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Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A presente pesquisa explora o impacto da imagem de moda
como linguagem na expressão do gênero não binário.
Considerando-se que a identidade de gênero é construída
através da performance, a moda tem um forte impacto na
percepção dos gêneros e é uma ferramenta importante na
Cultura Visual, conforme evidenciado por meio da revisão da
literatura (Hall, 1997; Calanca, 2018), é necessário levar em
consideração que o gênero é uma construção cultural (Butler,
2023; Oyewuni, 2021). No entanto, a imposição de uma moda
binária, vinculada às revistas de moda, pode ser vista como
uma ferramenta de manutenção de uma norma de gênero. A
determinação dos resultados foi alcançada por meio de (1)
pesquisa sobre moda e gênero; (2) análise de imagens de moda,
produzida pela Vogue Portugal, baseada nos conhecimentos de
Rose; e (3) comparação das análises. Os resultados permitiram
identificar pontos de interferência na percepção do gênero,
contribuindo para uma compreensão mais detalhada da não-binariedade.
The present research explores the impact of fashion image as a language on the expression of non-binary gender. Considering that gender identity is constructed through performance, fashion has a strong impact on the perception of genders and is an important tool in Visual Culture, as evidenced through the literature review (Hall, 1997; Calanca, 2018), it is necessary to take into account that gender is a cultural construction (Butler, 2023; Oyewuni, 2021). However, the imposition of a binary fashion, linked to fashion magazines, can be seen as a tool for maintaining a gender norm. The determination of the results was achieved through (1) research on fashion and gender; (2) analysis of fashion images produced by Vogue Portugal based on Rose's knowledge and (3) the comparison of the analyses, the results allowed to identify points of interference in the perception of gender, contributing to a more detailed understanding of non-binarity.
The present research explores the impact of fashion image as a language on the expression of non-binary gender. Considering that gender identity is constructed through performance, fashion has a strong impact on the perception of genders and is an important tool in Visual Culture, as evidenced through the literature review (Hall, 1997; Calanca, 2018), it is necessary to take into account that gender is a cultural construction (Butler, 2023; Oyewuni, 2021). However, the imposition of a binary fashion, linked to fashion magazines, can be seen as a tool for maintaining a gender norm. The determination of the results was achieved through (1) research on fashion and gender; (2) analysis of fashion images produced by Vogue Portugal based on Rose's knowledge and (3) the comparison of the analyses, the results allowed to identify points of interference in the perception of gender, contributing to a more detailed understanding of non-binarity.
Description
Keywords
Cultura visual Imagem de Moda Não-binariedade Performance de gênero