Browsing by Author "Rodrigues, Ana"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- Cancro ginecológico – consensos nacionais 2016Publication . Lacerda, Abilio; Pereira, Alcides; Sofia, Alexandra Rico; Petiz, Almerinda; Félix, Ana; Jorge, Ana Francisco; Palha, Ana Maria Osório; Costa, Ana Marta; Opinião, Ana; Rodrigues, Ana; [et al.]
- Curriculum flexibility policies expressed in school timetables in Portugal: from prescribed curriculum to practiced curriculumPublication . Almeida, Sílvia; Félix, Paula; Ferreira, Sílvia; Rodrigues, AnaIn Portugal, like in other European countries, the curricular policies developed since the 1980s and 1990s have been highlighting the role of the school as a central space for educational action and the role of the teacher as the main actor in this process. In this sense, measures for curricular contextualization have been implemented since the introduction of the Curriculum Flexible Management Project in 1997 and the introduction of the National Curriculum in 2001. Twenty years after the introduction of the Curriculum Flexible Management Project and as the Portuguese Ministry of Education is now resuming previous policies for curricular flexibility, it is important to think about the National Curriculum recontextualization in a country that was strongly centralized until 2001. As a central object of this study, the prescribed curriculum was analysed, focusing on the political guidelines and how schools/teachers incorporated them, taking as analysis basis a sample of school timetables of grade 5 (ISCED 1). The timetables show how time is being managed during compulsory education in terms of subjects/disciplinary areas and which knowledge is being selected for the curricula implemented by the different schools – the curriculum in action.
- A importância do contato com animais no ensino Pré-EscolarPublication . Rodrigues, Ana; Malhão, VeraEste estudo demonstra a importância que os animais têm no quotidiano das crianças, nomeadamente em sala de pré-escolar, com crianças de 5 e 6 anos de idade. Começo por contextualizar o campo de estágio referindo os recursos físicos e valências, o modelo utilizado em sala, a caraterização do grupo de crianças, a rotina das crianças, os recursos humanos, a organização da sala e os recursos materiais. De seguida apresento o problema estudado e as questões associadas a este e às quais responderei no final do trabalho. No capítulo 1 denominado por enquadramento teórico saliento os autores de referência a que recorri, não só para analisar o documento das Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar, como também apresento a base da minha investigação referindo o significado associado ao termo literacia científica/ o ensino das ciências/ a área do conhecimento do mundo e a importância das visitas de estudo e da metodologia de trabalho de projeto. O capítulo 2 apresenta a metodologia utilizada neste estudo, bem como as caraterísticas inerentes a esta, as técnicas de recolha e produção de dados a que recorri e a análise e interpretação de informação qualitativa. No capítulo 3 explicito a importância das visitas de estudo e do trabalho de projeto para o tema em estudo, no capítulo 4 refiro os resultados de aprendizagem alcançados interligando os aspetos essenciais da minha investigação e no capítulo 5 reflito acerca das respostas às perguntas que me propus estudar e ainda reflito acerca de alguns constrangimentos que senti. Seguem-se as referências bibliográficas, a webgrafia e os anexos.
- Occupational exposure to solar ultraviolet radiation among outdoor workers in Lisbon, 2023-first results of the MEAOW studyPublication . Carvalho, Fernanda; Strehl, Claudine; Barroso-Dias, Jorge; Castela, Maria Miguel; Gobba, Fabriziomaria; Lapão, Luís Velez; Loney, Tom; Maia, Mélanie Raimundo; Modenese, Alberto; Jonh, Swen Malte; Rodrigues, Ana; Pinho, Cristina; Bieck, Cara; Tenkate , Thomas; Westerhausen, Stephan; Wittlich, Marc; Paulo, Marília Silva; Instituto Português do Mar e da Atmosfera
- Prospecção Arqueológica no Alto Côa. Novas descobertas de arte rupestrePublication . García, Marcos; Martins, Andrea; Maurício, João; Rodrigues, Ana; Souto, Pedro
