Loading...
5 results
Search Results
Now showing 1 - 5 of 5
- Aprendizagem ao longo da vida e desenvolvimento profissional contínuo do terapeuta da fala em perturbações da fluênciaPublication . Carmona, JaquelineIntrodução: Análise de conceções sobre aprendizagem ao longo da vida (ALV) e sobre desenvolvimento profissional contínuo (DPC). Propomos contribuir para o amplificar da reflecção sobre o que ALV abarca: conferente de grau académico, ALV formal e ALV informal. Será explanado o paradigma de DPC conforme recomendado pela Organização das Nações Unidas para a Educação Ciência e a Cultura (UNESCO), Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Económico (OCDE), pela União Europeia (EU), assim como pela European Speech and Language Therapy Association (ESLA) e pela Associação Portuguesa de Terapeutas da Fala (APTF). Objetivos: Pretende-se enunciar como o terapeuta da fala (TF) pode conceptualizar estes processos tendo em conta a especificidade e as competências necessárias na área das perturbações da fluência (PF). Metodologia: Foi realizada uma revisão da literatura. Foram consultadas fontes não periódicas, legislação e artigos científicos desde a origem da profissão em Portugal até 2020. Resultados e conclusão: A terapia da fala é uma profissão em evolução, uma área científica cujo conhecimento deriva das ciências da saúde e das ciências humanas e aplicadas. Abrange um vasto leque de conhecimentos que permitem a polivalência de atuação, face à sua vasta abrangência existe a necessidade de especialização.
- A decade of collaboration among international representatives of the International Cluttering AssociationPublication . Reichel, Isabella; Ademola-Sakoya, Grace; Boucand, Véronique Aumont; Bona, Judit; Carmona, Jaqueline; Cosyns, Marjan; Filatova, Yulia; Haj-Tas, Maisa; Kelkar, Pallavi; Remman, Reina; Miyamoto, Shoko; Ozdemir, Sertan; Sanghi, Maya; Schnell, Alexandra; Touzet, Beatriz Biain de; Yang, Shu-LanPurpose This article presents a collaborative initiative of members of the Committee of the International Representatives of the International Cluttering Association (ICA) upon celebrating the 10th anniversary of the ICA. Such collaborative efforts are designed to improve communication skills, enlighten lives of people with cluttering, and serve as models for speech therapists and other health care professionals in countries around the globe. Method This initiative began with a seminar at the Inaugural Joint World Congress in Japan in 2018 and continues with an article for this special issue on cluttering based on the contents of the papers presented at the Congress. Sixteen researchers and speech therapists from 15 countries in Africa, Asia, Europe (East and West), America (North and South), and the Middle East have explored the following themes related to cluttering: cluttering awareness, research, professional preparation, intervention, and self-help groups. Results This article adds to the body of international literature on cluttering and illustrates that, for the past 10 years, hypothesis-testing research in cluttering continues to be conducted across language barriers and national boundaries, and interventions that are implemented in some locales are being tested and taught in other parts of the world; furthermore, new cluttering treatments are being disseminated for professional preparation and clinical practices. Conclusions This article demonstrates how global engagement of the ICA's international representatives has led to the exchange of ideas about awareness of cluttering and professional preparation and the best strategies for the treatment of this communication disorder in countries around the world.
- Gaguez da infância à adolescênciaPublication . Carmona, Jaqueline; Gaiolas, Mónica
- Drooling rating scales in Parkinson’s disease: a systematic reviewPublication . Nascimento, David; Carmona, Jaqueline; Mestre, Tiago; Ferreira, Joaquim; Guimarães, IsabelBackground: Drooling is a clinically relevant non-motor symptom of people with Parkinson’s disease (PwP). Several drooling rating scales are available. Nevertheless, the compelling scientific evidence supporting their validity is limited. This study aims to evaluate clinical rating scales for drooling, assessing their characteristics, clinimetric properties, and clinical utility classification. Methods: A systematic review was undertaken. Two reviewers performed independent literature searches using the CENTRAL®, CINAHL®, Embase®, MEDLINE®, SciElo®, and SPEECH BITE® databases. We used consensusbased standards for the selection of health measurement instruments (COSMIN) and the International Parkinson’s disease and the Movement Disorders (MDS) criteria to evaluate the included rating scales. Results: The following six rating scales were identified: Drooling Impact Scale (DIS), Sialorrhea Scoring Scale (SSS), Drooling Severity and Frequency Scale (DSFS), Drooling Rating Scale (DRS), Sialorrhea Clinical Scale for Parkinson Disease (SCS-PD), and the Radboud Oral Motor inventory for Parkinson’s disease – Saliva (ROMPsaliva). The scales had heterogeneous characteristics: (i) not all were created/adapted for PwP; (ii) different dimensions associated with drooling are assessed; (iii) cross-cultural adaptations are limited to some languages. The clinimetric properties showed: (i) target population size limitations; (ii) incomplete reliability analysis; (iii) lack of robust validity; (iv) sensitivity to change not fully explored. Following the MDS criteria, only one tool was classified as “recommended”, the ROMP-saliva. Conclusions: This review provides information for an adequate selection of a drooling rating scale for clinical and/or research purposes. To date, ROMP-saliva is the only scale with substantial evidence of its clinimetric properties adequacy and data in PwP.
- Competências fonológicas em crianças de cinco anos de idade que gaguejamPublication . Rocha, Mónica; Reis, Alexandra; Carmona, JaquelineObjetivo(s): O presente estudo pretende clarificar as seguintes questões: (i) será que as crianças que gaguejam apresentam processos fonológicos não esperados para a idade comparativamente aos seus pares fluentes?; (ii) existirá alguma relação entre a gaguez e o tipo de processos fonológicos?; (iii) existirá alguma relação entre o tipo de disfluências e a presença de processos fo-nológicos, não esperados para a idade? Métodos: Foram avaliadas dezasseis crianças do sexo masculino com uma média de idade de cinco anos e três meses (DP=1.51), divididas em dois grupos: crianças que gaguejam e crianças que não gaguejam. O discurso espontâneo foi analisado ao nível da fluência e da fonologia. Resultados: Os resultados demonstram a presença de um maior número de processos fonológicos não expectáveis para a idade no grupo de crianças que gagueja, nomeadamente uma ocorrência superior de ‘substituição de líquidas’ e ‘omissão de líquidas’, comparativamente ao grupo controlo. Foi ainda possível observar uma correlação negativa significativa entre a frequência relativa de processos fonológicos e a frequência relativa de prolongamentos no grupo de crianças que gagueja, sugerindo uma maior ocorrência de prolongamentos em crianças com uma frequência menor de processos fonológicos. Conclusão: O presente estudo documenta uma maior ocorrência de disfluências, aquando o aumento da complexidade fonológica e está de acordo com a hipótese Covert-Repair-Hypothesis.