Repository logo
 
Publication

Strategical Pedagogy for the Development of Socio-Emotional Competences in Nursing Students

dc.contributor.authorAndrian Leal, Laura
dc.contributor.authorCassiano, Carolina
dc.contributor.authorJ. M. Cruchinho, Paulo
dc.contributor.authorNunes, Elisabete
dc.contributor.authorLucas, P.
dc.contributor.authorTeixeira, Gisela
dc.contributor.authorHenriques, Silvia Helena
dc.date.accessioned2024-10-14T16:07:31Z
dc.date.available2024-10-14T16:07:31Z
dc.date.issued2024-10
dc.description.abstractSocio-emotional competencies (SECs) are essential for the quality of nursing practice. This study aimed to understand the pedagogical strategies provided by universities for the development of SECs in Brazil, as perceived by nursing students. This is a descriptive, exploratory study with a qualitative approach involving 57 nursing students from a public Higher Education Institution in Brazil. Data collection was conducted through focus groups, and interpretation was carried out using inductive thematic analysis. The pedagogical strategies identified were categorized as follows: those offered by the curriculum matrix, those provided by the Nursing course department, those made available by the university as a whole (involving all courses and students), and the challenges related to the development of socio-emotional competencies. This study revealed a deficit in the integration of SECs in the curriculum, highlighting the need for curricular restructuring and discussions on this topic. Equipping students with socio-emotional competencies during their training can help address these gaps, fostering greater resilience and self-care capabilities among nursing professionals.pt_PT
dc.description.abstractconfiguraçõesPedir reimpressões de artigos Acesso abertoArtigo Pedagogia Estratégica para o Desenvolvimento de Competências Sócio-Emocionais em Estudantes de Enfermagem por Laura Andrian Leal1,2,*ORCID,Carolina Cassiano3ORCID,Paulo Cruchinho2ORCID,Elisabete Nunes2ORCID,Pedro Lucas2ORCID,Gisela Teixeira2ORCIDeSilvia Helena Henriques3ORCID 1 Departamento de Enfermagem Hospitalar, Universidade Federal do Triângulo Mineiro, Uberaba 38025-180, MG, Brasil 2 Centro de Inovação e Desenvolvimento da Investigação em Enfermagem de Lisboa (CIDNUR), Escola Superior de Enfermagem de Lisboa, 1600-190 Lisboa, Portugal 3 Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto, Universidade de São Paulo, São Paulo 14040-902, SP, Brasil * Autor a quem a correspondência deve ser endereçada. Enfermeiros. Rep. 2024 , 14 (4), 2837-2849; https://doi.org/10.3390/nursrep14040208 Submissão recebida: 29 de julho de 2024 / Revisado: 3 de outubro de 2024 / Aceito: 6 de outubro de 2024 / Publicado: 8 de outubro de 2024 Downloadteclado_seta_para_baixo Relatórios de revisão Versões Notas Resumo As competências socioemocionais (CSEs) são essenciais para a qualidade da prática de enfermagem. Este estudo teve como objetivo compreender as estratégias pedagógicas disponibilizadas pelas universidades para o desenvolvimento das CSEs no Brasil, na percepção dos estudantes de enfermagem. Trata-se de um estudo descritivo, exploratório, com abordagem qualitativa, envolvendo 57 estudantes de enfermagem de uma Instituição de Ensino Superior pública do Brasil. A coleta de dados foi realizada por meio de grupos focais, e a interpretação foi realizada por meio da análise temática indutiva. As estratégias pedagógicas identificadas foram categorizadas da seguinte forma: aquelas oferecidas pela matriz curricular, aquelas disponibilizadas pelo departamento do curso de Enfermagem, aquelas disponibilizadas pela universidade como um todo (envolvendo todos os cursos e alunos) e os desafios relacionados ao desenvolvimento das competências socioemocionais. Este estudo revelou um déficit na integração das CSEs no currículo, evidenciando a necessidade de reestruturação curricular e discussões sobre o tema. Equipar os estudantes com competências socioemocionais durante sua formação pode auxiliar no enfrentamento dessas lacunas, fomentando maior resiliência e capacidade de autocuidado entre os profissionais de enfermagem.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationLeal, L.A., Cassiano, C., Cruchinho, P., Nunes, E. Lucas, P. Teixeira, G. & Henriques, S.H. (2024).Strategical Pedagogy for the Development of Socio-Emotional Competences in Nursing Students. Nursing Reports 14(4):2837-2849. https://doi.org/10.3390/nursrep14040208pt_PT
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.3390/nursrep14040208pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.26/52522
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherMDPIpt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://www.mdpi.com/2039-4403/14/4/208pt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectEducaçãopt_PT
dc.subjectEnfermagempt_PT
dc.subjectEmoçõespt_PT
dc.subjectServiços de saúdept_PT
dc.subjectCompetência profissionalpt_PT
dc.subjectHabilidades sociaispt_PT
dc.subjectEstudantespt_PT
dc.titleStrategical Pedagogy for the Development of Socio-Emotional Competences in Nursing Studentspt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage2849pt_PT
oaire.citation.issue4pt_PT
oaire.citation.startPage2837pt_PT
oaire.citation.titleNursing Reportspt_PT
oaire.citation.volume14pt_PT
person.familyNameAndrian Leal
person.familyNameCassiano
person.familyNameCruchinho
person.familyNameNunes
person.familyNameMartins Bernardes Lucas
person.familyNameTeixeira
person.familyNameHenriques
person.givenNameLaura
person.givenNameCarolina
person.givenNamePaulo
person.givenNameElisabete Maria Garcia Teles
person.givenNamePedro Ricardo
person.givenNameGisela
person.givenNameSilvia Helena
person.identifier2932637
person.identifier2710579
person.identifier.ciencia-id0B1E-B351-6BAA
person.identifier.ciencia-idA818-B46D-5C96
person.identifier.ciencia-idDB10-AD30-6A9E
person.identifier.orcid0000-0002-8563-8980
person.identifier.orcid0000-0003-3549-2538
person.identifier.orcid0000-0002-5031-5727
person.identifier.orcid0000-0001-7598-0670
person.identifier.orcid0000-0002-2560-7306
person.identifier.orcid0000-0003-2228-8263
person.identifier.orcid0000-0003-2089-3304
person.identifier.ridA-2392-2013
person.identifier.scopus-author-id57194719898
person.identifier.scopus-author-id57218794026
person.identifier.scopus-author-id57203507705
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication499ad155-ed89-490b-8508-e1686ff753df
relation.isAuthorOfPublication179b3bd1-bba9-4dc8-b0fa-431891b6b917
relation.isAuthorOfPublicatione44668f9-d914-440c-b7da-bf4a13df8a8c
relation.isAuthorOfPublication4ad0d137-4ee6-4393-94f1-f8f1f0fffd3a
relation.isAuthorOfPublication3954276b-0b85-440b-9f79-38f72e2af01f
relation.isAuthorOfPublicationd2391854-aaf6-4782-b455-5eb1aba5cbf4
relation.isAuthorOfPublicationdab57996-444e-403b-96d1-e9133c931bd0
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverydab57996-444e-403b-96d1-e9133c931bd0

Files

License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.85 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: