RDIPB - D-ECSC - Educação e Ciências Sociais e do Comportamento
Permanent URI for this community
Browse
Browsing RDIPB - D-ECSC - Educação e Ciências Sociais e do Comportamento by Title
Now showing 1 - 10 of 38
Results Per Page
Sort Options
- Adaptação das crianças em contexto de crechePublication . Amaral, Carla"Este projecto de investigação tem como objectivo primordial estudar como é efectuado o processo de adaptação da criança à creche, desde os quatro aos trinta e seis meses de idade. Pretende-se compreender através desta investigação como se organiza a creche e a família em prol da criança, de modo a facilitar-lhe o mais possível o processo de adaptação à creche. Trata-se de um projecto de investigação-acção, mais especificamente um estudo de caso, no qual foi utilizada uma metodologia fundamentalmente de natureza qualitativa, embora se tenha recorrido também a técnicas quantitativas, como seja o questionário. Participaram neste estudo 5 educadoras de infância a trabalhar na valência de creche e 96 pais/mães cujos filhos frequentavam a mesma valência. Como instrumentos de recolha de dados, utilizou-se um questionário aplicado aos pais, um guião de entrevista realizada com as educadoras e, ainda, um questionário com perguntas abertas dirigido a especialistas. Todos estes instrumentos foram construídos para o efeito. De um modo geral, a pesquisa realizada e os resultados obtidos no decurso deste projecto de investigação realçaram a necessidade actual que as famílias sentem de poderem confiar em profissionais que os orientem e os ajudem a organizar os conhecimentos que possuem ampliando-os, de forma a proporcionarem aos seus filhos um desenvolvimento completo, saudável e harmonioso. Com base nos resultados obtidos foi delineado um projecto de intervenção dirigido aos pais tendo em vista facilitar o processo de adaptação das crianças e dos próprios pais."
- As atividades práticas/experimentais em ciências na educação pré-escolar: estudo a apresentar no relatório finalPublication . Duarte, VeraEste estudo teve como principal objetivo identificar as dificuldades sentidas pelas educadoras na promoção do ensino das ciências, através de atividades experimentais, na educação pré-escolar. Trata-se de um projeto de investigação no qual será utilizada uma metodologia de natureza qualitativa suportada por entrevistas semi-estruturadas que foram aplicadas a três Educadoras e a três Especialistas. Os dados foram tratados através da análise de conteúdo e os resultados obtidos serviram de base à construção de um programa de formação para colmatar as necessidades sentidas pelas Educadoras na realização de atividades práticas/experimentais no ensino das ciências.
- Um caminho para a autonomia: filosofia para crianças em alunos com NEEPublication . Pereira, Ana Margarida Antunes de Carvalho
- Centro Social: melhoria das instalações: projeto de IntervençãoPublication . Reis, Ricardo Jorge Sousa
- Crianças com multideficiência na escola regular: da integração para a inclusão: projetoPublication . Almeida, Aurea José Costa Lopes de
- Desenvolvimento da linguagem na criança com Trissomia XXI: estudo de casoPublication . Condeça, Aida
- Diversity and acceptance: views of children and youngstersPublication . Santos, Maria Teresa"Modern societies are becoming more heterogeneous, multiethnic, multicultural, and schools have to deal with an increasing number of children whose characteristics are distinct in a multiplicity of aspects. Reflecting then the social reality, the public school is challenged to answer with quality in order to promote the full potential of its population (Ainscow, 1997; Morgado, 2004; Rodrigues, 2006). Human history is full of examples of segregation and humiliation of individuals and groups whose characteristics did not fit the social patterns and rules. This mechanism of categorizing some as different and deviant, upon which many prejudices were built, are still present in contemporary societies, though in more subtle and covered ways than in the past (França & Monteiro, 2004; Vala & Lima, 2003). School is the ideal context to provide the opportunity to contact with diversity. Young people realize this and are aware of school meaning for social development. But when diversity comes in very salient features, how they see it and react to it? Inscribed in the field of inclusive education, this study focuses on children and youngsters’ perceptions of different aspects of diversity in people (e.g., skin colour, handicap, ethnicity, violent behaviour, social-economic status) on their experience of contact with individuals of the referred groups and on the way they see and conceive relationships with them. The theoretical framework puts into perspective various approaches concerning education and difference, the self and others perception, the interpersonal and group relationships, stereotypes and prejudice and also the strategies to promote positive attitudes towards others. A group of 85 children and youngsters (10, 13 and 16 year-olds) of Beja (Portugal) elementary and secondary schools were interviewed. The data analysis was centred not only on the qualitative aspects of the content but also submitted to statistical procedures. As supported by the literature, it was expected that age, gender and parents’ academic level (independent variables) would influence children’s and youngsters’ perceptions, therefore bringing to light distinct patterns of thought and behaviour. However, in this study, there was no statistic evidence of such differences. As a whole, the results show a group whose perceptions of others, who belong to usually stereotyped and discriminated social categories, are mainly positive and so are the relationships established or foreseen with members of those groups. If skin colour, handicap and social-economic status are consider by the great majority as not offering any problem to relationships, the same is not so unanimous regarding the gipsy ethnic group and here the prejudice is more evident, with many stating how difficult they find to relate with members of this group. In fact, when we look into the various studies, the gipsy ethnic group is the minority group most rejected by the Portuguese Society (Dias et al., 2006; Fonseca et al., 2005; Mendes, 2005). Therefore, this presentation will analyse some of the results and discuss the role of school to promote the acceptance of diversity."
- Empreendedorismo feminino no poder localPublication . Fialho, Maria Odete Helena Careto