Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.08 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A expressão Transformação Digital corresponde ao mais recente desafio económico e
social colocado à generalidade das organizações. Não sendo possível ignorar as
oportunidades que as inovações tecnológicas oferecem às organizações, públicas e
privadas, importa que os respetivos responsáveis saibam potencializar os
investimentos efetuados em tecnologias da informação no sentido da maximização da
eficiência no funcionamento, eficácia das relações económicas e das vantagens
competitivas. Para tal, os gestores devem compreender e assumir que a aquisição de
novas tecnologias, por si só, não proporciona automaticamente vantagens
competitivas. Estas vantagens são geradas pela aplicação das mesmas aos negócios
e às atividades organizacionais.
Neste sentido, o processo de transformação digital não pode ser circunscrito apenas à
aquisição e introdução das tecnologias nas organizações. Este processo de
transformação deve corresponder a uma visão ampla do negócio e das atividades
económicas que proporcione uma verdadeira transformação das relações internas e
externas com os diversos stakeholders envolvidos. Este processo de transformação,
que se espera exigente enquanto projeto de gestão, exigente uma análise do impacto
das TI nas atividades organizacionais e a absorção do respetivo potencial na
diferenciação da relação com o cliente.
O presente estudo visa analisar a perceção dos gestores das autarquias portuguesas
relativamente às principais dimensões associadas à transformação digital, bem como
a análise de um estudo de caso tendo em vista identificar o grau de maturidade
existente. As autarquias são instituições públicas dotadas de uma cultura e dinâmica
económica muito próprias. Não tendo finalidade lucrativa, prestam um serviço de
proximidade aos cidadãos em diversas áreas do domínio público, na medida em que
diversas matérias públicas entre o Estado e os cidadãos passam obrigatoriamente
pelas autarquias.
Por serem instituições fortemente dependentes das estratégias governamentais e por
possuírem uma cultura muito própria, apresentam um potencial de transformação
significativo junto da economia e da sociedade, afigurando-se relevante analisar a
forma com os respetivos responsáveis encaram a relevância das vertentes centrais
associadas a esta transformação.
Digital Transformation is the latest economic and social challenge for most organizations. It is not possible to disregard opportunities that technological innovations offer to public and private organizations. Management must know how to enhance investment made in technology to maximize competitive advantages. In this sense, managers must assume that the acquisition of new technologies alone does not provide automatic competitive advantages. Instead, advantages generate when applying them to business and organizational activities. Therefore, the process of digital transformation cannot be limited to the acquisition of technologies. It should be a broader and more demanding analysis of the impact on organizational activities and the potential for differentiation provided at a business and customer relationship levels. The present study aims to analyze managers’ perception of portuguese local authorities regarding digital transformation and its main dimensions. This study focuses on public institutions with a culture with a specific economic dynamic. Due to their proximity to citizens, they have the potential to transform the economy and society. To the extent that several public matters between State and citizens necessarily go through local authorities, it seems relevant to examine how their decision-makers face the relevance of the central strands associated with this transformation.
Digital Transformation is the latest economic and social challenge for most organizations. It is not possible to disregard opportunities that technological innovations offer to public and private organizations. Management must know how to enhance investment made in technology to maximize competitive advantages. In this sense, managers must assume that the acquisition of new technologies alone does not provide automatic competitive advantages. Instead, advantages generate when applying them to business and organizational activities. Therefore, the process of digital transformation cannot be limited to the acquisition of technologies. It should be a broader and more demanding analysis of the impact on organizational activities and the potential for differentiation provided at a business and customer relationship levels. The present study aims to analyze managers’ perception of portuguese local authorities regarding digital transformation and its main dimensions. This study focuses on public institutions with a culture with a specific economic dynamic. Due to their proximity to citizens, they have the potential to transform the economy and society. To the extent that several public matters between State and citizens necessarily go through local authorities, it seems relevant to examine how their decision-makers face the relevance of the central strands associated with this transformation.
Description
Keywords
Transformação Digital Administração Pública Tecnologias de Informação e Comunicação Digital Transformation Public Administratior Information and Communication Technologies