Browsing by Issue Date, starting with "2025-07-31"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- The teaching methodology of Problem-Based Learning for the development of Literacy, Reasoning, and Statistical ThinkingPublication . Domingues, Mateus; Santos-Junior, GuataçaraThis theoretical essay aims to investigate how the Problem-Based Learning (PBL) teaching methodology can contribute to the development of Literacy, Reasoning, and Statistical Thinking, in order to promote a more in-depth education in statistical understanding and the contextualized application of its fundamentals, with an emphasis on students' reality. By examining the theory, the goal is to articulate this methodology with Literacy, Reasoning, and Statistical Thinking, highlighting the importance of social interaction, problem-solving, the development of solutions, and the practical application of statistical knowledge, thereby creating new perspectives for Statistical Education (SE). It can be concluded that the PBL teaching methodology has the potential to stimulate the development of these three processes, equipping students to make informed decisions and act based on solid analyses, fostering a deeper and more integrated understanding of statistics. In this way, the implementation of PBL in SE promotes critical data analysis, creativity, and reflection, establishing itself as a pedagogical approach that prepares students for the challenges of the contemporary world, where the understanding and critical interpretation of data are increasingly relevant.
- Generative AI in Teacher Training: A Study of Pre-Service Teachers’ Engagement and PerspectivesPublication . Couto, Filipe; Martins, RosaThis study aimed to understand how future teachers are integrating generative artificial intelligence into their academic routines during initial teacher education. Using a mixed-methods approach, quantitative data were collected through a Likert-scale questionnaire administered to 94 students at a School of Education in Portugal, complemented by a qualitative analysis of open-ended responses. The findings reveal widespread use of tools such as ChatGPT for clarifying doubts, supporting study practices, and enhancing academic writing. At the same time, ethical and pedagogical concerns emerge, particularly around plagiarism, the reliability of information, and the impact on critical thinking. Students show a simultaneously receptive and critical attitude, acknowledging the value of generative AI as a support tool while calling for transparency, regulation, and proper training to ensure its ethical and responsible use. The study highlights the importance of integrating critical digital literacy and ethical reflection on AI into initial teacher education programs, preparing future educators for an increasingly technological educational landscape that must remain focused on human and pedagogical development.
- Perceções acerca da relação com os técnicos de reinserção social e motivação para a mudança em pessoas em cumprimento de penas e medidas de execução na comunidadePublication . Miranda, Eliana Filipa Costa Lopes Correia; Neves, Ana Cristina Sabino PestanaA relação entre os Técnicos de Reinserção Social e as pessoas a cumprir penas e medidas tem sido reconhecida como um fator essencial para o sucesso das intervenções e para a promoção de mudanças significativas, especialmente na redução da reincidência. A qualidade dessa relação, aliada à motivação para a mudança, é fundamental para a eficácia do acompanhamento. No contexto da execução de penas e medidas na comunidade, apesar da crescente valorização destas intervenções, permanecem escassos os estudos que explorem a perceção dos ofensores acerca da relação com o técnico, a sua motivação para a mudança e a associação entre ambas, especialmente em Portugal. Assim, o presente estudo tem como principal objetivo explorar a relação entre as perceções acerca da relação com os Técnicos de Reinserção Social e a motivação para a mudança, em pessoas que se encontram a cumprir penas e medidas na comunidade. A amostra da investigação foi constituída por 50 pessoas (42 do sexo masculino e 8 do sexo feminino), com idades compreendidas entre os 23 e os 68 anos, a cumprir penas e medidas de execução na comunidade, acompanhadas por Técnicos de Reinserção Social de Equipas de Reinserção Social da região de Setúbal. A perceção acerca da sessão com o Técnico de Reinserção Social foi analisada através da Session Rating Scale (SRS). Para avaliar a motivação para a mudança foi utilizada a University of Rhode Island Change Assessment (URICA). De acordo com os resultados desta investigação, verificou-se uma elevada satisfação em relação à sessão, e destacam-se as fases da contemplação e ação como predominantes na motivação para a mudança. Além disso, não se verificou a existência de relação entre a perceção acerca da sessão com o Técnico de Reinserção Social e a motivação para a mudança, nem se verificaram diferenças significativas relativamente à perceção acerca da sessão com o Técnico entre estádios motivacionais. Os resultados demonstraram que à medida que o tempo de acompanhamento aumenta, diminui a perceção acerca do respeito e compreensão, do ajustamento entre pessoa e técnico, da avaliação global da sessão e a perceção geral da relação com o Técnico. Observou-se ainda que o grupo na fase motivacional da ação apresenta um tempo de acompanhamento superior ao grupo pré-contemplação/contemplação. Este estudo aprofunda o conhecimento da intervenção comunitária, apoiando a prática técnica e políticas de reinserção baseadas em evidência.
- Retrospective Study on the Prevalence of Antimicrobial Resistance in Exotic Pets from PortugalPublication . Faustino, Alice Lopes; Silveira, Maria Eduarda Moreno daAntimicrobial resistance (AMR) represents a threat to global health, driven by the inappropriate use of these compounds across human, animal, and environmental sectors. Exotic animals, whose popularity has been increasing in Europe, may constitute an underrecognized reservoir of antimicrobial-resistant bacteria, particularly in contexts with limited access to specialized veterinary care. The present single-practice retrospective study aimed to characterize the prevalence of AMR in bacteria isolated from exotic pets in Portugal between 2022 and 2024. A total of 365 clinical samples were collected, yielding 478 isolates originating from mammals (n=271), birds (n=67), and reptiles (n=27). The most frequently isolated bacteria were Escherichia coli (9.8%), Pseudomonas aeruginosa (8.8%), Enterobacter cloacae (6%), Klebsiella pneumoniae (5.9%), and Staphylococcus aureus (4.6%). Enterobacterales, which accounted for 37.7% of all isolates, exhibited a high prevalence of AMR: 95.6% were resistant to at least one antimicrobial compound, and 50% displayed multidrug-resistance (MDR), with E. coli, K. pneumoniae, and E. cloacae showing resistance to six or seven antimicrobial families. More than half of non-fermenting Gram-negative bacteria and Haemophilus influenzae were carriers of AMR (57.5%), with 16.7% exhibiting MDR profiles. A high rate of AMR was also observed among Gram-positive isolates (70.2%) with a prevalence of S. aureus, S. epidermidis, and S. haemolyticus exhibiting MDR profiles. The most common co-resistance patterns identified included β-lactams with fluoroquinolones (Enterobacterales), cephalosporins with fluoroquinolones (Pseudomonas spp.), and amikacin with either macrolides or lincosamides (Gram-positive bacteria). These findings offer important insights into the prevalence of AMR among exotic pets, an area that remains underrepresented in the scientific literature. To address this gap and effectively mitigate the risks of interspecies transmission, it is crucial to include these species in studies employing representative sampling strategies and to develop species-specific guidelines for the prudent use and prescription of antimicrobials. Such measures are vital for confirming current trends, safeguarding the efficacy of critically important antimicrobials in human medicine, and informing evidence-based policy decisions in the field of exotic animal medicine.
