Browsing by Issue Date, starting with "2020-07-07"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Speech intelligibility of Parkinson’s disease patients evaluated by different groups of healthcare professionals and naïve listenersPublication . Carvalho, Joana; Cardoso, Rita; Guimarães, Isabel; Ferreira, JoaquimABSTRACT Introduction: Speech intelligibility, how well a listener comprehends the speaker’s message, is related to the listener’ expertise and type of the message conveyed. There is no evidence about speech intelligibility in different groups of healthcare professionals and naïve listeners. Objectives: This study is the first to understand if there were differences in the speech intelligibility of Parkinson’s Disease (PD) patients by different experienced and naïve listeners, according to the speech stimuli and dysarthria severity. Materials and methods: Randomly digitised audio-files (50 words and 50 sentences) of 10 PD patients, one without dysarthria and 9 with different dysarthria severities (3 each: mild, moderate and severe dysarthria), were collected from a database of 60 PD patients’ audio-files. A jury panel was formed by five different listeners groups including 10 speech and language therapists, 10 neurologists, 10 PD relatives, 12 PD patients, and 10 people from the general population. The jury panel transcribed single words and sentences from the audio recordings, the percentage correctly understood was calculated and the results were compared between the groups. Results: Multiple comparisons showed significant speech intelligibility differences between healthcare professionals and naïve listerners in words (highest effect size, n2 = 0.7) and sentences (the highest effect size: n2 = 0.6). Pairwise comparisons revealed that those significant differences were specifically in words with moderate and severe dysarthria and sentences with all severity levels of dysarthria. Conclusion: The groups of healthcare professionals who work with dysarthria are more likely to understand the PD patients’ speech than the groups of naïve listeners.
- Trabalhar as Emoções na educação Pré-escolarPublication . Franco, Patrícia; Brito, RitaO presente relatório foi desenvolvido no âmbito da unidade curricular Relatório Final, inserida no 2º ano do curso de mestrado em Educação Pré-Escolar. Foi escolhido o tema “Trabalhar as emoções na educação pré-escolar” por ser um tema de interesse pessoal, e pelas fragilidades detetadas no grupo relativamente às suas emoções, e à gestão das mesmas. Os principais objetivos deste projeto eram ajudar o grupo a compreender melhor as emoções, a geri-las da melhor forma, realizando atividades práticas para a concretização destes objetivos. A metodologia que foi utilizada neste relatório é de carácter qualitativo com o intuito de analisar os comportamentos, atitudes e compreender os problemas. Este trabalho apresenta características semelhantes a uma investigação-ação, em que a investigação tem como objetivo a melhoria da prática em vários campos da ação. A análise dos dados que foram recolhidos durante o processo permitiu observar a evolução das crianças com as atividades realizadas tendo em conta o tema das emoções, algo que será retratado ao longo deste relatório. As rotinas implementadas e atividades desenvolvidas implicaram não só o envolvimento das crianças, como também das respetivas famílias, que deram o seu contributo para enriquecer as reflexões semanais que eram feitas entre estagiária e crianças. No final de todo o projeto foi possível ver uma evolução positiva nas crianças, pois já falavam abertamente de cada emoção, conseguiam explicar-se bem, respeitavam-se mutuamente, relacionavam-se melhor uns com os outros e começaram a assumir responsabilidades.
- Beware of the air when diabetes is therePublication . Fernandes, B; Taborda, F; Lobão, MJ