Repository logo
 
Loading...
Profile Picture

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Interdisciplinary working practices: can creative dance improve math?
    Publication . Rebelo Leandro, Cristina; Monteiro, Elisabete; Melo, Filipe
    This study is integrated in the field of Dance in Education, focusing on the instrumentalist aspect of art. We focused on creative dance as a catalyst to learn Mathematics’ contents. This interdisciplinary work can enhance the learning, as far as the understanding of Mathematics’ concepts is achieved through the body and revealed by expressive and creative movement. The main purpose of the investigation, quasi-experimental, was to analyze the impact of creative dance in the learning of Mathematics’ concepts in children (7/8 year old) in primary education, in two Portuguese schools. The sample included 8 classes, 117 children in total, of both genders. The intervention has taken place in two groups (experimental group and control group), with four sessions of creative dance in the experimental group. Both groups were assessed on three different occasions (pre-test, post-test and retest). The statistical techniques used for processing the data were the analysis of variance of mixed plans and the Student’s t test for paired samples. The conclusions showed that the students who consolidated the knowledge in the creative dance classes, exhibited significant differences in their learning gains in Mathematics, as compared to the control group.
  • A dança criativa e a aprendizagem no 1º ciclo do ensino básico : contributos de uma abordagem interdisciplinar no estudo do meio, no português, na matemática e na atitude criativa
    Publication . Rebelo Leandro, Cristina; Monteiro, Elisabete Alexandra Pinheiro; Melo, Filipe Manuel Soares
    Este estudo, quasi-experimental, pretendeu analisar a dança criativa como um meio de aprendizagem interdisciplinar de conteúdos das áreas curriculares e da criatividade. Os objetivos da investigação foram: analisar o impacto da dança criativa na aprendizagem de conteúdos de Estudo do Meio, Português e Matemática e a influência da dança na atitude criativa, em crianças do 2.º Ano do 1.º Ciclo Ensino Básico. A amostra incluiu oito turmas (cinco do grupo experimental e três do grupo de controlo), perfazendo um total de 117 crianças. Como proposta metodológica apontámos para uma intervenção composta por quatro sessões de dança criativa em cada área disciplinar no grupo experimental, tendo os dois grupos sido avaliados através de fichas de desempenho, em três momentos diferentes (pré-teste, pós-teste e reteste) e através do teste de criatividade, no pré e pós-testes. Os dados foram analisados maioritariamente com recurso a análises de variância e testes t de Student para amostras emparelhadas. As conclusões evidenciaram que os alunos que consolidaram os conteúdos nas aulas de dança criativa apresentaram diferenças significativas nos ganhos de aprendizagem na área disciplinar de Estudo do Meio, Português e Matemática, por comparação ao grupo controlo. No referente à criatividade concluímos que a intervenção pela dança criativa não apresentou qualquer efeito ao nível da atitude criativa dos alunos.