Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Integration of unmanned aircraft systems in general air traffic in Portugal

Use this identifier to reference this record.

Advisor(s)

Abstract(s)

bstract The integration of Unmanned Aircraft Systems (UAS) into General Air Traffic (GAT) presents complex regulatory, operational, and technological challenges. This study aims to design a conceptual ecosystem model to facilitate UAS integration into Portuguese airspace, ensuring alignment with international best practices. The research methodology combined documentary analysis of international and national literature and semi-structured interviews conducted with subject matter experts. The interviews focused on system, infrastructure, and airspace dimensions. This analysis identified significant gaps in Portugal’s current regulatory strategies, digital platforms, and airspace management, despite partial alignment with European Union Aviation Safety Agency regulations. Based on these findings, a phased ecosystem model is proposed, beginning with the implementation of test zones for U-Space implementation in Lisbon, Porto, Faro, and Funchal, and later expanding to support Urban Air Mobility services nationwide. The study concludes that the successful integration of UAS into GAT requires a centralized, automated coordination system, strategic infrastructure investment, and formal airspace designation. The proposed model offers a pragmatic and scalable roadmap to overcome existing barriers, contributing to academic knowledge and providing actionable recommendations for policymakers and aviation stakeholders.
A integração de Aeronaves Não Tripuladas (UAS) no Tráfego Aéreo Geral (GAT) apresenta desafios regulatórios, operacionais e tecnológicos complexos. Este estudo visa conceber um modelo de ecossistema conceptual para facilitar a integração de UAS no espaço aéreo português, garantindo o alinhamento com as melhores práticas internacionais. A metodologia de investigação combinou a análise documental de legislação internacional e nacional, com entrevistas semiestruturadas com especialistas na área, estruturadas nas dimensões, sistema, infraestrutura e espaço aéreo. A análise identificou lacunas significativas nas atuais estratégias regulatórias, plataformas digitais e gestão do espaço aéreo de Portugal, apesar do alinhamento parcial com os regulamentos da European Union Aviation Safety Agency. Com base nestas conclusões, propõe-se um modelo faseado, começando com implementações piloto do U-Space em Lisboa, Porto, Faro e Funchal e, posteriormente, expandindo-se a nível nacional para apoiar os serviços de Mobilidade Aérea Urbana. O estudo conclui que a integração bem-sucedida de UAS no GAT requer um sistema de coordenação centralizado e automatizado, uma estratégia de investimento nas infraestruturas e formulação do espaço aéreo. O modelo propõe um roteiro pragmático e dimensionável para ultrapassar os constrangimentos existentes, contribuindo para o conhecimento académico e fornecendo recomendações para as autoridades aeronáuticas e para os utilizadores da aviação

Description

Keywords

Citation

Lourenço, J. P. F. & Páscoa, C. J. R., (2025). Integration of Unmanned Aircraft Systems in General Air Traffic in Portugal. Revista de Ciências Militares, May, XIII(1), 137-16

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

IUM

CC License

Without CC licence