uma revisão scoping. Pensar Enfermagem, 26(1), 5–13. https://doi.org/10.56732/pensarenf.v26i1.194
Publisher
ESEL