Browsing by Issue Date, starting with "2020-01-10"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Speech handicap index: cross-cultural adaptation and validation in European Portuguese speakers with oral and oropharyngeal cancerPublication . Guimarães, Isabel; Sousa, Ana Raquel; Gonçalves, FilomenaIntroduction: To date, no valid outcome measure has been developed in European Portuguese (EP) to assess the opinion of the patients with oral and oropharyngeal cancer about the speech impact in his/her related quality of life. Objectives: This study aimed to cross-culturally adapt the speech handicap index (SHI) in EP and contribute to its validation in oral and oropharyngeal cancer patients. Materials and methods: A cross-sectional study was carried out in two phases: (i) SHI translation, back-translation, expert analysis, and pilot study; (ii) application of the EP version of the SHI (EP-SHI) to 95 patients with oral and oropharyngeal cancer and 83 gender- and age-matched healthy individuals. A total of 23 randomly chosen patients were asked to re-fill the EP-SHI questionnaire after 3 weeks. The psychometric properties (feasibility, practicability, reliability, and validity) were assessed. Results: The EP-SHI version brought together expert consensus and the acceptability of 75% of the participants in the pilot study. The EP-SHI questionnaire is feasible (no missing data and floor effect < 7%), practical (an average of 5.5 min to complete), possesses internal consistency reliability (Cronbach’s alpha > 0.90), test-retest reliability (interclass correlation coefficient, ICC > 0.90), significantly strong convergent validity with EP-voice handicap index (VHI) (r^o>0.94), distinguishes patients from healthy speakers and within the patients’ group according to individual speech rating and glossectomy surgery. Conclusions: The EP-SHI is a culturally relevant, valid and reliable patient reported outcome measure (PROM), and therefore, it is appropriate to be recommended for used with oral and oropharyngeal cancer patients.
- EDUCAR PARA OS AFETOS NA ESCOLAPublication . Lopes, Vanessa; Almeida, AnaO presente estudo enquadra-se no âmbito do Mestrado para a Qualificação para a Docência em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico, e tem como tema central as emoções e a gestão emocional. Estando as emoções na base de como nos sentimos e agimos, torna-se crucial identificar, conhecer e saber como as podemos gerir em diversas situações. Assim, foi pertinente realizar este estudo, pois o desenvolvimento de competências emocionais poderão vir a influenciar a maneira de agir e de o ser se relacionar com os outros. Para realizar o estudo, foi fulcral definir os seguintes objetivos: - desenvolver um projeto de intervenção que permita aos alunos um maior conhecimento das suas emoções e da forma de as gerir; - desenvolver nos alunos competências de identificação dos vários tipos de emoções (agradáveis e desagradáveis); - compreender a influência da gestão das emoções nas aprendizagens dos alunos. De forma a dar resposta aos objetivos, adotou-se a Metodologia do Trabalho de Projeto que contribuiu para definir e implementar um projeto de intervenção, numa turma do 1.º ano de escolaridade do Ensino Básico. A estratégia de pesquisa, investigação-ação em conjunto com esta metodologia possibilitou intervir sobre uma realidade concreta, onde se tornava premente um trabalho no âmbito da gestão das emoções. Após a implementação do projeto, foi possível observar alterações ao nível dos comportamentos e na gestão emocional dos alunos, pelo que se concluiu que o projeto realizado contribuiu de forma significativa para estes resultados.
- DEARCON 2012-2018. Relatório golbal e finalPublication . Correia, Virgílio HipólitoRealtório global e final do Projecto de Investigação Plurianual integrado no Plano Nacional de Trabalhos Arqueológicos "Desenvolvimento das Escavações Arqueológicas em Conimbriga" (DEARCON) 2012-2018.